سیستم پشتیبان تصمیم (DSS) برای تامین سفارش کالاهای فیزیکی مشتریان در خرده فروشی الکترونیکی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعباس طلوعی اشلقی 1 , حمید اسلامی نصرت آبادی 2
1 - دانشیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت فن آوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: تامین سفارش, تجارت الکترونیک, خرده فروشی الکترونیک, سیستم پشتیبان تصمیم (DSS),
چکیده مقاله :
رشد سریع تجارت الکترونیک از اوایل دهه 1990 به طور چشمگیری منظر خرده فروشی ها را در اقتصادجهان تغییر داد و موجبات دگرگونی خرده فروشی سنتی را فراهم نمود. اما یکی از مشکلاتی که خردهفروشی ها با آن مواجه هستند تامین سفارش کالاهای فیزیکی مشتریان به صورت کارا و موثر می باشد،چرا که در این نوع کسب و کارها فروشنده با بسته های کوچک و مشتریان زیاد و محدودیت های منابعانسانی، زمان و هزینه روبرو می باشد. همواره تعیین زمان بندی دقیق تامین سفارش از تصمیمات پیچیده است که خرده فروشی هایالکترونیکی با آن مواجه هستند. یکی از ابزارهای حل مسائل پیچیده، استفاده از سیستم های پشتیبانتصمیم گیری است.در این مقاله یک سیستم پشتیبان تصمیم ارائه می شود که با استفاده از رکوردهای مربوط به سفارشمشتریان موجود در پایگاه داده و بر اساس مدل های درخت تصمیم و جدول تصمیم و مدل تخصیص و شبکه های زمانی از پایگاه مدل می تواند زمان بندی مناسبی برای تامین سفارش مشتریان در خرده فروشی های الکترونیکی ارائه دهد.
Rapid growth of electronic business early 1990s significantly changed retailing structure in the world economy and provides traditional retailer circumstances metamorphosis. However, one of the problems that are retailer facing, is providing physical goods to customer’s order in efficient and effective way, that is, in this kind of business, the seller works with the small packages and large number of customers with some restrictions on human resources, time and costs.The retailers always encounter with complex decisions in time scheduling for providing customers order in electronic retailing. One of the tools used for complex problems solution, is decision-making by Decisions support systems.In this article, a decision support system will be presented that by using the records related to the existing customers order in database and based on decision trees, decision table’s models and the assignment model and time networks off models base, can for provide a suitable schedule for customers order in the electronic retailing.