کاربست رویکرد ساختاری-تفسیری پیچیدگی زنجیره تامین و نقش آن در رقابت پذیری در صنعت خودرو سازی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسعید زنگنه 1 , بلقیس باورصاد 2 , مجید نیلی احمد آبادی 3
1 - مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد مسجد سلیمان،مسجد سلیمان، ایران
2 - مدیریت،مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد مسجد سلیمان،مسجد سلیمان،ایران
3 - مدیریت،مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد قم ،قم،ایران
کلید واژه: شرکت ایران خودرو, پیچیدگی زنجیره تامین, قابلیت زنجیره تامین و مزیت رقابتی زنجیره تامین,
چکیده مقاله :
پیشرفت گسترده در عملیات مدیریت زنجیره تامین و تحقیقات لجستیکی منجر به تغییر ماهیت رقابت در کسبوکارهای امروزی شده است. در فرآیند زنجیره تامین، عملکرد مدیریت زنجیره تامین یک فاکتور مهم و کلیدی برای کسب مزیت رقابتی میباشد . هدف از این مقاله کاربست رویکرد ساختاری-تفسیری پیچیدگی زنجیره تامین و نقش آن در رقابت پذیری در صنعت خودرو سازی در صنعت خودرو سازی است. این مقاله از نظر هدف توسعه ای است؛ که با استفاده از روش ترکیبی، در دو مرحله، شامل شناسایی شاخص ها به روش تحلیل مضمون و آزمون آن به روش پیمایشی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری مقاله در فاز کیفی مدیران شعب شرکت ایران خودرو استان خوزستان و اساتید و در فاز کمی مدیران، کارکنان و دستاندرکاران شعب شرکت ایران خودرو استان خوزستان است که در بخش کمی از طریق تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری به دنبال مدلسازی ساختاری و تفسیری میباشد. حجم نمونه آماری در فاز کیفی به روش قضاوتی تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ 3 شاخص اصلی و 15 شاخص فرعی به عنوان عوامل مدل اصلی شناسایی شد.
Extensive progress in supply chain management operations and logistics research has led to the changing nature of the competition in modern businesses. In the supply chain process, the performance of supply chain management is an important and key factor for the acquisition of competitive advantage. The purpose of this paper is to use a structural approach-complexity interpretation of supply chain and its role in competitiveness in automotive industry in the automotive industry. This paper is in terms of development goal, which by using the combined method, in two stages, including identification of indicators by thematic analysis method and its test was conducted using a correlational survey. The statistical population of the paper in the quality phase of the managers of Iran Khodro Company of Khuzestan province and professors and in the quantitative phase of managers, employees and staff of Iran Khodro Company of Khuzestan Province is a small part of the formation of a structural self-interactive matrix to follow structural and interpretive modeling. The sample size in the qualitative phase was determined by the method of judgement. The results showed that 3 main indices and 15 sub-indexes were identified as the main model factors.
_||_