بررسی ارائه مدل ساختاری مدیریت منابع برمبنای رویکردهای تربیت دانشجو معلمان ایران با کشورهای ژاپن، امریکا، فرانسه، انگلستان
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیصالح روستا 1 , سیداحمد هاشمی 2 , عباس قلتاش 3 , علی اصغر ماشینچی بشمن 4
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ،دانشگاه آزاد اسلامی ، لامرد ، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی، واحدلامرد ،دانشگاه آزاد اسلامی ،لامرد ،ایران
3 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیارگروه علوم تربیتی،دانشگاه ازاد اسلامی واحدلامرد ،لامرد ،ایران
کلید واژه: مبانی, رویکرد, کشورهای منتخب, الگو, تربیت دانشجو,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر نقد و بررسی ارائه مدل ساختاری مدیریت منابع برمبنای رویکردهای تربیت دانشجو معلمان ایران با کشورهای ژاپن، امریکا، فرانسه، انگلستان است. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات از نوع تحلیل محتوا قیاسی است و برای این منظور ابتدا داده ها براساس فیش و ثبت اطلاعات گردآوری شدند که منجر به شناسایی مولفه های مختلف رویکردهای تربیت دانشجو معلمان در کشورهای منتخب شد.حوزه پژوهش شامل کتب، مقالات و تحقیقاتی که به تربیت معلم کشورهای منتخب( ژاپن، امریکا، فرانسه، انگلستان و ایران) پرداخته اند بوده است روش تحلیل داده ها روش کدگذاری به شیوه (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی یا گزینشی) بود.یافته ها گویای آن بود که تحقیقات انجام شده قبلی توسط سایر محققان تاحدودی با نتایج بدست آمده در این تحقیق همخوانی داشته است و برخی از شاخصها و مولفه بدست آمده در تحقیق حاضر بوسیله یافتههای قبلی تایید می شود. پس از بررسی و مطالعات مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی و مستندات با مقالات و پژوهشگران 7 بعد، 28 مولفه و 72 شاخص در قالب یافتههای بخش شناسایی شد که مبانی فلسفی 4 مولفه و 12 شاخص، مبانی روانشناختی 4 مولفه و 10 شاخص، مبانی علمی 4 مولفه و 9 شاخص، مبانی جامعه شناختی 4 مولفه و 11 شاخص، رویکرد وفادارانه 4 مولفه و 9 شاخص، رویکرد سازگارانه 4 مولفه و 11 شاخص و رویکرد نیمه سازگارانه 4 مولفه و 10 شاخص شناسایی شد.
The purpose of this research is to review and present the structural model of resource management based on the approaches of training student teachers in Iran with the countries of Japan, America, France, and England. This research is practical in terms of goals and comparative in terms of data collection method of content analysis, and for this purpose, data was first collected based on data sheets and information registration, which led to the identification of different components of student teacher training approaches in selected countries. The field of research includes books, articles and researches that have dealt with teacher education in selected countries (Japan, America, France, England and Iran). The method of data analysis was coding method (open coding, axial coding and selective coding). The findings showed that the previous research by other researchers was somewhat consistent with the results obtained in this research and some of the indicators and components obtained in the current research are confirmed by the previous findings. After examining and studying the theoretical foundations and research background and documents with articles and researchers, 7 dimensions, 28 components and 72 indicators were identified in the form of findings of the department, which are philosophical foundations with 4 components and 12 indicators, psychological foundations with 4 components and 10 indicators, foundations Scientific 4 components and 9 indicators, sociological basics 4 components and indicators, loyal approach 4 components and 9 indicators, adaptive approach 4 components and 11 indicators and semi-adaptive approach 4 components and 10 indicators were identified.
_||_