استراتژی های سازمان
محورهای موضوعی : آینده پژوهیهاشم نیکومرام 1 , محمدعلی عبدالوند 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: استراتژی, استراتژی پورتفولیو, شایستگی محوری, استراتژی ولایی, ادغام, پیوند استراتژیک, تاُمین منابع خارج از سازمان, استراتژی رشد, استراتژی تعیین جهت سازمان, سرمایه گذاری مشترک,
چکیده مقاله :
هر سازمان رسالتی دارد وبا توجه به چشم انداز بلند مدتی که برای خود ترسیم نموده، اهدافی را مشخص می نماید. طبیعی است که اهدافی باید زائیده تجزیه و تحلیل همزمان و توأم فرصت ها و تهدیدات خارج سازمان و نقاط قوت و ضعف درونی آن باشد. اهداف مشخص می کنند که سازمان می خواهد به چه نقطه ای برسد و یا به عبارتی، مقصد کجا است. استراتژی، شیوه حرکت و برنامه حرکتی مدیریت برای دستیابی به اهداف را نشان می دهد. در این مقاله مشخص گردیده که سازمان ها در رابطه با استراتژی باید به سه مؤلفه اساسی توجه داشته باشند. این سه مؤلفه عبارتند از: استراتژی تعیین جهت سازمان، استراتژی پورتفوی، و استراتژی ولایی. در طول مقاله اجزای تشکیل دهنده این استراتژی ها به تفضیل ارائه و مورد بحث قرار گرفته است. هنر مدیریت آن است که با توجه به رسالت و اهداف مشخص شده سازمان، ضمن آشنایی با انواع استراتژی ها و با توجه به شرایط درونی و بیرونی سازمان، بهترین گزینه های مختلف انتخاب کرده تا بهتر بتواند سازمان را در دستیابی به اهداف خود هدایت کند.
Each Corporation should have a mission and determine it’s objective based on it’s strategic vision . The achievement of corporate objectives shiuld result in fulfillment of corporation’s mission. Objectives shiuld be the result of simultaneous analysis of firm’s resource strengths and weaknesses and its external opportunities and threats , commonly known as SWOT anslysis . Objective is the end result of planned activity , but a strategy of a corporation forms a comprehensive master plan stating how the corporation will achieve it’s mission and objectives. Corporate strategy deals with three key issues facing the corporate as a whole :(1) directional strategy ( the firm’s overall orientation toward growth , stability , or retrenchment ) ,(2) portfolio strategy (the Industries or markets in which the firm competes through its products and business units , and (3) parenting strategy ( the manner in which management coordinates activities and transfers resources and cultivates capabilities among product lines and business units) . these strategies are discussed in details through the article. Management’s art is to be a ware of different strategies and the best among alternative based on SWOT analysis.