پذیرش بانکداری همراه توسط مشتریان بانک های ایرانی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمهدی بهبودی 1 , امیر عابدینی کشکسرای 2 , مرضیه جلیلوند شیرخانی تبار 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: پذیرش بانکداری همراه, ریسک درک شده, اعتبار درک شده, سودمندی درک شده,
چکیده مقاله :
این مطالعه فراهم کننده بینش هایی در خصوص عوامل موثر بر پذیرش بانکداری همراه توسط مشتریان بانک ها می باشد. با استفاده از تلفن همراه برای انجام امور بانکی، بدیهی است که هر دو طرف مشتری و بانک سود می برد و بار دیگر تکنولوژی های نوین در تسهیل امور زندگی انسان نقش خود را نشان می دهد. روندهای منفی در پذیرش این تکنولوژی، ضرورت بررسی عوامل موثر بر آن را ایجاب نموده است. این مطالعه یک مدل ترکیبی از مدل های ارائه شده در مطالعات گذشته ارائه نموده و در جامعه ایران مورد آزمون قرار می دهد. 361 نفر از دانشجویان در این مطالعه شرکت نمودند. مدل یابی معادلات ساختاری جهت بررسی اعتبار سازه ها و آزمون فرضیه ها مورد استفاده قرار گرفت که برای این امر از نرم افزار ای موس جهت تحلیل ها استفاده شد. طبق یافته های پژوهش، سازگاری با سبک زندگی و بعد از آن اعتماد دو عامل اساسی در پذیرش بانکداری همراه شناسایی شدند. سودمندی درک شده، اعتبار، سهولت استفاده، نیاز به تعامل حضوری، ریسک درک شده، و هزینه درک شده مشتریان به ترتیب سایر عواملی بودند که در پذیرش بانکداری همراه تاثیر گذار شناسایی شدند.
This study is designed to provide some insights into factors affecting the adoption of mobile banking in (MB) Iran. Encouraging clients to use the cell phone for banking affairs, and negative trends in the adoption of this technology makes it imperative to study the factors affecting the adoption of mobile banking.Thisstudy builds a comprehensive theoretical model explaining mobile banking adoption. A survey was adminstered to validate critical factors in Iran. 361 students participated in this study. The SEM techniques used to incorporate the construct validity and testing the hypotheses. The AMOS software was used to analyze the statistics. We examined eight latent variables of perceived usefulness, perceived ease of use, need for interaction, perceived risk, perceived cost, compatibility with life style, perceived credibility and trust. We found that these constructs successfully explain adoption of mobile banking among Iranian clients. Adaptation with life style and trust are found to be the most significant antecedents explaining the adoption of mobile banking. The present research is the first study using Structural Equation Modeling in order to test MB in Iran. Moreover, we examined eight variables which in comparison to previous study that used four or five variables, show more variance.