تأثیر آموزش مهارتهای حل مسئله در اضطراب امتحان دانشجویان
محورهای موضوعی : روان درمانگریمهرداد اکبری 1 , فرهاد شقاقی 2 , مریم بهروزیان 3
1 - مربی دانشگاه پیام نور اندیمشک
2 - استادیار دانشگاه پیام نور تهران
3 - کارشناس ارشد مشاوره
کلید واژه: دانشجویان, اضطراب امتحان, مهارتهای حل مسئله,
چکیده مقاله :
هـدف پژوهش حاضر شناخت تأثیر آموزش حل مسئله در اضطراب امتحان دانشجویان دختر در سال تحصیلی 89-88 بود. 459 دانشجوی دختر دانشگاه پیـام نور واحد اندیمشک سیاهة اضطراب امتحان (اسپیلبرگر، 1980) را تکمیل کردند. 50 نفر که بالاترین نمرة اضطراب امتحان را داشتند به صـورت تصـادفی در دو گروه آزمـایشی و کنترل جایگزین شدند. سپـس، گروه آزمـایشی طی ده جلسه (هر هفته دو جلسـه) آموزش حل مسئلة پنج مرحلـه¬ای دیکسون و گلوور (1984 (را دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که برنامة آموزشی باعث کاهش سطح اضطراب امتحان در گروه آزمایشی مـیشود. چهار ماه بعد، پیش از امتحانات ترم دوم تحصیـلی، اضطراب امتحان هر دو گـروه مجدداً ارزیـابی شد. نتایج پیگیری چهار ماهه نشان داد کـه اثربخشی روش آموزشی، پایدار بوده است.
The purpose of the present study was to examine the effects of problem solving training on test anxiety among female students in the 2009-2010 academic year. Four hundred and fifty nine female students of Andimeshk Payame Noor University completed the Test Anxiety Inventory (TAI; Spielberger, 1980). Fifty students who obtained the highest scores on the Test Anxiety Inventory were randomly assigned to either experimental or control groups. The experimental group received 10 sessions (two sessions per week) of Dixson and Glover's five-stage problem solving training (Dixson & Glover, 1984). The results of covariance analysis indicated that the problem solving training reduced the test anxiety levels in the experimental group. Four months later, before the second semester exams, the test anxiety of both groups was reassessed. The results of follow-up phase indicated that the training remained effective after four months.