خودپنداشت جسمانی، شاخص توده بدنی و سطح فعالیت جسمانی در دانشجویان
محورهای موضوعی : روان درمانگریزهرا فتحی رضایی 1 , کریم صالحزاده 2 , سید حجت زمانی ثانی 3 , خسرو صدرحقیقی 4
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی
2 - مربی دانشگاه ازاد واحد مراغه
3 - دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی
4 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد مراغه
کلید واژه: دانشجو, جنس, خودپنداشت جسمانی, فعالیت جسمانی, شاخص توده بدنی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف شناخت خودپنداشت جسمانی، شاخص تودة بدنی و سطح فعالیت جسمانی در دانشجویان انجام شد. 221 دانشجوی 18 تا 26 ساله (111 دختر، 110 پسـر) به شیوة تصادفی طبقهبندی شده، انتخاب و برمبنای سطح فعالیت جسمانیشـان به دو گروه تقسیم شدند. شرکتکنندگـان پرسشنامة خودتوصیفی جسمانی (مارش، 1996) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند که (1) بین دختران و پسران در خودپنداشت جسمانی کلی و شاخص تودة بدنی تفاوت معنادار وجود دارد، (2) بین زیرمقیاسهای فعالیت جسمانی، صلاحیت ورزشی، ظاهر بدن، قدرت بدنی و استقامت بدنی در دو جنس و در همة زیرمقیاسها بین گروه فعال و غیرفعال تفاوت معنادار وجود دارد و (3) زیرمقیاسهای خودپنداشت جسمانی (سلامت، فعالیت جسمانی، چربی بدن، استقامت بدنی و حرمت خود)، شاخص تودة بدنی و جنس، میزان فعالیت جسمانی را پیشبینی میکنند. به نظر میرسد پرداختن دانشجویان به فعالیت جسمانی، علاوه بر آثار جسمانی و فیزیولوژیکی، دارای تأثیرات روانی مانند افزایش خودپنداشت جسمانی است.
this study was conducted to investigate physical self- concept, Body Mass Index (BMI) and physical activity level among college students. Two hundred and twenty one college students (111 females, 110 males) between the ages of 18 and 26 were selected by stratified random sampling and divided into two groups (active and inactive) based on their physical activity levels. The participants completed the Physical Self-Description Questionnaire (PSDQ; Marsh, 1996). Results indicated that (1) there was a statistical significant difference between females and males in the overall physical self concept and the body mass index, (2) there were statistical significant differences between females and males, and between active and inactive groups in the physical activity, sports competence, appearance, strength and endurance subscales, and (3) the subscales of physical self-concept (health, physical activity, body fat, endurance, self-esteem), body mass index and sex predicted levels of physical activity. It is suggested that students engaging in physical activity, not only benefit physically, they also experience psychological benefits, such as enhanced physical self concept.