شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس استعدادهای خاص استان قم؛ موانع و راهکارهای توسعه آن
محورهای موضوعی : مدیریت تعالی آموزشی
آنارام جنتی
1
,
اقدس نیکوروش
2
*
1 - گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: مدیر مدرسه, مدارس استعدادهای خاص, شایستگی حرفهای, استان قم, مدرسه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی شایستگیهایحرفهای مدیران مدارس استعدادهای خاص استان قم بود. روش مورد استفاده در این تحقیق، آمیخته (کیفی-کمّی) است. جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران و معاونین آموزشی و دبیران مدارس استعدادهای خاص استان قم بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی، 8 نفر انتخاب شدند. بخش کیفی با استفاده از مصاحبه و تحلیل مضمون انجام شد. نتایج بخش کیفی نشان داد که عوامل اجتماعی، عوامل مرتبط با دانشآموزان، عوامل روانی و عوامل مرتبط با دانش و خلاقیت مدیران بر شایستگی حرفهای مدیران مدارس استعدادهای خاص موثر هستند. چالشهای مالی و امکانات، نداشتن استقلال مدیران، سیاستهای نادرست، انتخاب نادرست مدیران، کمبود مدیران خبره، قوانین و مقررات و محدودیتها و آسیبهای محیطی ازجمله موانع بوده، و در نهایت، معلمان و کارکنان توانمند، آزادی عمل داشتن مدیران، تبادل نظر و مشاوره، انتخاب صحیح مدیران، آموزش و برنامهریزی و سیاستگذاری مناسب از راهکارهای مربوطه میباشند. جامعه آماری در بخش کمّی، دبیران و مدیران مدارس استعدادهای خاص استان قم بودند که با روش نمونهگیری تصادفی به کمک فرمول کوکران، تعداد 201 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. از این میان، 190 پرسشنامه قابل قبول تحلیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمّی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج بخش کمّی نشان داد که دو عامل ارتباطی و شناختی، عاملهای اصلی موثر بر شایستگی حرفهای مدیران مدارس استعدادهای خاص هستند. همچنین در موانع توسعه شایستگی حرفهای مدیران مدارس استعدادهای خاص، سه عامل انگیزشی، کمبودها و محیطی، و در بخش راهکارهای مربوطه، دو عامل شکوفایی و دانشی بهعنوان عاملهای اصلی شناسایی شد.
The present study aims to examine the professional competencies of principals of special talents schools in Qom Province. The research methodology employed is mixed (qualitative–quantitative). In the qualitative section, the statistical population comprised principals, deputy directors for education, and teachers of special talents schools in Qom Province, from which eight individuals were selected through purposive and snowball sampling. The qualitative component was conducted using interviews and thematic analysis. The qualitative findings indicated that social factors, student-related factors, psychological factors, and factors related to principals’ knowledge and creativity affect the professional competencies of principals in special talents schools. Financial and facility-related challenges, lack of autonomy for principals, improper policies, inappropriate selection of principals, scarcity of experienced principals, regulations and restrictions, and environmental detriments were identified as barriers. Ultimately, capable teachers and staff, principals’ freedom of action, exchange
of opinions and consultation, correct selection of principals, education, planning, and appropriate policy-making were recognized as relevant strategies. In the quantitative section, the statistical population consisted of teachers and principals of special talents schools in Qom Province. Using simple random sampling based on Cochran’s formula, 201 individuals were selected as the sample size, of which 190 questionnaires were deemed valid and analyzed. Quantitative data analysis was conducted using exploratory factor analysis in
SPSS software. The quantitative results demonstrated that two factors—“relational” and “cognitive”—are the main factors influencing the professional competencies of principals of special talents schools. Furthermore, in the barriers to developing principals’ professional competencies, three factors—“motivational,” “deficiencies,” and “environmental”—were identified, and in the related strategies section, two factors—“flourishing” and “knowledge-based”—were recognized as the principal factors.