Academic procrastination from attribution theory perspective: An overview
Subject Areas : Applied LinguisticsMehdi Haseli Songhori 1 , Kimiya Salamati 2
1 - Department of English Language, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2 - Department of English Language, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
Keywords: Stability, Locus of Control, Controllability, Academic Procrastination, attribution theory,
Abstract :
اهمال کاری تحصیلی یک مشکل رایج در بین دانش آموزان است که با پیامدهای منفی مرتبط است. تاریخچه آن به دوران باستان باز می گردد، اما در دوران معاصر به دلیل تاکید بر زمان و کارایی بیشتر رواج یافته است. اهمال کاری تحصیلی نوع خاصی از اهمال کاری است که به دلیل حجم زیاد تکالیف و ضرب الاجل در زمینه های تحصیلی در بین دانش آموزان رایج است. نظریه اسناد یک چارچوب روانشناختی است که میتواند به ما کمک کند تا بفهمیم دانشآموزان چگونه رفتار اهمالکاری خود را توضیح میدهند و عواملی که به آن کمک میکنند. نظریه اسناد شامل سه بعد است: منبع کنترل، ثبات و کنترل پذیری. هر یک از ابعاد بر رفتار آینده افراد تأثیر می گذارد، از جمله اینکه آیا آنها یک کار را به تعویق می اندازند یا کامل می کنند. می توان پیش بینی کرد که افرادی که تمایل به اهمال کاری تحصیلی دارند ممکن است وظایف تحصیلی خود را به منبع کنترل بیرونی، علل پایدار و عواملی که خارج از کنترل آنها است نسبت دهند. در مقابل، افرادی که تعلل نمی کنند احتمالاً وظایف تحصیلی خود را به منبع کنترل درونی، علل ناپایدار و عواملی که در کنترل آنها است نسبت می دهند. درک این نظریه ها می تواند به مربیان و دانش آموزان کمک کند تا راهبردهایی برای غلبه بر اهمال کاری و بهبود عملکرد تحصیلی ایجاد کنند. و عواملی که در کنترل آنهاست. درک این نظریه ها می تواند به مربیان و دانش آموزان کمک کند تا راهبردهایی برای غلبه بر اهمال کاری و بهبود عملکرد تحصیلی ایجاد کنند. و عواملی که در کنترل آنهاست. درک این نظریه ها می تواند به مربیان و دانش آموزان کمک کند تا راهبردهایی برای غلبه بر اهمال کاری و بهبود عملکرد تحصیلی ایجاد کنند.