طراحی مدل بازاریابی روشنگرانه در صنعت نساجی کشور ایران
حسن یلمه ها
1
(
دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
)
زهرا دشت لعلی
2
(
استادیار گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران (نویسنده مسئول)
)
محمد رضا دلوی
3
(
دانشیار گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
)
کلید واژه: بازاریابی روشنگرانه, صنعت نساجی ایران, داده بنیاد, بازاریابی,
چکیده مقاله :
بازاریابی روشنگرانه به زبان ساده به جامعه عنوان میکند که به همان اندازه که سود برای مجموعه مهم است جامعه هم مهم و ارزشمند میباشد. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی بومی برای بازاریابی روشنگرانه در صنعت نساجی کشور میباشد. پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و در زمره پژوهش های کیفی میباشد. شیوه ی گردآوری داده ها بهصورت ترکیبی از کتابخانه ای و میدانی میباشد. به منظور تحلیل داده ها از روش داده بنیاد و راهبرد اشتراوس و کوربین و نرم افزار مکس کیودا2020 استفاده شده است. جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بهره برده شد و جامعه پژوهش شامل کلیه فعالان صنعت نساجی کشور ایران و خبرگان دانشگاهی این صنعت میباشد که از روش نمونه گیری هدفمند و اشباع نظری به منظور پایان مصاحبه ها استفاده گردید. برای تعیین روایی و پایایی پژوهش از اصل قابلیت اعتماد استفاده شده است. با انجام تحلیل دادهها مقوله های عوامل زیست محیطی، عوامل دولتی و قانونی وعوامل علی ;مشتری مداری، کیفیت، فناوری،فرایند تولیدومقوله های فرعی مقوله محوری و نیز آگاهی سرمایه انسانی، بروکراسیها و قوانین،وعوامل زمینه ای وعوامل اجتماعی، انسانی و...شرایط مداخله گرو راهبردها شامل بازاریابی پایدار، هلدینگ محوری و... و پیامدهای افزایش ارزش طول عمر مشتری، بقا و سودآوری، افزایش کیفیت محصول، ارتقا تعهد کارکنان، ایجاد پویایی، بهروزرسانی تجهیزات، افزایش سطح صنعت، حمایت از منافع جامعه و بهبود تصویر برند میشوند.
چکیده انگلیسی :
Enlightened marketing tells the society in simple language that the society is as important and valuable as the profit is important for the group. The main goal of this research is to provide a local model for enlightened marketing in the country's textile industry.In terms of purpose, the research is part of applied research and qualitative research. data collection is a combination of library and field. In order to analyze the data, the GT and strategy of Strauss and Corbin and MAXQDA2020 software were used. Semi-structured in-depth interviews were used to collect data, and the research community includes all textile industry activists in Iran and academic experts in this industry, and targeted sampling and theoretical saturation were used to end the interviews. The principle of reliability has been used to determine the validity and reliability of the research. By analyzing the data, the categories of environmental factors causal factors; customer service, subcategories of the central category, as well as awareness of human capital, bureaucracies and laws land factors and social factors, human and intervening conditions and strategies including sustainable marketing and the consequences of increasing customer lifetime value, survival and profitability, updating equipment, increasing the level of the industry, They support the interests of society and improve the brand image. Enlightened marketing can create stability, loyalty and long-term relationships between existing actors in the country's textile industry
Mofokeng TE. 2020. Switching costs, customer satisfaction, and their impact on marketing ethics of medical schemes in South Africa: An enlightened marketing perspective. Mofokeng, Cogent Business & Management,7(1):1811000. https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1811000
Kitsios, F., & Kamariotou, M. 2020. Mapping new service development: A review and synthesis of literature. The Service Industries Journal, 40(9-10), 682- 704. https://doi.org/10.1080/02642069.2018.1561876
Almadhee J. 2023. The role of Enlightened marketing in achieving customer delight (An exploratory study of a sample of private banks in the province of Baghdad). Al Kut Journal of Economics and Administrative sciences. Volume 15, Issue 46, Pages 21-38. https://doi.org/10.33095/jeas.v26i122.1997