پیشبینی مهارتهایحرفهای معلمان مدارس ابتدایی براساس مسئولیتپذیری اجتماعی و خلاقیت
محورهای موضوعی : مدیریت تعالی آموزشی
کلید واژه: مهارتهای حرفهای, معلمان, مسئولیتپذیری اجتماعی, خلاقیت, مدارس ابتدایی, آموزشوپرورش استان قم.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر پیشبینی مهارتهای حرفهای معلمان مدارس ابتدایی قم براساس مسئولیتپذیری اجتماعی و خلاقیت بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل 746 نفر از معلمان مدارس ابتدایی آموزشوپرورش استان قم بودند. براساس فرمول کوکران، و به شیوه تصادفی طبقهای، 254 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه «پرسشنامه مهارتهای حرفهای» حاجیزاده (۱۳۹۰)، «مسئولیتپذیری اجتماعی» کارول (1991) و «خلاقیت» عابدی (1372)، به ترتیب با پایایی 0.80، 0.84 و 0.90 مطابق آلفای کرانباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها براساس آزمونهای تحلیل رگرسیون و همبستگی پیرسون، در قالب نرمافزارSPSS نشان داد که بین مسئولیتپذیری اجتماعی و خلاقیت با مهارت حرفهای، رابطه معناداری وجود دارد. مسئولیتپذیری اجتماعی 0.29 و خلاقیت 5.4، واریانس تغییرات مهارتهای حرفهای معلمان مدارس ابتدایی را پیشبینی میکند. با توجه به یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که برای توسعه مهارتهای حرفهای معلمان مدارس ابتدایی، باید روی ارتقاء مسئولیتپذیری اجتماعی آنان بیشتر از خلاقیت برنامهریزی شود.
The purpose of the present study was to predict the professional skills of primary school teachers in Qom based on their social responsibility and creativity. The descriptive research method used in this study is of the correlation type. The statistical population included 746 primary school teachers in Qom province. Based on Cochran's formula and using the stratified random method, a study sample of 254 people was selected. To collect data, three questionnaires were used: the "Professional Skills Questionnaire" by Hajizadeh (2019), the "Social Responsibility" questionnaire by Carroll (1991), and the "Creativity" questionnaire by Abedi (2012). The reliability of these questionnaires, as measured by Cronbach's alpha, was 0.80, 0.84, and 0.90, respectively. Data analysis, conducted using regression analysis and Pearson correlation tests in SPSS software, revealed a significant relationship between social responsibility and creativity with professional skills. Social responsibility (0.29) and creativity (5.4) predict the variance in changes in professional skills among primary school teachers. According to the findings, it can be concluded that in order to enhance the professional skills of primary school teachers, it is necessary to prioritize the promotion of their social responsibility over creativity.
عبداللهی، بیژن؛ دادجوی توکلی، عطیه؛ یوسلیانی، غلامعلی (1398). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش. نوآوری آموزشی، 13(49)، ص 48-25 .
عزیزی، نعمتاله؛ بلندهمتان، کیوان؛ ساعدی، پیمان (1398). زمینهها و عوامل خلاقیت در تدریس معلمان خلاق در مدارس ابتدایی و متوسطه مناطق روستایی. تدریسپژوهی، 7(2)، ص 88-114.
قائمآبادی، احمد (1400). بررسی رابطه مهارتهای حرفهای مدیران مدارس با موفقیت تحصیلی دانشآموزان با نقش واسطهای سبک مدیریت کلاس درس (بوروکراتیک) توسط معلمان در سطح شهرستان ریگان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
نجفی، زینب (1398). رابطه بین نظام جبران خدمات و ارتقای مهارت حرفهای معلمان با نقش واسطهای کمالگرایی معلمان مقطع ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی.
نوروزی. زهرا (1399). بررسی رابطه انگیزش شغلی و خلاقیت با عملکرد حرفهای معلمان شهرستان جهرم. تحقیقات مدیریت آموزشی، (14)7، ص50-31.
Amorelli, M.F. & García‐Sánchez, I.M. (2021). Trends in the dynamic evolution of board gender diversity and corporate social responsibility. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 28(2), p. 537-554.
Huang, X. (2022). Constructing the associations between creative role identity, creative self-efficacy, and teaching for creativity for primary and secondary teachers. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 17(5), p. 1-19.
Lee, J.Y. (2021). Corporate Social Responsibility. In Encyclopedia of Sport Management Edward. Elgar Publishing, 21(4), p.106-109.
Ma, Y. (2022). The effect of teachers’ self-efficacy and creativity on English as a foreign Language learners’ academic achievement. Frontiers in Psychology, 13(1), p. 23-39.
Markman, K.D. & Tetlock, P.E. (2000). I couldn't have known: Accountability, foreseeability and counterfactual denials of responsibility. British Journal of Social Psychology, 39(3), p. 313-325.
Tang, S.Y.F., Wong, A.K.Y., Li, D.D.Y. & Cheng, M.M.H. (2020). Millennial generation preservice teachers’ intrinsic motivation to become a teacher, professional learning and professional competence. Teaching and Teacher Education, 53(1), p. 54-67.
Xolboboyevich, H.J. (2022). Future Technology Creativity of Teachers Some Aspects of Development. Eurasian Journal of Engineering and Technology, No. 4, p. 55-58.