• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر کتاب فیلم زیست‌شناسی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه
        سودابه حاجیان‌نیا غلامرضا احمدی سید علی تبعیدیان
          چکیده   این پژوهش به‌منظور تأثیر استفاده از کتاب فیلم در پیشرفت تحصیلی درس زیست‌شناسی صورت گرفته است. از بین جامعه آماری چهار گروه 27 نفره از دانش‌آموزان پایه اول دبیرستانهای برآن شمالی ( آموزش و پرورش منطقه جی اصفهان ) ، به‌عنوان نمونه آماری به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چکیده کامل
          چکیده   این پژوهش به‌منظور تأثیر استفاده از کتاب فیلم در پیشرفت تحصیلی درس زیست‌شناسی صورت گرفته است. از بین جامعه آماری چهار گروه 27 نفره از دانش‌آموزان پایه اول دبیرستانهای برآن شمالی ( آموزش و پرورش منطقه جی اصفهان ) ، به‌عنوان نمونه آماری به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای در نظر گرفته شد و به دو گروه آزمایش و دو گروه گواه تقسیم شدند. این پژوهش شبه ‌تجربی است و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، از طریق آزمونهای معلم‌ساخته، پیش‌آزمون و پس‌آزمون و با استفاده‌ از آزمونهای آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتا یج نشان داد که دانش‌آموزانی را که دبیر متخصص همراه با کتاب فیلم آموزش د ا د ه بود، نسبت به گروهی که دبیر غیرمتخصص با استفاده‌ از کتاب فیلم آموزش داده بود ، از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار بودند (01/0 >P  ). اما گروهی که در آموزش از دبیر غ یر متخصص همراه با کتاب فیلم استفاده کرده بودند، با گروهی که فقط از دبیر متخصص بهره گرفت ه بودند ، از لحاظ آماری تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 >P  ). میانگین نمرات دانش‌آموزانی که از طریق دبیر متخصص و کتاب فیلم، آموزش دیده بودند، نسبت به گروهی که فقط از دبیر متخصص استفاده کرده بودند، برتری داشت (01/0> P   ). و در نهایت گروهی که دبیر غیرمتخصص همراه با کتاب فیلم به آنها آموزش داده بود ، نسبت به دانش‌آموزانی که فقط دبیر غیرمتخصص به آنها آموزش د ا ده بود، پیشرفت تحصیلی بیشتری از خود نشان دادند (01/0 >P ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر آموزش مدیریت کیفیت فراگیر بر فرهنگ سازمانی و الگوهای رفتاری کارکنان شرکت مخابرات استان چهارمحال و بختیاری
        داریوش جلالی اصغر آقایی
          چکیده   امروزه برای سازمان‌ها رسیدن به مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) برای بقا و حفظ توانایی رقابت در عرصه‌های ملی و جهانی یک ضرورت است و آموزش مستمر کارکنان از مهمترین شاخص‌های دستیابی به آن است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مدیریت کیفیت فراگیر بر تغییر ف چکیده کامل
          چکیده   امروزه برای سازمان‌ها رسیدن به مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) برای بقا و حفظ توانایی رقابت در عرصه‌های ملی و جهانی یک ضرورت است و آموزش مستمر کارکنان از مهمترین شاخص‌های دستیابی به آن است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مدیریت کیفیت فراگیر بر تغییر فرهنگ سازمانی و الگوهای رفتاری کارکنان شرکت مخابرات استان چهارمحال و بختیاری است. این پژوهش از نوع شبه‌تجربی است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 25 کارشناس که طی 22 جلسه آموزش مدیریت کیفیت فراگیر دریافت کرده بودند به‌عنوان گروه آزمایش و 25 کارشناس که چنین آموزشی دریافت نکرده بودند، پس از همتاسازی با گروه آزمایش به عنوان گروه گواه انتخاب شدند و با پرسشنامه فرهنگ سازمانی (سوسمن و دپ، 1989) و پرسشنامه محقق‌ساخته الگوهای رفتاری کارکنان به‌صورت پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری مجدد ارزیابی شدند. پایایی پرسشنامه‌ها بعد از اجرای مقدماتی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی برابر با 81/0 و برای پرسشنامه الگوهای رفتاری کارکنان 84/0 محاسبه شد. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها را نیز استادان تأیید کردند.   نتایح تحلیل کواریانس نشان داد که ارائه آموزش مدیریت کیفیت فراگیر به گروه آزمایش موجب بهبود در نمرات پس‌آزمون پرسشنامه‌های فرهنگ سازمانی و الگوهای رفتاری کارکنان شده است (01/0 >P ). نتایج پیگیری مجدد نیز که پس از 6 ماه صورت گرفت، نشان داد که تفاوت بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه معنادار بوده است (01/0 >P ).   نتایج به‌دست آمده نشان داد که آموزش مدیریت کیفیت فراگیر بر روی فرهنگ سازمانی و الگوهای رفتاری کارکنان شرکت مخابرات استان چهارمحال و بختیاری مؤثر بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی نقش آموزش عالی و دانشگاه در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی زنان .
        رمضان حسن‌زاده
          چکیده   هدف این پژوهش بررسی نقش آموزش عالی و دانشگاه در امور آموزشی، فرهنگی ‌ـ اجتماعی و اقتصادی زنان است. روش پژوهش از نوع توصیفی و زمینه ‌ یابی است و نمونه آماری آن 140 فارغ ‌ التحصیل و 90 دانشجوی مازندرانی و 25 عضو هیأت علمی زن است که با روش نمونه ‌ گیری تصادفی و ط چکیده کامل
          چکیده   هدف این پژوهش بررسی نقش آموزش عالی و دانشگاه در امور آموزشی، فرهنگی ‌ـ اجتماعی و اقتصادی زنان است. روش پژوهش از نوع توصیفی و زمینه ‌ یابی است و نمونه آماری آن 140 فارغ ‌ التحصیل و 90 دانشجوی مازندرانی و 25 عضو هیأت علمی زن است که با روش نمونه ‌ گیری تصادفی و طبقه ‌ای انتخاب شدند . حجم نمونه با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه بر حسب انحراف معیار جامعه برآورد شد. برای گردآوری داده ‌ ها از پرسشنامه استفاده شد. در پژوهش حاضر چهار فرضیه مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که: 1 ـ آموزش عالی و دانشگاه در امور آموزشی زنان تأثیر دارد   ( t=83.59 ) ( 0.05>p )   2  آموزش عالی و دانشگاه در امور فرهنگی ‌ـ اجتماعی زنان تأثیر دارد ( P پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارزیابی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان
        منصوره مقتدری سید هاشم گلستانی
              چکیده   ارزیابی مراکز کارآفرینی دانشگاهها از وظایف دبیرخانه طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاههاست که تحت نظارت مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی و سازمان سنجش آموزش کشور است. این پژوهش با هدف تعیین میزان فعالیتهای انجام شده در راستای اجرای طرح کاراد انجام گرفته چکیده کامل
              چکیده   ارزیابی مراکز کارآفرینی دانشگاهها از وظایف دبیرخانه طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاههاست که تحت نظارت مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی و سازمان سنجش آموزش کشور است. این پژوهش با هدف تعیین میزان فعالیتهای انجام شده در راستای اجرای طرح کاراد انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته صورت گرفته است و به دلیل محدود بودن جامعه آماری تمامی اعضای فعال مرکز کارآفرینی که 57 دانشجو و کارشناس مرکز است، به‌عنوان نمونه‌ آماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش از نرم‌افزار SPSS در دو سطح آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از توزیع فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون‌های t تک‌متغیره، t مستقل، t هتلینگ و تحلیل واریانس و آزمون توکی و آزمون کالموگروف اسمیرونوف استفاده شده است. در این پژوهش برای سنجش روایی سؤالات از نظر کارشناسان مربوط و برای سنجش پایایی سؤالات از فرمول آلفای کرونباخ (97/0 = ) استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته‌های پژوهش نشان داد که هر شش مؤلفه مورد بررسی شامل ترویج فرهنگ کارآفرینی با میانگین 89/2 و آموزش مهارتهای کارآفرینی با میانگین 98/2، آموزش ویژگیهای کارآفرینی با میانگین 00/3، کشف و شناسایی زمینه‌های کارآفرینی با میانگین 94/2، آموزش تدوین طرح کسب و کار با میانگین 79/2 و معرفی دانشجویان دارای طرح کسب و کار به مراکز حمایتی با میانگین 57/2 کمتر از سطح متوسط بوده است.   پرونده مقاله