• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش و تأثیر پیشایند های روانشناختی و نام تجاری بر مصرف کالاهای لوکس در قشر جوانان (مطالعه موردی: ساعت لوکس)
        محمد علی عبدالوند ناهید ریحانی
        شناخت رفتار مصرف کنندگان کلید اساسی در موفقیت برنامه های بازاریابی محسوب می شود. این مهم در خریدهای لوکس تجلی ونمود بیشتری پیدا می کند، چرا که در مصرف لوکس انگیزه های گرایش به خرید کالاهای خاص بیشتر ریشه در مسائل روانی مصرف کنندگان دارد تا مشخصات کالا .در سال های اخیر ب چکیده کامل
        شناخت رفتار مصرف کنندگان کلید اساسی در موفقیت برنامه های بازاریابی محسوب می شود. این مهم در خریدهای لوکس تجلی ونمود بیشتری پیدا می کند، چرا که در مصرف لوکس انگیزه های گرایش به خرید کالاهای خاص بیشتر ریشه در مسائل روانی مصرف کنندگان دارد تا مشخصات کالا .در سال های اخیر با پیشرفت تکنولو ژی و ساخت لوازم رفاهی پیشرفته، خرید کالاهای لو کس وغیر ضروری به هدف و آرزوهای زندگی افراد بسیاری به ویژه جوانان تبدیل شده است. هدف این تحقیق، بررسی رفتار مصرف کالاهای لوکس در میان قشر جوانان (سن 18 تا 35) است.از اینرو بر دو زمینه پیشایندهای نام تجاری و پیشایندهای روانشناختی تمرکز شده است و همچنین خرید ساعت لوکس به عنوان رفتار مصرف مورد بررسی قرار گرفته است. دراین تحقیق متغیرهای "کسب احترام، کسب شهرت، کسب توجه دیگران، نشان دادن خود به دیگران، نماد موفقیت، نماد اعتبار اجتماعی، نشان دادن رفاه، نشان دادن دستیابی به اهداف، علاقه مندی به کسب مقام و بالا بردن تصویر خود "برای بررسی پیشایندهای روانشناختی ومتغیرهای " نماد گری نام تجاری، تناسب تصویر نام تجاری و خودانگاره، آشنائی نام تجاری، احساسات برانگیخته شده نام تجاری " برای بررسی پیشایندهای نام تجاری در نظر گرفته شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارزیابی نقش و تاثیر کیفیت خدمات الکترونیکی، کیفیت کلی خدمات و رضایت مشتری بر فرایندتصمیم گیری خرید مصرف کنندگان درخریدهای آنلاین
        کامبیز حیدرزاده احسان عادل پور
        توسعه سریع تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات در فعالیت های امروزه کسب و کار، مهمترین روند بلند مدت در تجارت جهانی محسوب می شود . بنابراین رشد و توسعه بالقوه چشمگیری، به ویژه برای تهیه و تدارک محصولات و خدمات از طریق اینترنت، مورد انتظاراست. اما این که چگونه و به چه میزان چکیده کامل
        توسعه سریع تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات در فعالیت های امروزه کسب و کار، مهمترین روند بلند مدت در تجارت جهانی محسوب می شود . بنابراین رشد و توسعه بالقوه چشمگیری، به ویژه برای تهیه و تدارک محصولات و خدمات از طریق اینترنت، مورد انتظاراست. اما این که چگونه و به چه میزان می توان از این عامل بالقوه به قدر کفایت استفاده نمود، به میزان زیادی بستگی به توانایی خرده فروشان اینترنتی، در جهت برآورده ساختن انتظارات مشتریان در محیط خرید مجازی خواهد داشت . طبق شواهد موجود، کیفیت خدمات که از طریق وب سایت ها ارائه می شود، راهبردی ضروری به منظور موفقیت فروشگاه های آنلاین بوده و مدیرا ن این وب سایت ها به منظور ارائه کیفیت خدمات ممتاز به مشتریان، ابتدا باید به این نکته پی ببرند که مشتریان چگونه خدمات آنلاینی که به آنها ارائه می شود را درک و ارزیابی می کنند . در این پژوهش، به بررسی نقش و تأثیر برخی ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی، کیفیت کلی خ دمات و رضایت مشتری بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان در خریدهای آنلاین در ایران، پرداخته شده است . داده های به دست آمده از تحقیق بر روی 229 مصرف کننده آنلاین، جهت تست مدل تحقیق بکار گرفته شد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارزیابی تاثیرات مشترک متغیرهای شناختی و ارتباطی برند بر رفتارخرید مصرف کنندگان
        منصور صمدی زینب ضیائی
        هدف این مقاله آزمودن مدل جامعی است که به ارزیابی تأثیرات مشترک متغیرهای شناختی و ارتباطی برند بر رفتار خرید مصرف کنندگان، می پردازد . بدین منظور این مدل عوامل موثر در شناخت مصرف کننده از برند و ارتباط او با برند را با هم ترکیب نموده و نشان می دهد که چگونه هر دو مجموعه ب چکیده کامل
        هدف این مقاله آزمودن مدل جامعی است که به ارزیابی تأثیرات مشترک متغیرهای شناختی و ارتباطی برند بر رفتار خرید مصرف کنندگان، می پردازد . بدین منظور این مدل عوامل موثر در شناخت مصرف کننده از برند و ارتباط او با برند را با هم ترکیب نموده و نشان می دهد که چگونه هر دو مجموعه باهم بر خریدهای فعلی و آتی تأثیر می گذارند. برای بررسی فرضیه های تحقیق پوشاک هاکوپیان به عنوان برند مورد بررسی در نظر گرفته شد. داده های تحقیق به تعداد 170 نفر از میان مردان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات جمع آوری شد و سپس جهت آزمون و تحلیل فرضیه ها از تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که هر دو متغیرهای شناختی برند یعنی آگاهی و تصویر برند خریدهای فعلی و آتی را به طور مثبت تحت تأثیر قرار می دهند . همچنین بین تصویر ذهنی از برند و آگاهی از برند که از متغیرهای شناختی برند معرفی شدند تنها آگاهی از برند بر متغیرهای ارتباطی برند یعنی رضایت و اعتماد، تأثیر مثبت و معناداری د ارد. رضایت و اعتماد برند نیز بر دلبستگی به برند و دلبستگی به برند نیز بر خریدهای آتی به طور مثبتی تأثیر گذاراست درحالیکه دلبستگی به برند بر خریدهای فعلی تأثیر معناداری ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اندازه گیری رضایت مشتریان با استفاده از منطق فازی ( مطالعه موردی: دستگاههای خودپرداز بانک صادرات ایران در شهر تهران )
        رضا رادفر فرهاد حسین زاده لطفی آیسان خلیلو
        هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین شاخصهای موثر در رضایتمندی مشتریان از خدمات ارائه شده توسط دستگاههای خودپرداز و اندازه گیری رضایت کاربران دستگاههای خود پرداز از شاخصهای ارائه شده به آنان می باشد . برای مشخص کردن شاخصهای موثر در رضایتمندی مشتریان پس از جمع آوری این شاخصها از م چکیده کامل
        هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین شاخصهای موثر در رضایتمندی مشتریان از خدمات ارائه شده توسط دستگاههای خودپرداز و اندازه گیری رضایت کاربران دستگاههای خود پرداز از شاخصهای ارائه شده به آنان می باشد . برای مشخص کردن شاخصهای موثر در رضایتمندی مشتریان پس از جمع آوری این شاخصها از منابع مختلف با استفاده از روش دلفی میزان اهمیت هر یک از شاخصها توسط کارشناسان بانک مشخص و ملاک تحقیق قرار گرفت . که این شاخصها شامل سرعت، سهولت دسترسی، استفاده ، مطلوبیت مکانی، صحت، آگاهی مشتریان ، کنترل بازخورد، تنوع خدمات و قابلیت اعتماد می باشند .در این تحقیق، از پرسشنامه به منظور جمع آوری داده ها، استفاده شده است که بر اساس شاخصهای بدست آمده به دو بخش انتظارات و ادراکات تقسیم شد و شامل 21 سوال دو قسمتی می باشد. برای تعیین پایایی از روش دو نیمه کردن استفاده شده است که مقدار آن 84 % بوده است. برای تعیین سطح رضایتمندی مشتریان از هر یک از شاخصهای تعیین شده با استفاده از داده های فازی سه پایگاه قانون به تفکیک انتظارات و ادراکات تشکیل شد که نتایج آن به صورت زیر می باشد : اگر انتظارات مشتریان از شاخصهای مربوط به بانک خیلی زیاد و شاخصهای مربوط به مشتری خیلی زیاد باشد آنگاه انتظارات مشتری از رضایت خیلی زیاداست .اگر ادراک مشتریان از شاخصهای مربوط به بانک متوسط و شاخصهای مربوط به مشتری متوسط باشد آنگاه ادراک مشتری از رضایت متوسط است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تاثیر تکنولوژی سیستم شناسایی از طریق امواج رادیویی بر کارآیی زنجیره تامین با تاکید برصنایع غذایی
        بهرام خیری ثمینه ذوالفقاری
        در این مقاله سعی می کنیم تاثیر تکنولوژی RFID را بر روی کارآیی کلیه مراحل زنجیره تامین اعم از تامین مواد اولیه، تولید ، انبار ، فروش وتوزیع بررسی کنیم و نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که تکنولوژی RFID کارآیی زنجیره تامین را بصورتهای مختلف از جمله (تعیین محل دقیق استقرار چکیده کامل
        در این مقاله سعی می کنیم تاثیر تکنولوژی RFID را بر روی کارآیی کلیه مراحل زنجیره تامین اعم از تامین مواد اولیه، تولید ، انبار ، فروش وتوزیع بررسی کنیم و نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که تکنولوژی RFID کارآیی زنجیره تامین را بصورتهای مختلف از جمله (تعیین محل دقیق استقرار کالا در هریک از انبارها، افزایش بهره وری در تولید، کاهش هزینه ها، کوتاهتر شدن سیکل سفارش، سریعتر شدن عملیات حمل و نقل کالاها، سرعت بالاتر در تسویه حساب، از میان بردن حمل و نقل نادرست، کاهش وقفه های زمانی در حمل و نقل و تحویل بموقع سفارش، امکان ارزیابی سریع محصول، کاهش خطاها و وقفه ها، بیمه حمل و نقل خصوصی، ک اهش هزینه های تولید، حذف مسیرهای نادست حمل و نقل، ارزیابی دقیق مراحل اجرا و تولید، کاهش هزینه های مربوط به نیروی انسانی از طریق کاهش نیروی انسانی به منظور ردیابی محصول و مدیریت انبار، افزایش سهام از طریق بهره وری بیشتر، سرویس دهی مناسب به مشتری و ...) بهبود می دهد و همچنین تاثیرات مختلف RFID را بر روی کارآیی مراحل زنجیره تامین اندازه می گیریم و نشان می دهیم که اگر شرکتهای صنایع غذایی بخواهند به حداکثر کارآیی درزنجیره تامین خود دست یابند می بایست تکنولوژی RFID را بر اساس اولویتهای بدست آمده از نتایج تحقیق در بخشهای زیربکار برند: 1- فروش، 2- انبار، 3- تولید، 4- تامین مواد، 5- توزیع پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارزیابی کیفیت خدمات بانک ملی با استفاده ازروش سروکوال از نظر مشتریان استفاده کننده از خدمات بانکداری الکترونیک ( مطالعه موردی: بانک ملی شهر یزد )
        شهناز نایب زاده حسن دهقان دهنوی محمد رضا فیضی
        این پژوهش به منظور ار زیابی کیفیت خدمات بانک ملی با استفاده از روش سروکوال که ابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف های موجود بین انتظارات و ادراکات دریافت کنندگان خدمات می باشد انجام گرفته است .در تحقیق حاضر به بررسی میزان شکاف بین انتظارات و خدمات چکیده کامل
        این پژوهش به منظور ار زیابی کیفیت خدمات بانک ملی با استفاده از روش سروکوال که ابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف های موجود بین انتظارات و ادراکات دریافت کنندگان خدمات می باشد انجام گرفته است .در تحقیق حاضر به بررسی میزان شکاف بین انتظارات و خدمات ادراک شده توسط مشتریان بانک ملی در هریک از ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات پرداخته شده و سپس رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات بر مبنای میزان اهمیت هر یک از ابعاد از نظر مشتریان به عنوان هدف اصلی تحقیق پیگیری شده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی وبا توجه به نوع و ماهیت مسئله و نیز اهداف و سوالات تحقیق توصیفی می باشد؛ برای جمع آوری داده های تحقیق نیز از روش پیمایش (پرسشنامه) استفاده شده است . جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان بانک ملی شهر یزد که از بین خدمات مختلف مرتبط با بانکداری الکترونیک حداقل از ملی کارت برخوردار باشند تشکیل می دهند و به منظور انتخاب نمونه معرف جامعه آماری از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شده و نمونه ای با حجم 385 نفر از طریق پرسشنامه استاندارد ومورد مراجعه در تحقیقات بین المللی مورد پرسش و نظرخواهی قرار گرفته اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارزیابی تاثیر درگیری محصول بر میزان وفاداری به برند تلفن های همراه (مطالعه موردی: دانشجویان )
        حمیدرضا سعیدنیا سحر جمالی نژاد
        امروزه وفاداری به برند مفهومی اساسی در بازاریابی استراتژیک است . شرکت ها استراتژی های بازاریابی را به منظور افزایش وفاداری و در جهت حفظ سهم بازار و سود آوری بیشتر طرح ریزی می کنند . برخورداری از تعداد زیادی مشتری وفادار، سبب کاهش هزینه های بازاریابی و کسب مزیت رقابتی تو چکیده کامل
        امروزه وفاداری به برند مفهومی اساسی در بازاریابی استراتژیک است . شرکت ها استراتژی های بازاریابی را به منظور افزایش وفاداری و در جهت حفظ سهم بازار و سود آوری بیشتر طرح ریزی می کنند . برخورداری از تعداد زیادی مشتری وفادار، سبب کاهش هزینه های بازاریابی و کسب مزیت رقابتی توسط سازمان می گردد، چنین مشتریانی دارایی ه ای یک برند محسوب شده و نقشی تعیین کننده در ارزش ویژه آن ایفا می کنند . اما باید توجه داشت که ایجاد و حفظ وفاداری به سادگی حاصل نمی شود. و تنها از طریق شناخت صحیح عوامل موثر و بررسی نحوه تاثیرگذاری آنهاست که می توان به افزایش سودآوری و برخورداری از دیگر مزایای وفاداری امیدوار بود. هدف از این مطالعه، ارزیابی تاثیر درگیری محصول بر میزان وفاداری به برند است که بنابر نظر بسیاری از محققین رفتار مصرف کننده به عنوان یکی از عوامل مهم و قابل توجه در این زمینه مطرح می باشد . در این بررسی برای دستیابی به نتایج دقیق تر از پروفایل درگیری ذهنی مصرف کننده کاپفرر و لارنت (CIP) که پنج بعد مختلف را در بر می گیرد استفادهشده است . این ابعاد عبارتند از : علاقه مندی به محصول، ارزش مبتنی بر لذت، ارزش علامت، احتمال ریسک و اهمیت ریسک. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تاثیرات شایستگی نام تجاری بر وفاداری مشتریان دو بانک ملی ایران ( دولتی ) و بانک پارسیان ( خصوصی )
        مهرداد حسن زاده علی قدیری
        شرکتها در قرن 21 ، دچار تغییرات بسیار شده اند . امروزه دیگر هیچ موسسه ای که بر حسب تصادف و شانس منتظر فروش کالاها و خدمات خود باشد، عملا در صحنه تجارت باقی نخواهد ماند . بی گمان امروزه مهمترین دغدغه ذهنی هر ارائه دهنده ای یافتن مشتری و در نهایت حفظ و ایجاد وفاداری در مش چکیده کامل
        شرکتها در قرن 21 ، دچار تغییرات بسیار شده اند . امروزه دیگر هیچ موسسه ای که بر حسب تصادف و شانس منتظر فروش کالاها و خدمات خود باشد، عملا در صحنه تجارت باقی نخواهد ماند . بی گمان امروزه مهمترین دغدغه ذهنی هر ارائه دهنده ای یافتن مشتری و در نهایت حفظ و ایجاد وفاداری در مشتریان است . شرکتها بدون مشتریان وفادار نمی توانند به اهداف خود برسند . بنابراین کسب تعهد مشتری ، رضایت مشتری و ایجاد وفاداری در مشتری، یکی از مهمترین اهداف شرکتها است . شایستگی نام تجاری فواید بسیاری مانند کسب تعهد مشتری، رضایت مشتری، وفاداری مشتریان ، افزایش توصیه شفاهی و کاهش رفتارهای متغیر توسط مشتریان راضی و متعهد در اجتماع دار د . این مقاله به بررسی مفهوم شایستگی نام تجاری و اهمیت آن و اینکه تعهد ، رضایت و در نتیجه وفاداری مشتریان چه نتایجی برای شرکتها در برخواهد داشت ،می پردازد و در نهایت ، راهکارهایی برای ارائه خدمات بهتر و کسب وفاداری مشتریان ارائه شده است . اطلاعات تحقیق با روش پیمایشی گردآوری شده و با روش همبستگی (روش معادلات ساختاری) بررسی شده است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان در ترجیح برندهای خارجی به برندهای داخلی ( مطالعه موردی: دانشجویان )
        پیمان غفاری آشتیانی پروانه چارستاد ندا لونی
        در کشور ما نیز مانند سایر کشورهای در حال توسعه علی رغم وجود جمعیت ک ثیری زیر خط فقر، تعداد زیادی از افراد که بعضی از آن ها قدرت خرید بالایی هم ندارند، انتخاب کالاهایی با مارکهای خارجی را به عنوان راهی برای کسب نوعی پرستیژ و سبک برای خود میدانند. این تمایل در مورد مصرف ک چکیده کامل
        در کشور ما نیز مانند سایر کشورهای در حال توسعه علی رغم وجود جمعیت ک ثیری زیر خط فقر، تعداد زیادی از افراد که بعضی از آن ها قدرت خرید بالایی هم ندارند، انتخاب کالاهایی با مارکهای خارجی را به عنوان راهی برای کسب نوعی پرستیژ و سبک برای خود میدانند. این تمایل در مورد مصرف کنندگان جوان تر شدیدتر است . هدف از انجام این تحقیق بر رسی عوامل مختلف اثرگذار بر ترجیح برندهای خارجی در مصرف کنندگان ایرانی میباشد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، دانشجویان "دانشگاههای شهرستان اراک " مورد بررسی قرار گرفته و برای جمع آوری داده ها از "پرسشنامه" و در ادامه برای تجزیه و تحلیل داده ها از "مدل یابی معادلات ساختاری" استفاده شده است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که در میان مصرف کنندگان ایرانی، نیاز به منحصر به فرد بودن با گرایش به محصولات خارجی ارتباط مستقیم دارد . همچنین در بین عوامل مختلف اثرگذار بر قصد خرید محصولات خارجی به ترتیب دو بعد ار زش احساسی و ارزش اجتماعی بیشترین تاثیر را بر قصد خرید محصولات خارجی دارند، ولی ارتباط میان ارزش کارکردی با قصد خرید محصولات خارجی تایید نگردید. پرونده مقاله