واکاوی ویژگیهای کلامی و بصری محصولات ارائه شده در فروشگاههای آنلاین
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیبابک رشیدی آشتیانی 1 , سید حمید خداداد حسینی 2 , بیت اله اکبری مقدم 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - گروه اقتصاد، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: ویژگیهای کلامی محصول, ویژگیهای بصری محصول, تجربه زیسته مشتری آنلاین, خردهفروشی آنلاین,
چکیده مقاله :
مقدمه: اینترنت به مصرفکنندگان کمک کرده تا روشهای جدید خرید را بپذیرند و خلق تجربه مطلوب آنلاین برای مشتریان با طراحی مناسب صفحات محصولات و استفاده موثر از ویژگیهای کلامی و بصری، یکی از مهمترین موضوعات برای موفقیت فروشگاههای آنلاین است اما هنوز مشخص نیست که ارائه محصولات دقیقا باید به چه صورتی باشند تا منجر به تجربه مطلوب نزد مشتریان شود. بنابراین، این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای کلامی و بصری محصولات ارائه شده در فروشگاههای آنلاین انجام گرفته است.
روش پژوهش: مطالعه مبتنی بر روش پدیدارشناسی توصیفی است و شواهد از پانزده مشارکتکننده با روش نمونهگیری هدفمند و کاربرد پروتکل مصاحبه به صورت نیمهساختاریافته گردآوری و با روش پیشنهادی کلایزی کدگذاری و با کاربرد نرمافزار «مکسکیودیاِی» تجزیه و تحلیل شده است. اعتبار کدگذاری براساس ضریب توافق دو کدگذار (ضریب کاپا) و روایی کدگذاری با مراجعه به مشارکتکنندگان تایید شده است.
یافتهها: یافتهها حاوی سه مضمون اصلی (ویژگیهای کلامی، ویژگیهای بصری و تجربه مشتریان) و نه مضمون فرعی (تجربه محصول، حريم خصوصي و امنيت، بازگشت و معاوضه، تجربه تحويل، راحتي خريد، اطلاعات فني محصول، چاپ اطلاعات، عناصر گرافيکي و عناصر ساختاري است.
نتیجه گیری: از نتایج این پژوهش مدیران و کسب و کارهای آنلاین میتوانند در راستای بهبود تجربه مشتری استفاده کنند و جهت معرفی و ارائه محصولات از ابزارهای کلامی (مانند اطلاعات فنی محصول و چاپ اطلاعات) و بصری (مانند عناصر گرافیکی و ساختاری) به نحو موثرتری استفاده نمایند.
Introduction: The Internet helps consumers to adapt to the new methods of shopping. Well-designed product web pages and the effective use of verbal and visual characteristics create a favorable customer experience, which is critical to the success of online retailing, while these characteristics remain unclear. This research aims to investigate the verbal and visual characteristics that promote favorable online shopping experiences.
Methods: The methodology of this study is descriptive phenomenology. Evidences were collected from fifteen participants, by the aid of the semi-structured protocol using non-probable purposive sampling method. Colaizzi method was used to analyze the data by aid of "MAXQDA" software. The reliability of the coding is based on the level of agreement between two coders (kappa confidence) and the validity of the coding is confirmed by referring to the participant's feedback.
Results: The findings contain three main themes and nine sub-themes. First, Shopping experience subdividing to product experience, privacy and security, return and exchange, delivery and user friendliness for the customer. Second, Product Verbal Characteristics themes subdividing to technical and printing information. Third, Product Visual Characteristics themes subdividing to graphical and structural elements.
Conclusion: Managers and online businesses can use the results of this research to improve their customer experiences and increase the effectiveness of product presenting by using verbal tools such as product technical and printing information, and visual tools such as graphical and structural elements.