تأثیر مشارکت مشتری در طراحی محصول بر عملکرد کسب و کار (مطالعه موردی: محصولات ورزشی برند مجید)
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیخلیل دریس 1 , نرگس ابراهیمی 2 , سهیلا زرین جوی الوار 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
کلید واژه: عملکرد کسب و کار, مشارکت مشتری در طراحی محصول, محصولات ورزشی برند مجید,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر مشارکت مشتری در طراحی محصول بر عملکرد کسب و کار در محصولات ورزشی برند مجید می-باشد. روش: روش پژوهش حاضر ترکیبی از روش کتابخانهای و پیمایشی است. از نظر هدف کاربردی، از نظر زمانی مقطعی، از نظر ماهیت و استراتژی کمی و از نظر فرآیند اجرا پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان محصولات ورزشی برند مجید است که به دلیل نامحدود بودن تعداد آنها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده و تعداد اعضای نمونه 384 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. نرمال بودن متغیرهای پژوهش با آزمون کولموگروف اسمیرنوف بررسی شد و برای توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از روشهای آمار استنباطی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: یافتهها حاکی از تأیید فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی مطرح شده در این پژوهش است و مقادیر به دست آمده از نسبت بحرانی برای تمامی فرضیات، از مقدار 58/2 بیشتر است که نشان از معنادار بودن فرضیات در سطح خطای 1% است. نتایج: نتایج نشان داد مشارکت مشتری در طراحی محصول از طریق مؤلفههایی چون؛ مشارکت سخاوتمندانه، مشارکت عادلانه، مشارکت حقیقت محور، مشارکت با اعتماد و مشارکت آرزومندانه بر عملکرد کسب و کار تأثیر دارد.
ObjectivesThe purpose of this research is to investigate the effect of customer participation in product design on business performance in Majid brand sports products. MethodologyThe present research method is a combination of library and survey method. In terms of practical purpose, it is cross-sectional in terms of time, quantitative in terms of nature and strategy, and survey in terms of implementation process. The statistical population of this research includes the customers of Majid brand sports products, and because of their unlimited number, a simple random sampling method was used and the number of sample members was 384. The data collection tool is a questionnaire. The normality of the research variables was checked with the Kolmogorov Smirnov test, and descriptive statistics methods were used to describe the data, and inferential statistics and structural equation modeling were used to test the hypotheses.FindingsThe findings indicate the confirmation of the main hypothesis and five sub-hypotheses proposed in this research, and the values obtained from the critical ratio for all hypotheses are greater than the value of 2.58, which shows that the hypotheses are significant at the 1% error level.ConclusionsThe results showed customer participation in product design through components such as; Generous participation, fair participation, truthful participation, trusting participation, and aspirational participation affect business performance.
_||_