تاثیر اشتیاق شغلی و بالندگی سازمانی بر ماندگاری معلمان در مدارس غیردولتی شهر مرند
محورهای موضوعی : مدیریت تولید
1 - استادیار مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی ، ایران
کلید واژه: اشتیاق شغلی, بالندگی سازمانی, ماندگاری معلمان,
چکیده مقاله :
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر اشتیاق شغلی و بالندگی سازمانی بر ماندگاری معلمان در مدارس غیردولتی شهر مرند انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت روش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش را معلمان مدارس غیردولتی شهر مرند به تعداد 760 تشکیل داده است. حجم نمونه آماری مبتنی بر جدول مورگان به تعداد 257 نفر تعیین و به دو روش تصادفی طبقه ای نسبی و غیرتصادفی در دسترس انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه و به صورت ترکیبی از پرسشنامه های استاندارد اشتیاق شغلی شوفلی و همکاران (2008)؛ بالندگی سازمانی اسپایدز (2007)؛ و ماندگاری کندو و گلاوات (2016) می باشد که روایی آن از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شده است. دادههای جمع آوری شده از طریق آزمونهای آماری از جمله آزمون کلموگروف - اسمیرینوف و روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تاثیر اشتیاق شغلی بر ماندگاری معلمان در مدارس غیردولتی شهر مرند (با ضریب مسیر 0.83) مثبت و معنادار می باشد. همچنین تاثیر بالندگی سازمانی بر ماندگاری معلمان در مدارس غیردولتی شهر مرند (با ضریب مسیر 0.89) به صورت مثبت و معنادار مورد تایید قرار گرفت. واژههای کلیدی: اشتیاق شغلی، بالندگی سازمانی، ماندگاری معلمان.
Abstract The aim of this study was to determine the impact of Job engagement and organizational development on teacher retention in non-governmental schools in Marand. The research method used in terms of practical purpose and in terms of the nature of the method is a descriptive survey and the statistical population of the research consists of 760 teachers of non-governmental schools in Marand.The statistical sample size based on Morgan table was 257 people and was selected by two methods of relative stratification and non-random available. Data collection tool was a questionnaire and a combination of standard questionnaires of job motivation Shofley et al. (2008); Spiders organizational growth (2007); And the persistence of hive and gull (2016), the validity of which has been confirmed through face and content validity and its reliability through Cronbach's alpha and combined reliability. The collected data were analyzed by statistical tests including Kolmogorov-Smirinov test and structural equation modeling method. The results of the present study showed that the effect of job enthusiasm on teacher retention in non-governmental schools in Marand (with a path coefficient of 0.83) is positive and significant. Also, the effect of organizational maturity on teacher retention in non-governmental schools in Marand (with a coefficient of 0.89) was positively and significantly confirmed. Keywords: Job engagement, organizational development, teacher retention.
_||_