بررسی رابطه بین برند و مصرف کننده (مورد مطالعه لوازم خانگی برقی)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیفاطمه مطهری نژاد 1 , سعید صمدی 2 , زینب طولابی 3 , یاسان الله پوراشرف 4
1 - کارشناس ارشد مدریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه ایلام
2 - کارشناس ارشد مدریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه ایلام
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام
کلید واژه: تجربه برند, رضایت برند, اعتماد برند, عشق برند, تعهد برند, وفاداری برند,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برند و مصرف کننده است. این پژوهش بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر جمعآوری داده ها تحقیقی پیمایشی - توصیفی است. جامعه آماری را کلیه مصرف کنندگان لوازم خانگی برقی در شهر مشهد تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، متناسب با حجم جامعه، تعداد 420 پرسشنامه در فروشگاه های لوازم برقی در سطح شهر مشهد توزیع و در نهایت 375 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های جمع آوری شده به وسیله دو نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شد. از نرم افزار LISREL برای انجام تحلیل عاملی تاییدی و آزمون مدل تحقیق استفاده شد. همچنین به منظور بررسی پایایی و انجام تحلیل عاملی اکتشافی از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تجربه برند اثر مثبت و معناداری بر رضایت برند، اعتماد برند، تعهد برند و عشق برند دارد، رضایت برند و اعتماد برند اثر مثبت و معناداری بر عشق برند و تعهد برند دارد، عشق به برند و تعهد برند اثر مثبت و معناداری بر تبلیغات دهان به دهان و وفاداری برند دارد. مهم ترین محدودیت پژوهش حاضر عدم همکاری برخی از مدیران فروشگاههای فروشنده لوازم برقی برای توزیع پرسشنامه بود. نتایج پژوهش حاضر میتواند به عنوان منبع ارزشمندی برای بهبود روابط بین یک برند ایرانی و مصرف کننده مورد استفاده مدیران و سیاستگذاران صنعت لوازم برقی در کشور قرار گیرد. این پژوهش برای اولین بار در ایران به بررسی روابط بین یک برند ایرانی و مصرف کننده در صنعت لوازم خانگی برقی میپردازد و در آن ابعاد نوین برند مورد بررسی قرار میگیرد.
Present paper aims at studying the relationship between brand and consumers. In terms of purpose, this is an applied research while it is a descriptive survey in terms of data collection. Its populations consists of all electrical appliance consumers in Mashhad (Iran) selected by simple random sampling method. Proportionate to sample size, 420 questionnaires were distributed in electrical home appliance in Mashhad and finally 375 usable questionnaires were analyzed. Collected data was analyzed by SPSS and LISREL software packages. LISREL was used to analyze confirmatory factor analysis and research model test. Likewise, LISREL software package was used to study reliability and exploratory factor analysis. The findings indicate that brand experience impacts on brand satisfaction, brand trust brand commitment and brand love positively and significantly; brand satisfaction and brand impact on brand love and brand commitment positively and significantly; and brand love and brand commitment impacts on word of mouth and brand loyalty positively and significantly. The most important limitations of present study include lack of cooperation by managers of shops to distribute questionnaires. The findings of present study can be used as a valuable source to improve the relationship between an Iranian brand and consumers by domestic appliance industry managers and policymakers. It is for the first time that such research studies the relationship between an Iranian brand and consumers by domestic appliance industry in Iran and analyzes new aspects of brand.