تحلیل تاثیر تبلیغات اینترنتی بر بازار صنعتی در ایران با تکنیک دیماتل فازی و رویکرد سیستمی: مطالعه موردی سایت های تبلیغاتی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
1 - عضو هیات علمی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: تبلیغات, تبلیغات اینترنتی, بازار صنعتی, رویکرد مدلسازی پویایی سیستم, دیماتل فازی,
چکیده مقاله :
امروزه تبلیغ، جزئی جدا نشدنی اززندگی بشر است. با توجه به این اصل که تا زمانی که نیاز باشد، تبلیغ هم هست؛ یک جامعه صنعتی و متمدن و به تعبیر بهتری جامعه امروزی نمی تواند بدون تبلیغ کالاها و خدمات، به حیات منطقی خود ادامه دهد. به منظور شناخت متغیرهای تاثیرگذار در عرصه نقش تبلیغات اینترنتی بر بازار صنعتی از روش دلفی و ادبیات موضوع بهره گرفته شد و تکنیک دیماتل فازی برای تعیین میزان تاثیر متغیرها مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق رابطه دو سویه و قوی بین تبلیغات اینترنتی و سطح توسعه بازار صنعتی وجود دارد که این فرآیند می تواند به صورت یک چرخه پویا در طول زمان تقویت شود. همچنین عوامل توسعه بازار صنعتی، سطح توسعه پایگاه اینترنتیِ تبلیغات آن لاین، سود و مشارکت کاربران، دارای بیشترین تاثیرگذاری می باشند. در نهایت برای درک بهتر روابط و دینامیزم های این رابطه با استفاده از رویکرد مدلسازی پویایی سیستم و ترسیم نمودارهای علی حلقوی (CLD) یک مدل پویا ارائه شد.
Nowadays, advertising has become an inseparable part of human life. Considering the principal that says ‘as long as there is a need the advertising exists’, an industrial and civilized, or in other words, today’s society, cannot sustain without advertising goods and services. In order to recognize the affecting variables In the area of internet advertising on industrial market, and to understand its relating dynamisms, Delphi method and literature of the subject is used, and Fuzzy Dematel Techniques were used to determine the effect of variables. According to results, there was a strong bilateral relationship between internet advertising and the development of the industrial market that this process can be strengthened over time as a dynamic cycle. Also industrial market development, development of online website advertising, and participation of users, has the greatest influence. Finally, a dynamic model was provided using systems dynamics modeling approach and drawings of Casual Loop Diagram(CLD) to better understand this dynamics relationship.