تحلیل چالشهای مدیریت موجودی در بخش دولتی ایران (مورد مطالعه: نظام اداری استان یزد)
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدهدایت کارگر شورکی 1 , عباسعلی رضایی صدرآبادی 2 , محمدتقی هنری 3
1 - دانشگاه یزد
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
کلید واژه: چالش, نظام اداری, کنترل موجودی, مدیریت موجودی,
چکیده مقاله :
این مقاله میکوشد تا چالشهای فراروی استقرار نظام مدیریت موجودی در بخش دولتی ایران را با تمرکز بر نظام اداری استان یزد مورد شناسایی و تحلیل قرار دهد. رویکرد تحقیق حاضر کمّی، هدف آن کاربردی و ماهیتش توصیفی-تحلیلی است. پس از احصاء چالشهای معرفی شده در مطالعات پیشین، با طراحی پرسش-نامهای که روایی آن به تأیید خبرگان رسید و پایایی آن از طریق آزمون کرونباخ (معادل 88/0) مورد تأیید قرار گرفت، اقدام به گردآوری داده از جامعه هدف (حدود 250 نفر از مسئولان و کارشناسان امور مالی و تدارکات و انبار در ادارات دولتی یزد) صورت گرفت که در نهایت تعداد 162 پرسشنامه تکمیل شده با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای گردآوری گردید. تحلیل آماری این دادهها ضمن معرفی مهمترین چالشها (نرخ تورم در اقتصاد، ضعف برنامهریزی بلندمدت در سازمانهای دولتی، کمبود منابع مالی، عدم ثبات سیاستگذاری دولت و ابهام در شرایط اقتصادی جامعه) حاکی از آن است که گروه چالشهای مربوط به عوامل بین سازمانی (درون دولت) از اولویت بالاتری در مقایسه با سایر گروهها برخوردار است؛ ضمن آنکه میان شاخص اهمیت چالش و شاخص دشواری حل چالش ارتباطی معنادار و مثبت وجود دارد. یافتههای این مطالعه نشان می-دهد که سازمانهای دولتی در استقرار نظام مدیریت موجودی با چالشهایی متعدد و متنوع مواجهند و برای رفع این موانع لازم است تا برنامههای بهبود را در سطوح مختلف درونسازمانی و بینسازمانی اجرا کنند؛ ضمن آنکه غلبه بر تعدادی از این محدودیتها وابسته به بهبود شرایط کلان جامعه در ابعاد اقتصادی و مدیریتی است.
This paper tries to identify and analyze the challenges of establishing an inventory management system in the public sector of Iran by focusing on the administrative system of Yazd province. The approach of the research is quantitative, its purpose is applied and its nature is descriptive-analytical. After enumerating the challenges introduced in previous studies, by designing a questionnaire whose validity was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's test (equivalent to 0.88), we collected data from the target community (About 250 officials and experts in finance, procurement and warehousing were conducted in government offices in Yazd). Finally, 162 completed questionnaires were collected by stratified random sampling method. Statistical analysis while introducing the most important challenges (inflation rate in the economy, weak long-term planning in government organizations, lack of financial resources, instability of government policy and ambiguity in the economic conditions of society) indicates that the group of challenges related to "inter-organizational factors (within the government)" has a higher priority than other groups; and there is a significant and positive relationship between the index "importance of the challenge" and the index "difficulty of solving the challenge". The findings show that government organizations face varied challenges in establishing an inventory management system, and in order to overcome these obstacles, it is necessary to implement improvement programs at different levels within the organization and inter-organization. While overcoming some of these limitations depends on improving the macro conditions of society in economic and managerial dimensions.
_||_