توصیف آخرالزمان در متون هندو و تطبیق آن بر عصر حاضر
محورهای موضوعی :
مسیحیت
سعید کریم پور
1
,
فیاض قرائی
2
1 - گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 - گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد
تاریخ دریافت : 1398/11/15
تاریخ پذیرش : 1398/11/15
تاریخ انتشار : 1398/06/01
کلید واژه:
هندوئیزم,
زمان دورانی,
آخرالزّمان,
کلی یوگه,
کلکی,
چکیده مقاله :
زمان در آیین هندو، به گونهای متفاوت از آیینهای سامی نگریسته میشود. طبق عقاید هندو، زمان از چرخههایی تودرتو تشکیل شده که دورههای آنها به تناوب تکرار میشود و کوتاهترین دوره آن، از چهار مرحله پی در پی تشکیل شده که آخرین آنها کَلی یوگه نام دارد. از این رو دوره کَلی یوگه را میتوان به نحوی آخرالزّمان هندو به شمار آورد. متون هندو، کَلی یوگه را عمدتاً با ویژگی غلبه بدیها بر نیکیها توصیف کردهاند و به ظهور یک منجی در آن دوره اشاره میکنند که با غلبه دادن نهایی خیر بر شر، زمینه ورود بشریت به دورهای جدید از ترقی و پیشرفت را که مرحله آغازین دوران بعدی تاریخ است، فراهم خواهد ساخت. با این حال، تحقیقات دقیقتر نشان میدهد که در این باره اندکی ناسازگاری در متون وجود دارد، و معرفی کلی یوگه با اوصاف ناخوشایند، بیشتر ناشی از شرایط خاص حاکم بر دوران نگارش متون متأخر هندو بوده است. در این مقاله، ضمن بررسی مفهوم زمان ادواری در تفکر هندو، و توصیف متون مقدس هندو از کَلی یوگه، نظراتی را که برای تطبیق آن بر دورههای مختلف تاریخی- بهخصوص دوران معاصر- ارائه شده، بررسی خواهیم کرد.
چکیده انگلیسی:
The time in Hinduism is considered in a way different from that of Semitic religions. According to Hindu beliefs, the time is a complication of recurrent internal circles which repeat regularly, and the shortest of them is constituted of four periods which the last of them is called Kali Yuga. So, the Kali Yuga can be considered somehow as ‘the End of Time’ in Hinduism. The Hindu Scriptures have described Kali Yuga mostly with a character of prevailing of the bad over the good, and refer to appearance of a savior who will make the good prevail on the bad, and will provide a way to enter a new glorious period of time, which is the first period of the next regular circle. However, the fine examinations show that there is a slight discord between the texts, and such an unpleasant description of Kali Yuga comes from the especial situations during which the later Hindu texts were written. In this article, we will examine the concept of ‘circling time’ in Hindu beliefs and the descriptions of Kali Yuga in Hindu scriptures, and we will examine also the ideas which compare it with different periods of the history, especially with the period of time in which we live.
منابع و مأخذ:
ابوطالبی، صادق، «گونهشناسی اندیشه منجی موعود در آیین هندو»، گونهشناسی اندیشه منجی موعود در ادیان، موحدیان عطار، علی (ویراستار)، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، چاپ دوم، بهار 1393.
ایونس، ورونیکا، شناخت اساطیر هند، ترجمه محمدحسین باجلان فرخی، تهران، انتشارات اساطیر، 1381ش.
دالاپیکولا، آنا ال، اسطورههای هندی، ترجمه عباس مخبر، تهران، نشر مرکز، 1390ش.
Coulter, Charles Russell, Encyclopedia of Ancient Deities, Turner, Patricia, Chicago & Fitzroy Dearborn, London, 2000.
Fleet, F., “The Kaliyuga Era of B.C. 3102”, The Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland, The Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland, Cambridge University Press, Apr 1911.
Idem, “The Kaliyuga Era of B.C. 3102”, The Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland, The Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland, Cambridge University Press, Jul 1911.
Gurukkal, Rajan, “Early Social Formation of South India and its Transitional Processes”, H.V. Sreenivasamurthy, B. Surendra Rao, Kesavan Veluthat and S.A. Bari, eds., Essays on Indian History and Culture: Felicitation Volume to Professor B. Sheikh Ali, New Delhi, 1990.
Idem, The Kerala Temple and Early Medieval Agrarian System, Sukapuram, 1992.
Jñānappāna, by: Pūntānam, translated by Vijay Nambisan, Puntanam and Melpattur: Two measures of Bhakti, New Delhi, 2009 [quoted in: Veluthat, Kesavan, “Making the Best of a Bad Bargain: The Brighter Side of Kaliyuga”, Indian Historical Review, 41 (2), 2014.
Jha, D.N., (ed.), The Feudal Order: State, Society and Ideology in Early Medieval India, Manohar, New Delhi, 2000.
Jones, Constance A. and Ryan, James D., Encyclopedia of Hinduism, Facts On File, Inc., New York, 2007.
Lochtefeld, James G., The Illustrated Encyclopedia of Hinduism, The Rosen Publishing Group, Inc., New York, 2002.
Monier-Williams, Monier, Sanskrit English Dictionary with Etymology, Oxford University Press, 1899 (Reprinted by Motilal Banarsidass, 1960).
Matsyapurāṇa [English translation in: Veluthat, Kesavan, “Making the Best of a Bad Bargain: The Brighter Side of Kaliyuga”, Indian Historical Review, 41 (2), 2014.
Nārāyaṇīyam, by: Bhatta, Melputhur Narayana, (with Malayalam commentary), 6th edition, Guruvayur, 2008 [English translation in: Veluthat, Kesavan, “Making the Best of a Bad Bargain: The Brighter Side of Kaliyuga”, Indian Historical Review, 41 (2), 2014.
Pandey, Krishna, & Chauhan, Trepan Singh, and Upadhyay, Anjla, “The Description of Kaliyuga”, Indian Literature, Sahitya Akademi, vol.46, no.2, March-April, 2002.
Radhakrishnan, S., Kalki or the Future of Civilization, Hind Kitabs Limited, Bombay, 1948 (reprint: 1949).
Sachau, Edward C., Alberuni’s India, Kegan Paul, Trench, Trübner & Co., London, vol. II, 1910.
Sri Guro Granth Sahib, Kartar Singh Duggal(trans.), Hemkunt Poublishers, New Delhi, 2004 (reprint: 2005).
Srimad-Bhagavatam (Bhāgavata purāņa), translated by Bhaktivedanta swami Prabhupada, Bhaktivedanta Book Trust, New York, 1972.
Sharma, Ram Sharan, “Joint Notices of Women and Sudras in Early Indian Literature”, Light on Early Indian Society and Economy, Bombay, 1966.
Idem, “Co-References to Women”, Perspectives in Social and Economic History of Early India, New Delhi, 1983.
Idem, “The Kali Age: A Period of Social Crisis”, S.N. Mukherjea, ed., India: History and Thought (Essays in Honour of Professor A.L. Basham), Calcutta, 1982, reproduced in: D. N. Jha, ed., The Feudal Order: State, Society and Ideology in Early Medieval India, Manohar, New Delhi, 2000.
Shastri, Jagdish Lal; Kunst, Arnold; Bhatt, G. P; Ancient Indian Tradition & Mythology (Puranas in translation); Motilal Banarsidass, Delhi, vol.27, 1988.
The Brahmāṇḍa Purāṇa, translated into English by Dr. G. V. Tagare, Motilal Banarsidass Publishers, Delhi, 1983 (rep. 2000).
The Mahabharata, trans. by Protap Chandra Roy, Bharata Press, Calcutta, 1884, vol. 2.
Veluthat, Kesavan, “Making the Best of a Bad Bargain: The Brighter Side of Kaliyuga”, Indian Historical Review, 41 (2), 2014.
Vişṇu Purāṇa, H. Wilson(trans.), Fitzedward Hal(ed.), Trubner & Co., London, vol. 5, part 1, 1870.
Werner, Karel, A Popular Dictionary of Hinduism, Curzon Press, Richmond, 2005.
Yadava, B. N. S., “The Accounts of the Kali Age and the Social Transition from Antiquity to Middle Ages”, Indian Historical Review, vol.V(1–2), (July 1978–January 1979), reproduced in Jha, ed., The Feudal Order: State, Society and Ideology in Early Medieval India, Manohar, New Delhi, 2000.
Yano, Michio, “Calendar, astrology and astronomy”, Flood, Gavin (ed.), Blackwell Companion to Hinduism, Blackwell Publishing, Malden (Massachusetts), 2003.
Yogananda, Paramhansa, Authobiography of a Yogi, The Philosophical Library, New York, 2005 (second print).
_||_