پیشبینی سلامت روانی دانشجویان براساس اهداف پیشرفت و راهبردهای فراشناخت (دانشجویان دانشگاه فرهنگیان میناب)
محورهای موضوعی :
کلید واژه: پیشرفت, فراشناخت, سلامت روان, دانشجویان, دانشگاه فرهنگیان میناب,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روانی دانشجویان براساس اهداف پیشرفت و راهبردهای فراشناخت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان میناب بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان میناب به تعداد2200 نفر تشکیل میدهند. نمونه آماری با توجه به جامعه آماری به شیوه تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 327 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه شامل پرسشنامههای اهداف پیشرفت میدل تن و میگلی (1997)، پرسشنامه راهبردهای فراشناختی پنتریچ و دی گروت (1990)، پرسشنامه سلامت روانی (گلدبرگ و هیلر (1978) استفاده گردید. برای بررسی فرضیههای تحقیق، دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 مورد پردازش قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین اهداف پیشرفت و راهبردهای فراشناختی با سلامت روان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان میناب رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین مولفههای اهداف پیشرفت (تبحری، رویکرد- عملکرد، اجتناب- عملکرد) با سلامت روان نیز رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن بود که متغیر اهداف پیشرفت حدود 93 درصد از تغییرات سلامت روانی را پیشبینی میکند. متغیر راهبردهای فراشناختی نیز حدود 87 درصد از تغییرات سلامت روانی را پیشبینی مینماید. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که که مولفههای اهداف پیشرفت حدود 94 درصد از تغییرات سلامت روانی را پیشبینی میکند. مولفه اهداف اجتناب- عملکرد با بتای 565/0 بیشترین سهم در پیشبینی متغیر سلامت روان دارد.
The objective of the present research was to predict the mental health of students based on the achievement goals and metacognitive strategies of the students at Mināb University of Educators. The research method was descriptive correlational, and the statistical population comprised all 2,200 students of Mināb University of Educators. The sample was selected from this population through simple random sampling, and—using the Krejcie and Morgan table—it consisted of 327 individuals. For data collection, three questionnaires were employed: the Achievement Goals Questionnaire by Midl Ten and Migli (1997), the Metacognitive Strategies Questionnaire by Pentrich and DiGroot (1990), and the Mental Health Questionnaire (Goldberg and Hillier, 1978). To test the research hypotheses, the data were processed using SPSS version 23. The findings indicated that there exists a significant positive relationship between achievement goals and metacognitive strategies with the mental health of the students at Mināb University of Educators. A significant positive relationship was also observed between the dimensions of achievement goals (mastery, approach–performance, and avoidance–performance) and mental health. The regression analysis results revealed that the achievement goals variable predicts approximately 93% of the variance in mental health, while the metacognitive strategies variable predicts about 87% of the variance. Furthermore, the results indicated that the dimensions of achievement goals predict around 94% of the variance in mental health, with the avoidance–performance dimension—with a beta coefficient of 0.565—contributing most significantly to the prediction of mental health.
بری، مریم؛ نجفی، ساریسا؛ ندریان، حیدر (1396). رابطه سرمایه اجتماعی و حمایت اجتماعی درک شده با سلامت روان زنان در شهر سنندج: مطالعهای مبتنی بر جامعه. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 5(3)، ص163-155.
خسروشاهی، حسین؛ میرزائیان، بهرام؛ حسنزاده، رمضان (1398). تأثیر درمان فراشناختی بر شاخصهای سلامت عمومی و خودکارآمدی و ادراک بیماری در بیماران کرونر قلبی. مطالعات ناتوانی، شماره 9.
شاهقلیان، مهناز؛ آزاد فلاح، پرویز؛ فتی آشتیانی، علی (1391). مقایسه مولفههای فراشناخت و نارساییهای شناختی براساس ابعاد شخصیتی. علوم رفتاری، 6(2)، ص130-125.
شهاوند، فاطمه (1399). باورهای فراشناختی و سلامت روان در معلمان زن. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 3(27).
عباسیانفرد، مهرنوش؛ بهرامی، هادی؛ قدسی، احقر (1389). رابطه خودکارآمدی با انگیزه پیشرفت در دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی. روانشناسی کاربردی، 4(1)، ص109-95.
کارشکی، حسین؛ میردورقی، فاطمه؛ حمزهلو، محمد (1391). نقش اهداف پیشرفت در سلامت روان و مسائل سازشی دانشجویان. مطالعات روانشناختی، 8(3).
کاوسی، علی؛ معینی قمچینی، وحید؛ بیکی، فروغ؛ خلیلی، غلامرضا؛ محمدی، غلامرضا؛ بیکی، فریبا؛ ثناگو، اکرم (1396). بررسی رابطه باورهای فراشناختی با کیفیت زندگی و سلامت روانی بیماران سرطانی. پژوهش پرستاری ایران، 12(1).
محسنپور، مریم؛ حجازی، الهه و کیامنش، علیرضا. (1386). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان سال سوم متوسطه رشته ریاضی شهر تهران. نوآوری آموزشی، 5(16)، ص35-9.
مردوخی، محمدسعید؛ کمر زرین، حمید؛ خالدنژاد، مونا (1398). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر عزّت نفس تحصیلی، ادراک شایستگی و سلامت روان دانشآموزان دختر تیزهوش کرج. رویش روانشناسی، 8(3).
منجم، عارفه؛ ابراهیمی، مرضیه سادات (1396). رابطه باورهای فراشناخت و ذهنآگاهی و پذیرش و عمل با سلامت عمومی دانشجویان. طب انتظامی، 6(1)، ص42-31.
موسوی، سید غفور؛ موسوی، سیده حکیمه؛ حاجیان، احمدرضا (1394). چه کسی از سلامت روانی برخوردار است. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی اصفهان.
یاریاری، فریدون؛ کشاورزی، فاطمه؛ رسولی، علی (1394). نقش باورهای فراشناختی و نگرش به روابط قبل از ازدواج در پیشبینی رفتارهای پرخطر نوجوانان. پژوهش در سلامت روانشناختی، 9(2)، ص33-25.
Boulay, B.D., Luckin, K.A.R., Martinez-Miron, E., Méndez, G.R. & Carr, A. (2010). Towards Systems That Care: A Conceptual Framework based on Motivation, Metacognition and Affect. International Journal of Artificial Intelligence in Education, no. 20, p.197- 229.
Braten, I. & Stromso, H.I. (2014). Epistemological beliefs and implicit theories of intelligence as predictors of achievement goals. Contemporary Educational Psychology, no. 29, p. 371-388
Dweck, C.S. (1990). Self-theories: Their role in motivation, personality and development. Philadelphia: Psychology Press.
Dweck, C.S. (2016). Motivational processes affecting learning. J Am Psychol, 41(10).
Ellis, D.M. & Hudson, J.L. (2010). The meta-cognitive model of generalized anxiety disorder in children and adolescents. Cognitive and Behavioral Practice,13(4), p.151-163.
Flavell, J.H. (1979). Cognitive development. 2nd ed. Prentice Hall.
Jaewoo, C. & Woonsun, K. (2014). Sustainability of Cooperative Professional Development: Focused on Teachers’ Efficacy. Sustainability, 6(4).
Legt, K. (1998). Social Support, Basic Psychological Needs, and Social Well-Being among Older Cancer Survivors. The International Journal of Aging and Human Developmen, 92(1), p.100-114. https://doi.org/10.1177/0091415019887688
Malmberg, L.-E. (2018). Student teachers’ achievement goal orientations during teacher studies: Antecedents, correlates and outcomes. Learning and Instruction, 18(5), p. 438-452.
Matel-Anderson, D.M. & Bekhet, A.K. (2018). Psychometric properties of the positive thinking skills scale among college students. Archives of Psychiatric Nursing, 33(1), p. 65-69
Mattern, R.A. (2015). College student's goal orientation and achievement. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 17(1).
Meyer, R., Beck, B. & Riede, K. (2010). Relationships between rumination, worry, intolerance of uncertainty and metacognitive beliefs. Personality and Individul Differences, no. 41, p. 547-557.
Midgley, C. & Urdan, T. (2001). Academic self-handicapping and achievement goals: A future examination. Contemporary Educational Psychology, no. 26, p. 61-75.
Pintrich, P.R., AnneMarie, M.C., Toni, M. & Kempler, T.M. (2003). Current issues in achievement goal theory and research. International Journal of Educational Research, no. 39, p. 319-337.
Purewal, R. & Fisher, P. (2018). The contribution of illness perceptions and metacognitive belifes to anxiety and depression in adults with diabetes. Diabetes research and clinical practice, no. 136,
p. 16-22. https://doi.org/10.1016/j.diabres.2017.11.029
Roebers, C.M. (2017). Executive function and metacognition: towards a unifying framework of cognitive self-regulation. Developmental Review, vol. 45. https://doi.org/10.1016/j.dr.2017.04.001
Shannon, S.V. (2008). Using Metacognitive Strategies and Learning Styles to Create Self Directed Learners. Journal of Institute for Learning Styles, no.1, p.14-28.
Wells, A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression. New York: The Guilford press.
Zohar, D. & Plid, A. (2008). SQ: Spiritual intelligence. London: Bloomsbury