مدل انگیزشی برای معلمان دانشمحور در معرض ناهنجاریها (از تماموقت به نیمهوقت)
محورهای موضوعی :
کلید واژه: ناهنجاری, مدل انگیزشی, معلمان دانشمحور, نظریۀ خودتعیینگری.,
چکیده مقاله :
در محیط کاری پرتلاطم امروز، معلمان دانشمحور به ویژه در سطوح پایینتر مدیریت آموزشی، با چالشهای متعددی مواجه هستند که میتواند بر انگیزه و تعهد آنها تأثیر گذاشته و تمایلشان را به ترک شغل تماموقت و روی آوردن به کار نیمهوقت افزایش دهد. از اینرو بررسی این ناهنجاری میتواند بر علکرد آموزشی کشور موثر باشد. در این راستا، مطالعه حاضر با بررسی انگیزههای این گروه از معلمان برای تغییر وضعیت شغلی خود، بر نظریه خودتعیین تکیه کرده است. با روش مطالعه میدانی، 40 معلم نیمهوقت در یک اقتصاد نوظهور مورد مصاحبه قرار گرفته و دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از تحلیل نقشه بررسی شدند. نتایج نشان میدهد که عوامل مرتبط با خود فرد، همکاران و ماهیت شغل، نقش کلیدی در تصمیمگیری معلمان برای تغییر وضعیت شغلی دارد. ناهنجاریهای محیطی و خارجی به عنوان یک محرک اصلی، بر محیط اجتماعی و انگیزه کاری کارکنان تأثیرگذار بوده و احساس عدم امنیت شغلی، اضطراب و کاهش رضایت شغلی را در آنها ایجاد میکند. در مقابل، کار نیمهوقت با ارائه انعطافپذیری بیشتر، فرصتی برای کاهش این فشارها و ایجاد توازن بین زندگی شخصی و حرفهای فراهم میآورد. این مطالعه میتواند دید جدیدی در برخورد با چالشهایی از این قبیل ایجاد کند.
In today's turbulent work environment, knowledge-based teachers, especially at lower levels of educational management, face numerous challenges that can affect their motivation and commitment, increasing their inclination to leave full-time positions and turn to part-time work. Therefore, examining this anomaly can impact the country's educational performance. In this regard, the present study relies on Self-Determination Theory to investigate the motivations of this group of teachers for changing their employment status. Through a field study method, 40 part-time teachers in an emerging economy were interviewed, and the data obtained from the interviews were analyzed using map analysis. The results indicate that factors related to the individual, colleagues, and the nature of the job play a key role in teachers' decision-making to change their employment status. Environmental and external anomalies, as a main stimulus, affect the social environment and employees' work motivation, creating feelings of job insecurity, anxiety, and reduced job satisfaction. In contrast, part-time work, by offering greater flexibility, provides an opportunity to reduce these pressures and create a balance between personal and professional life. This study can offer new insights into addressing such challenges.
افجه، سید علیاکبر؛ صالح غفاری، عادل (1392). عوامل موثر بر نگهداشت و ترک خدمت کارکنان دانشمحور. راهبرد فرهنگ، 6(21)، ص79.
علوی، سید بابک (1397). بازگشت به اصالت :ضرورتی برای کار و رهبری مدیریت آموزشی در عصر کنونی. تهران: لوح فکر، ج2.
فتحیزاده، سجاد؛ دانشفرد، کرماله؛ پارساضیابری، لیلا؛ ملاجعفری، ابوالفضل (1390). فرهنگ مدیریت آموزشی، ظرفیت جذب و موفقیت اجرای IT . رسالت مدیریت دولتی، 2(4)، ص73.
قلیپور، رحمتالله و همکاران (1392). شناسایی عوامل موثر بر ماندگاری کارکنان دانشی در شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی،11(28)، ص133.
ملک اخلاق، اسماعیل؛ مرادی، محمود؛ مهدیزاده، مهران؛ درستکار احمدی، ناهید (1392). گزینش استراتژیهای نوآوری. مدیریت بازرگانی، 2(3)، 145-174.
نصر اصفهانی، علی؛ انصاری، رضا؛ مولایی خوراسگانی، ریحانه (1395). بررسی تاثیر ظرفیت جذب دانش بر کارآفرینی مدیریت آموزشی. توسعه کارآفرینی، 9(2)، ص377-396.
وکیلی، یوسف؛ شهریاری، سلطانعلی (1395). تبیین نقش اشتراک دانش بر دوسوتوانی مدیریت آموزشی. توسعه کارآفرینی، 9(3)، ص573-591.
Ahmed, Q., Sumbal, M., Saleem., A., Muhammad, N. & Tariq, H. (2021). Abusive supervision and the knowledge worker productivity: The mediating role of knowledge management processes. Journal of Knowledge Management, 1(3), p. 80–89.
Avila, M.M. (2022). Competitive advantage and knowledge absorptive capacity: The mediating role of innovative capability. Journal of the Knowledge Economy, 13(1), p. 185–210.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), p. 77–101.
Conway, N. & Briner, R.B. (2002). Full-Time versus Part-Time Employees: Understanding the Links between Work Status, the Psychological Contract, and Attitudes. Journal of Vocational Behavior, 61(2), p. 279–301. https://doi.org/10.1006/ jvbe.2001.1857
Cor`o, G., Plechero, M., Rullani, F. & Volpe, M. (2021). Industry 4.0 technological trajectories and traditional manufacturing regions: The role of knowledge workers. Regional Studies, 55(10–11), p.1681–1695.
Fernet, C. & et al. (2015). Transformational leadership and optimal functioning at work: On the mediating role of employees’ perceived job characteristics and motivation. Work & Stress, 29(1), p. 11–31.
Galanaki, E. (2019). Effects of employee benefits on affective and continuance commitment during times of crisis. International Journal of Manpower, 41(2), p. 220–238.
Giannikis, S.K. & Mihail, D.M. (2010). Motivation of working women in the Greek retail sector: An empirical analysis. International Journal of Manpower, 31(1), p. 4–20.
https://doi.org/10.1108/01437721011031667
Howe, L.C. & Menges, J.I. (2022). Remote work mindsets predict emotions and productivity in home office: A longitudinal study of knowledge workers during the Covid-19 pandemic. Human-Computer Interaction, 37(6), p. 481–507.
Koustas, S.N. (2019). Employee Motivation and Job Satisfaction in Post-Austerity Greece: A Quantitative Study. Doctoral dissertation. Northcentral University.
Kumar, Ch. (2020). COVID-19 pandemic wiped out 81 million jobs in 2020, says ILO, Business Today. URL: https://www.businesstoday.in/sectors/jobs/covid-19-pandemic-wiped-out-81-million-jobs-in-2020-says-ilo/story/425095.html
Lee, S., Schmidt-Klau, D. & Verick, Sh. (2020). The Labour Market Impacts of the COVID- 19: A Global Perspective. The Indian Journal of Labour Economics, 63(1), p. 11–15.
Mani, S. & Mishra, M. (2020). Non-monetary levers to enhance employee engagement in organizations: GREAT model of motivation during the Covid-19 crisis. Strategic HR Review, 19(4), p. 171–175.
Markova, G. & Ford, C. (2011). Is money the panacea? Rewards for knowledge workers. International Journal of Productivity and Performance Management, 60(8), p. 813–823.
Nahata, P. (2021). Indian Economy Contract the Most Since Independence. URL: BloombergQuint. https://www.bloombergquint.com/business/fy21-gdp-advance-estimates-see-indian-economy-contract-the-most-since-independence
Pandey, J. & et al. (2021). Technology-enabled knowledge management for community healthcare workers: The effects of knowledge sharing and knowledge hiding. Journal of Business Research, no.135, p. 787–799.
Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. USA: Guilford Publications. New York.
Sadhna, P., Gupta, S. & Rastogi, S. (2020). Key motivators for driving work performance amid COVID-19 in developing nations. International Journal of Work Organisation and Emotion, 11(2), p. 105–119.
United Nations [UN] news (2020). Nearly half of global workforce at risk as job losses increase due to COVID-19: UN labour agency. URL: https://news.un. org/en/story/2020/04/1062792.
van Tuin, L., Schaufeli, W.B., Van den Broeck, A. & van Rhenen, W. (2020). A Corporate purpose as an antecedent to employee motivation and work engagement. Frontiers in Psychology, no. 11, p.1–12.
Verma, B. (2020). Covid effect on hiring: Companies now hiring a mix of full-time, part-time workers. ET Bureau. URL: https://economictimes.indiatimes.com/jobs/covid-effect-companies-now-hiring-a-mix-of-full-time-part-time-workers/articleshow/77385462.cms
Wiley, C. (1997). What motivates employees according to over 40 years of motivation surveys. International journal of manpower, no.11, p.1-22.
Zhang, J., Xie, Ch., Wang, J., Morrison, A.M. & Coca-Stefaniak, J.A. (2020). Responding to a major global crisis: The effects of hotel safety leadership on employee safety behavior during COVID-19. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(11), p. 3365–3389.
https://doi.org/10.1108/IJCHM-04-2020-0335