بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع در دوره متوسطه در شهرستان اردبیل
محورهای موضوعی : جامعه شناسیحاجی ولی آقاقلیزاده 1 , محسن علایی 2 , فیروز راد 3
1 - انشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل
3 - استادیار دانشگاه پیام نور تبریز، گروه علوم اجتماعی، صندوق پستی 19395-3697، تهران– ایران.
کلید واژه: پایگاه اجتماعی, دینداری, گروه مرجع, شیوه مدیریت و مشارکت اجتماعی,
چکیده مقاله :
موضوع پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانش آموزان به نوع گروه مرجع دوره متوسطه شهراردبیل است. جمیعت آماری 13548 نفربوده و برای تعیین حجم نمونه ازفرمول کوکران استفاده شده که نمونه به دست آمده از این فرمول 400 نفر می باشد. روش تحقیق، پیمایش (Survey) و از طریق پرسشنامه داده ها جمع آوری و برای تعیین اعتبار اندازه گیری نظر چند تن از اساتید به عنوان ملاکی برای اعتبار پرسیده وبرای برآورد روایی ابزاراندازه گیری از آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای دین داری، پیشرفت تحصیلی، پایگاه اجتماعی و جنسیت دانش آموزان با گرایش به نوع گروه مرجع تفاوتی معنی داری داشته اند و رابطه سایر متغیرهای پژوهشی یعنی مشارکت اجتماعی، شیوه مدیریت و استفاده ازرسانه های جمعی با گرایش به نوع گروه مرجع معنی دار نبوده است. هم چنین نتـایج به دست آمـده از تجـزیه و تحـلیل آزمون رگرسیون چند متغیره نشانگر این است که متغیرهای پیشرفت تحصیلی، پایگاه اجتماعی، دین داری وجنسیت درمدل مذکور باقی مانده اند. گروه نخبگان و علمی با 3/32 درصد و گروه ورزشکاران 8/27 درصد به ترتیب اول و دوم و گروه اقتصادی با 8/1 درصد آخرین گروه مرجع انتخاب شدند.
The subject of the present study is the examination of social factors related to the tendency of high school students to the reference group in Ardabil. Statistical population of this study is 13584 students and to determine sample volume, Cochran formula was used and 400students were selected. The research method is survey and data gathered by a questionnaire which was validated by some masters and senior expert students (as criterion validity). Also the reliability of the questionnaire estimated using cronbach alpha. The obtained findings show that there is a meaningful difference between tendency to the reference group and variables such as religiosity, academic achievement, social status and gender of students. Also, there isn’t a meaningful relationship between tendency to the reference group and variables such as social participation, management practices, and the use of mass media. The results of regression analysis indicate that, the variables of academic achievement, social status, gender of students and religiosity stay in the above-mentioned model. Elite group with 32/3percent and athletes with27/8 percent, were selected the first and second reference group respectively, and economic group with 3/32 percent was chosen as the last reference group.
آرون، ر. (1372). مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی. ترجمه: ب، پرهام. تهران: چاپ سهند.
آلن، ب. (1375). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: ب، ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان.
بایندر، م، ر. (1382). بررسی نقش رسانهها در آموزش مهارتهای شهروندی و رفتارهای مدنی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال دهم. شماره 33.
تنهایی، ا، ح. (1374). نظریههای جامعهشناسی. تهران: خردمند.
حبیب پورگتابی،ک؛ و دیگری. (1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی. تهران: متفکران.
دوچ، م؛ و همکار. (1374). نظریهها در روانشناسی اجتماعی. ترجمه: م، کتبی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رفیعپور، ف. (1378). آناتومی جامعهشناسی. تهران: انتشارشرکت سهامی.
ریتزر، ج. (1377). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. تهران: نشر علمی.
ستوده، ه، ا. (1380). آسیبشناسی اجتماعی. تهران: نشر ارسباران.
سیلانی، م. (1382). شناسایی الگوهای رایج رفتاری و عوامل موثر بر پذیرش این الگوها بین دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان. پایاننامه کارشناسی، دانشگاه شهید باهنر.
قنادان، م؛ و دیگری. (1375). جامعهشناسی مفاهیم کلیدی. تهران: نشرآوای نور. چاپ سوم.
کرایب، ی. (1378). نظریه اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس. ترجمه: ع، مخبر. تهران: انتشارات آگه.
کوزر، ل؛ و همکار. (1378). نظریه بنیادی جامعهشناختی. ترجمه: ف، ارشاد. تهران: نشرنی.
گروثر، چ. (1378). جامعهشناسی مرتن. ترجمه: ز، کسایی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
گیدنز، آ. (1377). جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. چاپ اول.
محسنی، م. (1375). بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران. معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
نیکگهر، ع، ا. (1381). مبانی جامعهشناسی. تهران: رایزن.
Merton, robert k. (1968). Social theory and social structure. enlarged edition.newyourk: free. Press Reckless, walter. (1973). The crime problem. Enlarged newyourk: Appleton. |
همیلتون، م. (1381). جامعهشناسی دین. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: موسسه فرهنگی انتشارات تبیان.