تاثیر جاذبه های فروش نرم و سخت آگهی های تجاری بر قصد خرید مصرف کنندگان
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیهاشم نیکومرام 1 , مرضیه سرآبادانی 2
1 -
2 -
کلید واژه: جاذبه های فروش نرم, جاذبه های فروش سخت و قصد خرید ,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر جاذبه های فروش نرم و سخت آگهی های تجاری بر قصد خرید مصرف کنندگانمی باشد. تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی و از نظر اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است و برای نمونه گیری از روش تصادفی متناسب با حجم جامعه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل محتوا، 6 آگهی - یکی فروش نرم و یکی فروش سخت از هر کدام از طبقه محصول مایکروویو، ال ای دی و تلویزیون ال ای دی سه بعدی - انتخاب شدند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که جاذبه های فروش نرم و سخت، هر دو تاثیر مثبتی بر نگرش نسبت به آگهی و قابل باور بودن آن دارد. اگر چه تاثیر جاذبه های فروش سخت کم تر از تاثیر جاذبه های فروش نرم بر نگرش نسبت به آگهی است و این تاثیر بر قابل باور بودن آگهی بیشتر است. طبق یافته های تحقیق، جاذبه های فروش نرم نسبت به جاذبه های فروش سخت تاثیر بیشتری بر قصد خرید مصرف کنندگان دارند.
The main objective of this article is to study the influence of hard-sell and soft-sell appeals of advertising on purchase attitude of consumers. The research methodology was that of an applied research in terms of objective and a survey research in terms of implication. The statistical population of the study consisted of the students of Azad University and proportional random sampling was used. Six ads - one soft sell and one hard sell from each of three product categories (Microwave, LED and LED 3D)- were chosen for the purpose of the content analysis. According to findings of the study, soft-sell appeals have greater impact on purchase attitude of consumer as compared to hard-sell appeals.