بررسی تاثیر بسته بندی محصول و الگوهای ارتباطی خانواده بر رفتار خرید کودکان و والدین (کودکان و والدین مراجعه کننده به مراکز تفریحی و خرید)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمائده میاررستمی 1 , بهرام خیری 2
1 - دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
کلید واژه: بسته بندی محصول, ترجیحات محصول (ناسالم و سالم) , رفتار خرید والدین, الگوی ارتباطی خانواده,
چکیده مقاله :
امروزه شناخت رفتارخرید کودکان و والدینشان به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمانها میباشد.اگر بازاریابان بتوانندعوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید کودک را شناسایی کنند، قادر خواهند بود نسبت به رقبای خود در آن صنعت پیشی بگیرند وسهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند. بدون تردید لازمه موفقیت در هر بازار، پذیرش محصولات شرکت توسط مشتریان دربازار هدف است و همچنین از آن جایی که امروزه جامعه ایران به سمت فرزند سالاری پیش میرود و با وجود راههای ارتباطیمانند اینترنت، ماهواره و بالا رفتن سطح آگاهی کودکان، مشاهده میشود که نقش کودکان در تصمیمات خرید خانواده پررنگتر شداست. لذا با شناخت عوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید کودکان و مشاهده تاثیر آن بر خرید والدین میتوان شناختبیشتری از رفتار کودک به عنوان مشتری داشت و بر این اساس بازاریابان میتوانند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند؛ درنتیجه بررسی این عوامل حائز اهمیت میباشد. جامعه آماری مورد استفاده برای این تحقیق کودکان و والدین مراجعه کننده به مراکز تفریحی و خرید می باشد و 385 جفت پرسشنامه بین کودکان و والدینشان در این مراکز پخش شده که انتخاب نمونه در هر یک از این مراکز از روش نمونه گیری طبقهای تصادفی ساده بوده است، با این توضیح که طبقات در این پژوهش 3 مرکز خرید و 3 پارک مورد بررسی بوده است. نتایج تحقیق نشانگر این است که بسته بندی محصول، بر ترجیحات محصول ناسالم توسط کودک تاثیر دارد، در صورتی که بسته بندی محصول بر ترجیحات محصول سالم توسط کودک تاثیرگذار نمیباشد و همچنین ترجیحات محصول (سالم و ناسالم) توسط کودکان، بر رفتار خرید والدین، تاثیری ندارد، گرایش مفهومی والدین بر فرایند تاثیر ادراکی کودک در تصمیم گیری خرید والدین تاثیری ندارند در صورتی که گرایش اجتماعی والدین بر فرایند تاثیر ادراکی کودک در تصمیم گیری خرید تاثیرگذار میباشد و فرایند تاثیر ادراکی کودک در تصمیم گیری خرید والدین بر رفتار خرید والدین تاثیرگذار نمی باشد.
Nowadays, recognition buying behavior of children and their parents is one of the key success factors for organizations. If marketers can identify the factors influencing buying behavior of the child, they will be able to get ahead of its competitors in their industry, and have a greater share of the market. No doubt, a prerequisite for success in any market is acceptance of products by customers in the target markets. Also, since today's society is moving toward child- prominence, and with the ways of communication such as the Internet, satellite, and rising of children awareness, it can be seen that the role of children in family purchase decisions became more highlight. Therefore, to understand the factors influencing buying behavior of children, and see the impact on parents buying, can be more understanding of the child's behavior as a customer, and based on this, marketers are able to take a larger share of the market, & hence, studying these factors is important . The population used for this study, are children and parents in entertainment and shopping centers and 385 pairs of questionnaires were distributed between children and their parents in these centers, which sampling in each of these centers was done based on stratified simple random sampling method. Also, to analyze the data, descriptive and conclusive statistics, and the software SPSS, and Lisrel were used, and Structural Equation Modeling, used as a multivariate analysis technique, for examining dependence rate of relationships between the variables. The results indicate that the product packaging, influences on unhealthy product preferences by the child. But product packaging don’t influence on healthy product preferences by children, and also the product preferences by children (healthy and unhealthy), don't influence on buying behavior of parents. Also, conceptual attitudes of parents don’t influence on child's perception impression in parents buying decision. While, social attitudes of parents influences on child's perception impression process and child's perception impression process in parents buying decision do not influence on the buying behavior of parents.