تأثیر شهرت و کیفیت وبسایتها بر احساس، ریسک درک شده و قصد خرید مشتریان از فروشگاههای آنلاین (مطالعه موردی: وبسایت دیجیکالا)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعلی خورسند دلچه 1 , صدیقه جلال پور 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: شهرت وبسایت, تجارت الکترونیک, کیفیت وبسایت, ریسک درک شده, قصد خرید,
چکیده مقاله :
تجارت الکترونیک یکی از موضوعات مهم امروز در دنیای کسبوکار میباشد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر شهرت وبسایت و کیفیت وبسایت بر قصد خرید مشتریان آنلاین با میانجیگری احساس مشتری و ریسک درک شده مشتریان است. مطالعه از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از منظر شیوه جمعآوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه آماری این مطالعه شامل مشتریان وبسایت دیجیکالا (در شهر تهران) است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 384 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که ترکبیی از پرسشنامه (رزنبوم، 2005)، (شارون و یانگ، 2013) و سایر محققین میباشد. به منظور تحلیل دادهها از نرمافزار اس پی اس و اسمارت پی ال اس استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد: شهرت وبسایت و کیفیت وبسایت از طریق میانجیگری احساس مشتری و ریسک درک شده مشتری بر قصد خرید آنلاین مشتریان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین احساس مشتری و ریسک درک شده مشتری بر قصد خرید آنلاین مشتری تأثیر مثبت و معنیداری دارند.
Nowadays E-commerce is a significant issue in the business world. The purpose of this study is to investigate the effect of website reputation and website quality on the intention of online customer to shopping through mediating customer sentiment and perceived risk. The research methodology is in terms of the objective is an applied research and in terms of data collection is a descriptive-survey research. The statistical population of the study was customers of Digi Kala Company in Tehran and 384 subjects were selected by random sampling method. The instrumentations of the study was a researcher-made questionnaire, which is a combination of the Sharon and Young (2013) questionnaire and other researchers. The data was analyzed by SPSS and smart PLS software. The results of this study show that website reputation and website quality have a positive and significant effect on customer's online shopping intention through mediation of customer sentiment and perceived risk.
آخوندی، ا.، کفاشپور، آ. و ناظمی، ش.ا (1394). "بررسی تأثیر اعتماد بر خرید مجدد به واسطه رضایت مشتری در فروشگاههای آنلاین"، کنفرانس بینالمللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی، مشهد، مؤسسه تحقیقاتی رایمند پژوه.
اسداللهی، ا. و مهرانی، ه. (1396). "بررسی تأثیر ریسک ادراک شده بر قصد خرید آنلاین با میانجیگری اعتماد مشتری (مطالعه موردی: کاربران سایت بامیلو)"، سومین کنفرانس بیناللملی مدیریت، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
اسلامی، ز. و همکاران (1397). "بررسی عوامل مؤثر برافزایش اعتماد مشتریان در خرید اینترنتی.
اسماعیلپور، م.، حسینی، س.ی. و جعفرپور، ی. (1397). "چالشهای پذیرش تجارت الکترونیک در کسبوکارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شرکتهای فعال مستقر در شهرک صنعتی بوشهر)"، کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 19، صص. 39-63.
الحسینیالمدرسی، س.م. و محمدی، ف. (1395). "خریدهای اینترنتی و ارزش مصرفکنندگان"، کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 15، صص. 59-82.
الفت، ل.، خسروانی، ف. و جلالی، ر. (1390). "شناسایی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی و اولویت بندی آنها با استفاده از ANP فازی"، شریه مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 1 (7)، صص. 19-54.
الهی، ش.، شایان، ع. و قیصری رمضانیان، م. (1388). "طراحی چهارچوبی برای پذیرش تجارت الکترونیکی از سوی کاربران: تبیین نقش اعتماد، کیفیت و رضایت"، ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.
امینی، م.، رحیمنیا، ف. و نبیزاده، ط. (1490). "ارائه چارچوبی برای فرایند ایجاد اعتماد الکترونیک و توسعه تجارت الکترونیک"، ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیک، تهران.
توکلی، ا.، کفاشپور، آ. و نیکو، ح. (1396). "بررسی تأثیر کیفیت خدمات درک شده بر وفاداری مشتری به واسطه تصویر ذهنی شرکت و رضایت مشتری با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر هزینههای جابجایی (مورد مطالعه: شعب بانک سینا در مشهد)"، پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 23، شماره 65، صص. 185-207.
باقریکنی، م.ا. و آذر، ع. (1384). "رویکردی جدید به آمیخته بازاریابی اینترنتی"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 9، شماره 2، صص. 1-28.
حاجیحیدری، ن. و هاشمی، نوین (1391). "مدیریت دانش مشتری و تمایل خرید الکترونیکی: بررسی مقایسهای در دو جامعه"، فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، دوره 7، شماره 28، صص.27-44.
حسنزاده، ش. (1391). "اینترنت و فرایند ایجاد برند"، ماهنامه دولت الکترونیکی، شماره 27، ص. 14.
خاتمی، م. و میاندهی، ح. (1396). "راهکارهای افزایش اعتماد مشتریان در تجارت الکترونیک دومین کنفرانس ملی مهندسی مدیریت، مؤسسه آموزش عالی مهر آستان، گیلان، ایران 41 و 42 تیرماه 1774.
خدادادحسینی، س.ح.، شیرخدایی، س.ح. و کردناییج، ا.ا. (1387). "عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 13، شماره 2، صص. 93-118.
داستانی، م.، ازقندی، م. و اکرامی، ع. (1394). "ارزیابی کیفیت صفحات وبسایت دانشگاه علوم پزشکی گناباد بر اساس مدل E-Qual"، مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، دوره 1، شماره 2، صص. 52-61.
درگاهی، ح.، محمدزاده، ن. و رضائیانزاده، ح.ر. (1390). "کسبوکار الکترونیکی در حوزه سلامت"، پیاورد سلامت. دوره 5، شماره 3، صص. 39-48.
دلجو، آ. (1389). "تجارت الکترونیک و جایگاه آن درایجاد مشاغل نوین"، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت و نوآوری، شیراز.
دهدشتی شاهرخ، ز. و مبرهن، س. (1391). "بررسی تأثیر عوامل انگیزش فردی بر خرید اینترنتی"، نشریه مدیریت بازرگانی، دروه 4، شماره 2(12)، صص. 37-52.
دهدشتی شاهرخ، ز.، کهیاری حقیقت، ا. و عطوفی، ا. (1393). "شناسایی عوامل مؤثر بر قصد خرید کالاهای با برند خارجی در ایران (مورد مطالعه: لوازم خانگی با برند بوش و سامسونگ)"، مدیریت برند، دوره 1، شماره 1، صص. 75-99.
رمضانعلیزاده، ا. و عباسپلنگی، م. (1392). "چالشهای دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک در ایران"، ششمین همایش فرامنطقهای پیشرفتهای نوین در علوم مهندسی، تنکابن، مؤسسه آموزش عالی آیندگان.
رجبزاده، م. (1390). "تأثیر عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات دولت الکترونیتک از سوی کاربران با استفاده از مدل UTAUT"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
رضائی، ع. (1387). "حقوق تجارت الکترونیکی"، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
رحیمنیا، ف.، عبدی، ز. و فاطمی، ز. (1390). "کنکاشی بر عوامل اعتماد زای وبسایتها در بستر تجارت الکترونیک بهمنظور ارائه مدل مفهومی"، ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیک، تهران.
محمدی، م. و سهرابی، ط. (1396). "تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک بر رضایت مشتریان"، فصلنامه مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، دوره 6، شماره 22، صص. 107-128.
ساجدیفر، ع.ا.، اسفیدانی، م.ر.، وحدتزاد، م.ح. و محمودیآذر، م. (1391). "ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک در اعتمادسازی مشتریان آنلاین شرکتهای کارگزاری شهرتهران"، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شماره 11، صص. 47-68.
سلوکدار ع.ر. و ماتک، س. (1389). "چالشهای پیادهسازی فراروی هوشمندی کسبوکار در ایران و راهکارهای اجرایی آن. اولین همایش ملی هوش سازمانی، کسبوکار.
سمیعی زفرقندی، ع.، نایبزاده، ش. و دهقان دهنوی، ح. (1394). "بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرفکننده بر قصد خرید محصولات سبز (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 10، شماره 27، صص. 79-99.
سیدنقوی، ع. و شکیبا جمالآباد، غ. (1392). "مؤلفههای مؤثر بر اعتماد گردشگران در حوزه گردشگری الکترونیک"، مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 8، شماره 21، صص. 1-27.
سعیدااردکانی، س. و جهانبازی، ن. (1394). "تأثیر تصویر فروشگاه بر قصد خرید مشتریان: اعتماد و ریسک درک شده به عنوان متغیرهایتعدیل کننده"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 5، شماره 2، صص. 53-72.
عزیزی، ش. و بسحاق، م. (1391). "شناسایی موانع توسعه فروش اینترنتی: رویکرد پژوهش آمیخته"، مدیریت تولید و عملیات، دوره 3، شماره 2، صص. 111-126.
علیزاده زوارم، ع. و رجبزاده، م.ر. (1396). "بررسی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی مشتریان با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده"، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 3، صص. 13-32.
قاضیزاده، م،. سرداری، ا.، زندیه، ز. و روشن قیاسی، ر. (1388). "تعیین عوامل مرتبط با قصد خرید در تجارت الکترونیکی (مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافری رجا)"، راهبردهای بازگانی، دوره 10، شماره 1، صص. 101-120.
کاتلر، فیلیپ و گری، آرمسترانگ. (1383). "اصول بازاریابی"، ترجمه علی پارساییان، تهران: نشر دبستان.
کاظمی، ح.، منتظری، م.، ابراهیمی، ع.ر. و راهنما، آ. (1392). "بررسی نقش اعتماد و ریسک ادراک شده بر قصرد خرید در تجارت الکترونیک با استفاده از مدل معادلات ساختاری"، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور.
معمارنژاد، د. ع و حاجی علیاکبری، ج. (1389). "بررسی موانع تو سعه کسبوکار الکترونیکی (مطالعه موردی: بنگاههای اقتصادی استان زنجان)"، آینده پژوهی مدیریت، دوره 21، شماره 1(84)، صص. 79-92.
معینی، ح.، جامیپور، م. و ابراهیمی دلاور، ف. (1396). "تأثیر قابلیتهای تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید به واسطه اعتماد (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام)"، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 1، صص. 173-192.
منتظری، م.، ابراهیمی، ع.ر.، احمدی، پ. و راهنما، آ. (1393). "بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید در تجارت الکترونیک"، نشریه مدیریت بازرگانی. دوره 6، شماره 2، صص. 207-226.
موحدی، ر. (1394). "راهاندازی کسبوکارهای الکترونیکی در کشاورزی"، دوره 2، شماره 3، صص. 23-42.
نادریبنی، م.، الحسینیالمدرسی، س.م.، دهقانی قهنویه، ع. و افشار، م.م. (1395). "طراحی یه مدل رفتارهای منجر به خررید آنلاین بر اساس کیفیت سایت"، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره 17، شماره 4(66)، صص. 74-84.
نظری، م.، حاجیحیدری، ن. و نصری، م. (1391). "بررسی تأثیر ویژگیهای فروشگاهاینترنتی B2C در قصد خرید اینترنتی مشتریان با استفاده از تکنیک تحلیل متقارن"، مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 4(14)، صص. 127-146.
نائبزاده، ش. و شهبازی، پ. (1392). "بررسی رابطه بین ریسک گریزی و وفاداری به نام تجاری با توجه به نقش اعتماد و احساسات مشتری در این رابطه"، مدیریت بازاریابی، دوره 8، شماره 21، صص. 15-26.
نیکبخت، ح. و اسدی، ع.ن. (1395). "بررسی چالشهای مدیریت استراتژیک تجارت الکترونیک"، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، شرکت خدمات برتر.
Abid, A.A., Rahim, M.M. & Scheepers, H. (2011). “Experienced benefits and barriers of e-business technology adoption by SME suppliers”, Communications of the IBIMA. Vol. 2011, PP. 1-11.
Adnan, H. (2014). “An analysis of the factors affecting online purchasing behavior of Pakistani consumers”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 6(5), PP. 133-148.
Barry, J. & Terry, T.S. (2008). “Empirical study of relationship value in industrial services”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 23(4), PP. 228-241.
Bai, B., Law, R. & Wen, I. (2008). “The impact of website quality on customer satisfaction and purchase intentions: Evidence from Chinese online visitors”, International journal of hospitality management, Vol. 27(3), PP. 391-402.
Boyer, K.K. & Hult, G.T.M. (2006). “Customer behavioral intentions for online purchases: An examination of fulfillment method and customer experience level”, Journal of Operations Management, Vol. 24(2), PP. 124-147.
Chang, M.K., Cheung, W. & Lai, V.S. (2005). “Literature derived reference models for the adoption of online shopping. Information & Management, Vol. 42(4), PP. 543-559.
Chen, Y.S. & Chang, C.H. (2012). “Enhance green purchase intentions: The roles of green perceived value, green perceived risk, and green trust. Management Decision, Vol. 50(3), PP. 502-520.
Chen, S.C. & Dhillon, G.S. (2003). “Interpreting dimensions of consumer trust in e-commerce”, Information technology and management, Vol. 4(2-3), PP. 303-318.
Chennamaneni, A. (2007). “Determinants of knowledge sharing behaviors: Developing and testing an integrated theoretical model”.
Ferguson, C., Finn, F., Hall, J. & Pinnuck, M. (2010). “Speculation and e-commerce: The long and the short of IT”, International Journal of Accounting Information Systems, Vol. 11(2), PP. 79-104.
Ganguly, B., Dash, S.B., Cyr, D. & Head, M. (2010). “The effects of website design on purchase intention in online shopping: the mediating role of trust and the moderating role of culture”, International Journal of Electronic Business, Vol. 8(4-5), PP. 302-330.
Gefen, D. (2000). “E-commerce: the role of familiarity and trust”, Omega, Vol. 28(6), PP. 725-737.
Hong, I.B. & Cha, H.S. (2013). “The mediating role of consumer trust in an online merchant in predicting purchase intention”, International Journal of Information Management, Vol. 33(6), PP. 927-939.
Javadi, M.H.M., Dolatabadi, H.R., Nourbakhsh, M., Poursaeedi, A. & Asadollahi, A.R. (2012). “An analysis of factors affecting on online shopping behavior of consumers”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 4(5), PP. 81-98.
Malik, S.U. (2012). “Customer satisfaction, perceived service quality and mediating role of perceived value”, International journal of marketing studies, Vol. 4(1), PP. 68-76.
Kim, J. & Lennon, S.J. (2013). “Effects of reputation and website quality on online consumers' emotion, perceived risk and purchase intention: Based on the stimulus-organism-response model”, Journal of Research in Interactive Marketing, Vol. 7(1), PP. 33-56.
Kim, J., Jin, B. & Swinney, J.L. (2009). “The role of etail quality, e-satisfaction and e-trust in online loyalty development process”, Journal of retailing and Consumer services, Vol. 16(4), PP. 239-247.
Lee, G.G. & Lin, H.F. (2005). “Customer perceptions of e-service quality in online shopping”, International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 33(2), PP. 161-176.
Lin, L.Y. & Liao, J.C. (2012). “The influence of store image and product perceived value on consumer purchase intention”, International Journal of Advanced Scintific Research and Technology, Vol. 2(3).
Nusair, K. & Kandampully, J. (2008). “The antecedents of customer satisfaction with online travel services: a conceptual model”, European Business Review, Vol. 20(1), PP. 4-19.
Pikkarainen, T., Pikkarainen, K., Karjaluoto, H. & Pahnila, S. (2004). “Consumer acceptance of online banking: an extension of the technology acceptance model”, Internet research, Vol. 14(3), PP. 224-235.
Pod, D.V. & Buckinx, W. (2004). “Predicting online-purchasing behavior”, European Journal of Operational Research, Vol 166(2), PP. 557-575.
Ribbink, D., Van Riel, A.C., Liljander, V. & Streukens, S. (2004). “Comfort your online customer: quality, trust and loyalty on the internet”, Managing Service Quality: An International Journal, Vol. 14(6), PP. 446-456.
Rousseau, D.M., Sitkin, S.B., Burt, R.S. & Camerer, C. (1998). “Not so different after all: A cross-discipline view of trust”, Academy of management review, Vol. 23(3), PP. 393-404.
Roy, S. & Zeng, W. (2015). “The World of Signals”, Social Multimedia Signals. Springer International Publishing.
Shin, J.I., Chung, K.H., Oh, J.S. & Lee, C.W. (2013). “The effect of site quality on repurchase intention in Internet shopping through mediating variables: The case of university students in South Korea”, International Journal of Information Management, Vol. 33(3), PP. 453-463.
Sirakaya-Turk, E., Ekinci, Y. & Martin, D. (2015). “The efficacy of shopping value in predicting destination loyalty”, Journal of Business Research, Vol. 68(9), PP. 1878-1885.
Thananuraksakul, S. (2007). “Factors affecting online shopping behaviour: a study of Thai consumers”, University of South Australia.
Weisberg, J., Te'eni, D. & Arman, L. (2011). “Past purchase and intention to purchase in e-commerce: The mediation of social presence and trust”, Internet research, Vol. 21(1), PP. 82-96.
Yang, Y. & Zhang, J. (2009). “Discussion on the dimensions of consumers' perceived risk in mobile service”, In 2009 Eighth International Conference on Mobile Business, PP. 261-266. IEEE.
_||_آخوندی، ا.، کفاشپور، آ. و ناظمی، ش.ا (1394). "بررسی تأثیر اعتماد بر خرید مجدد به واسطه رضایت مشتری در فروشگاههای آنلاین"، کنفرانس بینالمللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی، مشهد، مؤسسه تحقیقاتی رایمند پژوه.
اسداللهی، ا. و مهرانی، ه. (1396). "بررسی تأثیر ریسک ادراک شده بر قصد خرید آنلاین با میانجیگری اعتماد مشتری (مطالعه موردی: کاربران سایت بامیلو)"، سومین کنفرانس بیناللملی مدیریت، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
اسلامی، ز. و همکاران (1397). "بررسی عوامل مؤثر برافزایش اعتماد مشتریان در خرید اینترنتی.
اسماعیلپور، م.، حسینی، س.ی. و جعفرپور، ی. (1397). "چالشهای پذیرش تجارت الکترونیک در کسبوکارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شرکتهای فعال مستقر در شهرک صنعتی بوشهر)"، کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 19، صص. 39-63.
الحسینیالمدرسی، س.م. و محمدی، ف. (1395). "خریدهای اینترنتی و ارزش مصرفکنندگان"، کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 15، صص. 59-82.
الفت، ل.، خسروانی، ف. و جلالی، ر. (1390). "شناسایی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی و اولویت بندی آنها با استفاده از ANP فازی"، شریه مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 1 (7)، صص. 19-54.
الهی، ش.، شایان، ع. و قیصری رمضانیان، م. (1388). "طراحی چهارچوبی برای پذیرش تجارت الکترونیکی از سوی کاربران: تبیین نقش اعتماد، کیفیت و رضایت"، ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.
امینی، م.، رحیمنیا، ف. و نبیزاده، ط. (1490). "ارائه چارچوبی برای فرایند ایجاد اعتماد الکترونیک و توسعه تجارت الکترونیک"، ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیک، تهران.
توکلی، ا.، کفاشپور، آ. و نیکو، ح. (1396). "بررسی تأثیر کیفیت خدمات درک شده بر وفاداری مشتری به واسطه تصویر ذهنی شرکت و رضایت مشتری با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر هزینههای جابجایی (مورد مطالعه: شعب بانک سینا در مشهد)"، پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 23، شماره 65، صص. 185-207.
باقریکنی، م.ا. و آذر، ع. (1384). "رویکردی جدید به آمیخته بازاریابی اینترنتی"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 9، شماره 2، صص. 1-28.
حاجیحیدری، ن. و هاشمی، نوین (1391). "مدیریت دانش مشتری و تمایل خرید الکترونیکی: بررسی مقایسهای در دو جامعه"، فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، دوره 7، شماره 28، صص.27-44.
حسنزاده، ش. (1391). "اینترنت و فرایند ایجاد برند"، ماهنامه دولت الکترونیکی، شماره 27، ص. 14.
خاتمی، م. و میاندهی، ح. (1396). "راهکارهای افزایش اعتماد مشتریان در تجارت الکترونیک دومین کنفرانس ملی مهندسی مدیریت، مؤسسه آموزش عالی مهر آستان، گیلان، ایران 41 و 42 تیرماه 1774.
خدادادحسینی، س.ح.، شیرخدایی، س.ح. و کردناییج، ا.ا. (1387). "عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 13، شماره 2، صص. 93-118.
داستانی، م.، ازقندی، م. و اکرامی، ع. (1394). "ارزیابی کیفیت صفحات وبسایت دانشگاه علوم پزشکی گناباد بر اساس مدل E-Qual"، مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، دوره 1، شماره 2، صص. 52-61.
درگاهی، ح.، محمدزاده، ن. و رضائیانزاده، ح.ر. (1390). "کسبوکار الکترونیکی در حوزه سلامت"، پیاورد سلامت. دوره 5، شماره 3، صص. 39-48.
دلجو، آ. (1389). "تجارت الکترونیک و جایگاه آن درایجاد مشاغل نوین"، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت و نوآوری، شیراز.
دهدشتی شاهرخ، ز. و مبرهن، س. (1391). "بررسی تأثیر عوامل انگیزش فردی بر خرید اینترنتی"، نشریه مدیریت بازرگانی، دروه 4، شماره 2(12)، صص. 37-52.
دهدشتی شاهرخ، ز.، کهیاری حقیقت، ا. و عطوفی، ا. (1393). "شناسایی عوامل مؤثر بر قصد خرید کالاهای با برند خارجی در ایران (مورد مطالعه: لوازم خانگی با برند بوش و سامسونگ)"، مدیریت برند، دوره 1، شماره 1، صص. 75-99.
رمضانعلیزاده، ا. و عباسپلنگی، م. (1392). "چالشهای دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک در ایران"، ششمین همایش فرامنطقهای پیشرفتهای نوین در علوم مهندسی، تنکابن، مؤسسه آموزش عالی آیندگان.
رجبزاده، م. (1390). "تأثیر عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات دولت الکترونیتک از سوی کاربران با استفاده از مدل UTAUT"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
رضائی، ع. (1387). "حقوق تجارت الکترونیکی"، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
رحیمنیا، ف.، عبدی، ز. و فاطمی، ز. (1390). "کنکاشی بر عوامل اعتماد زای وبسایتها در بستر تجارت الکترونیک بهمنظور ارائه مدل مفهومی"، ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیک، تهران.
محمدی، م. و سهرابی، ط. (1396). "تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک بر رضایت مشتریان"، فصلنامه مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، دوره 6، شماره 22، صص. 107-128.
ساجدیفر، ع.ا.، اسفیدانی، م.ر.، وحدتزاد، م.ح. و محمودیآذر، م. (1391). "ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک در اعتمادسازی مشتریان آنلاین شرکتهای کارگزاری شهرتهران"، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شماره 11، صص. 47-68.
سلوکدار ع.ر. و ماتک، س. (1389). "چالشهای پیادهسازی فراروی هوشمندی کسبوکار در ایران و راهکارهای اجرایی آن. اولین همایش ملی هوش سازمانی، کسبوکار.
سمیعی زفرقندی، ع.، نایبزاده، ش. و دهقان دهنوی، ح. (1394). "بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرفکننده بر قصد خرید محصولات سبز (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 10، شماره 27، صص. 79-99.
سیدنقوی، ع. و شکیبا جمالآباد، غ. (1392). "مؤلفههای مؤثر بر اعتماد گردشگران در حوزه گردشگری الکترونیک"، مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 8، شماره 21، صص. 1-27.
سعیدااردکانی، س. و جهانبازی، ن. (1394). "تأثیر تصویر فروشگاه بر قصد خرید مشتریان: اعتماد و ریسک درک شده به عنوان متغیرهایتعدیل کننده"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 5، شماره 2، صص. 53-72.
عزیزی، ش. و بسحاق، م. (1391). "شناسایی موانع توسعه فروش اینترنتی: رویکرد پژوهش آمیخته"، مدیریت تولید و عملیات، دوره 3، شماره 2، صص. 111-126.
علیزاده زوارم، ع. و رجبزاده، م.ر. (1396). "بررسی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی مشتریان با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده"، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 3، صص. 13-32.
قاضیزاده، م،. سرداری، ا.، زندیه، ز. و روشن قیاسی، ر. (1388). "تعیین عوامل مرتبط با قصد خرید در تجارت الکترونیکی (مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافری رجا)"، راهبردهای بازگانی، دوره 10، شماره 1، صص. 101-120.
کاتلر، فیلیپ و گری، آرمسترانگ. (1383). "اصول بازاریابی"، ترجمه علی پارساییان، تهران: نشر دبستان.
کاظمی، ح.، منتظری، م.، ابراهیمی، ع.ر. و راهنما، آ. (1392). "بررسی نقش اعتماد و ریسک ادراک شده بر قصرد خرید در تجارت الکترونیک با استفاده از مدل معادلات ساختاری"، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور.
معمارنژاد، د. ع و حاجی علیاکبری، ج. (1389). "بررسی موانع تو سعه کسبوکار الکترونیکی (مطالعه موردی: بنگاههای اقتصادی استان زنجان)"، آینده پژوهی مدیریت، دوره 21، شماره 1(84)، صص. 79-92.
معینی، ح.، جامیپور، م. و ابراهیمی دلاور، ف. (1396). "تأثیر قابلیتهای تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید به واسطه اعتماد (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام)"، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 1، صص. 173-192.
منتظری، م.، ابراهیمی، ع.ر.، احمدی، پ. و راهنما، آ. (1393). "بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید در تجارت الکترونیک"، نشریه مدیریت بازرگانی. دوره 6، شماره 2، صص. 207-226.
موحدی، ر. (1394). "راهاندازی کسبوکارهای الکترونیکی در کشاورزی"، دوره 2، شماره 3، صص. 23-42.
نادریبنی، م.، الحسینیالمدرسی، س.م.، دهقانی قهنویه، ع. و افشار، م.م. (1395). "طراحی یه مدل رفتارهای منجر به خررید آنلاین بر اساس کیفیت سایت"، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره 17، شماره 4(66)، صص. 74-84.
نظری، م.، حاجیحیدری، ن. و نصری، م. (1391). "بررسی تأثیر ویژگیهای فروشگاهاینترنتی B2C در قصد خرید اینترنتی مشتریان با استفاده از تکنیک تحلیل متقارن"، مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 4(14)، صص. 127-146.
نائبزاده، ش. و شهبازی، پ. (1392). "بررسی رابطه بین ریسک گریزی و وفاداری به نام تجاری با توجه به نقش اعتماد و احساسات مشتری در این رابطه"، مدیریت بازاریابی، دوره 8، شماره 21، صص. 15-26.
نیکبخت، ح. و اسدی، ع.ن. (1395). "بررسی چالشهای مدیریت استراتژیک تجارت الکترونیک"، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، شرکت خدمات برتر.
Abid, A.A., Rahim, M.M. & Scheepers, H. (2011). “Experienced benefits and barriers of e-business technology adoption by SME suppliers”, Communications of the IBIMA. Vol. 2011, PP. 1-11.
Adnan, H. (2014). “An analysis of the factors affecting online purchasing behavior of Pakistani consumers”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 6(5), PP. 133-148.
Barry, J. & Terry, T.S. (2008). “Empirical study of relationship value in industrial services”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 23(4), PP. 228-241.
Bai, B., Law, R. & Wen, I. (2008). “The impact of website quality on customer satisfaction and purchase intentions: Evidence from Chinese online visitors”, International journal of hospitality management, Vol. 27(3), PP. 391-402.
Boyer, K.K. & Hult, G.T.M. (2006). “Customer behavioral intentions for online purchases: An examination of fulfillment method and customer experience level”, Journal of Operations Management, Vol. 24(2), PP. 124-147.
Chang, M.K., Cheung, W. & Lai, V.S. (2005). “Literature derived reference models for the adoption of online shopping. Information & Management, Vol. 42(4), PP. 543-559.
Chen, Y.S. & Chang, C.H. (2012). “Enhance green purchase intentions: The roles of green perceived value, green perceived risk, and green trust. Management Decision, Vol. 50(3), PP. 502-520.
Chen, S.C. & Dhillon, G.S. (2003). “Interpreting dimensions of consumer trust in e-commerce”, Information technology and management, Vol. 4(2-3), PP. 303-318.
Chennamaneni, A. (2007). “Determinants of knowledge sharing behaviors: Developing and testing an integrated theoretical model”.
Ferguson, C., Finn, F., Hall, J. & Pinnuck, M. (2010). “Speculation and e-commerce: The long and the short of IT”, International Journal of Accounting Information Systems, Vol. 11(2), PP. 79-104.
Ganguly, B., Dash, S.B., Cyr, D. & Head, M. (2010). “The effects of website design on purchase intention in online shopping: the mediating role of trust and the moderating role of culture”, International Journal of Electronic Business, Vol. 8(4-5), PP. 302-330.
Gefen, D. (2000). “E-commerce: the role of familiarity and trust”, Omega, Vol. 28(6), PP. 725-737.
Hong, I.B. & Cha, H.S. (2013). “The mediating role of consumer trust in an online merchant in predicting purchase intention”, International Journal of Information Management, Vol. 33(6), PP. 927-939.
Javadi, M.H.M., Dolatabadi, H.R., Nourbakhsh, M., Poursaeedi, A. & Asadollahi, A.R. (2012). “An analysis of factors affecting on online shopping behavior of consumers”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 4(5), PP. 81-98.
Malik, S.U. (2012). “Customer satisfaction, perceived service quality and mediating role of perceived value”, International journal of marketing studies, Vol. 4(1), PP. 68-76.
Kim, J. & Lennon, S.J. (2013). “Effects of reputation and website quality on online consumers' emotion, perceived risk and purchase intention: Based on the stimulus-organism-response model”, Journal of Research in Interactive Marketing, Vol. 7(1), PP. 33-56.
Kim, J., Jin, B. & Swinney, J.L. (2009). “The role of etail quality, e-satisfaction and e-trust in online loyalty development process”, Journal of retailing and Consumer services, Vol. 16(4), PP. 239-247.
Lee, G.G. & Lin, H.F. (2005). “Customer perceptions of e-service quality in online shopping”, International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 33(2), PP. 161-176.
Lin, L.Y. & Liao, J.C. (2012). “The influence of store image and product perceived value on consumer purchase intention”, International Journal of Advanced Scintific Research and Technology, Vol. 2(3).
Nusair, K. & Kandampully, J. (2008). “The antecedents of customer satisfaction with online travel services: a conceptual model”, European Business Review, Vol. 20(1), PP. 4-19.
Pikkarainen, T., Pikkarainen, K., Karjaluoto, H. & Pahnila, S. (2004). “Consumer acceptance of online banking: an extension of the technology acceptance model”, Internet research, Vol. 14(3), PP. 224-235.
Pod, D.V. & Buckinx, W. (2004). “Predicting online-purchasing behavior”, European Journal of Operational Research, Vol 166(2), PP. 557-575.
Ribbink, D., Van Riel, A.C., Liljander, V. & Streukens, S. (2004). “Comfort your online customer: quality, trust and loyalty on the internet”, Managing Service Quality: An International Journal, Vol. 14(6), PP. 446-456.
Rousseau, D.M., Sitkin, S.B., Burt, R.S. & Camerer, C. (1998). “Not so different after all: A cross-discipline view of trust”, Academy of management review, Vol. 23(3), PP. 393-404.
Roy, S. & Zeng, W. (2015). “The World of Signals”, Social Multimedia Signals. Springer International Publishing.
Shin, J.I., Chung, K.H., Oh, J.S. & Lee, C.W. (2013). “The effect of site quality on repurchase intention in Internet shopping through mediating variables: The case of university students in South Korea”, International Journal of Information Management, Vol. 33(3), PP. 453-463.
Sirakaya-Turk, E., Ekinci, Y. & Martin, D. (2015). “The efficacy of shopping value in predicting destination loyalty”, Journal of Business Research, Vol. 68(9), PP. 1878-1885.
Thananuraksakul, S. (2007). “Factors affecting online shopping behaviour: a study of Thai consumers”, University of South Australia.
Weisberg, J., Te'eni, D. & Arman, L. (2011). “Past purchase and intention to purchase in e-commerce: The mediation of social presence and trust”, Internet research, Vol. 21(1), PP. 82-96.
Yang, Y. & Zhang, J. (2009). “Discussion on the dimensions of consumers' perceived risk in mobile service”, In 2009 Eighth International Conference on Mobile Business, PP. 261-266. IEEE.