ارزیابی وضعیت مؤلفه های ارتقای کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری (مورد: شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمرتضی عسگرانی 1 , مصطفی نیکنامی 2 , نادرقلی قورچیان 3
1 - گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران
2 - گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران
کلید واژه: آموزشی, کیفیت آموزش, بالندگی مدیران, مؤلفه فردی, مؤلفه سازمانی,
چکیده مقاله :
تغییر و تحولات مداوم محیطی، بهبود و بالندگی سازمانی را در موقعیتهای گوناگون اجتنابناپذیر میسازد. از طرف دیگر سازمانها به جهت همسو شدن با تغییرات محیطی نیازمند بهبود و توسعه و گسترش عملیات اجرایی هستند. یکی از فرایندهایی که شایستگیهای موجود در کارکنان را تقویت مینماید و منجر به ایجاد بالندگی در فرد میگردد، آموزش است. لذا با توجه به آنچه گفته شد، هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت مؤلفههای ارتقای کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده کمی بود. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل تمامی مدیران شهرداری تهران (شهرداری تهران دارای 16 اداره کل و نه معاونت میباشد) به تعداد 740 نفر بودند که با استفاده از از روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای و فرمول کوکران 253 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. به منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تحلیل دادهها نیز با توجه به سؤال های پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه های فردی و آموزشی ارتقای کیفیت آموزش در وضعیت مطلوبی قرار داشت اما مؤلفه سازمانی وضعیت مطلوبی نداشت
Continuous environmental change will make organizational improvements and improvements in a variety of inevitable situations. On the other hand, organizations need to improve and develop operational operations in order to keep pace with environmental changes. One of the processes that strengthens the competencies of the employees and leads to the growth of the person is education. Therefore, according to the above mentioned, the purpose of this study was to assess the status of components of improving the quality of education and the growth of Tehran's municipality managers. The research method was applied in terms of purpose and in terms of data type was quantitative. The statistical population of this research includes all managers of Tehran municipality (Tehran municipality with 16 departments and nine deputies) with 740 people. Using multistage cluster sampling method and Cochran formula, 253 individuals were selected as sample size Became In this study, library method and researcher-made questionnaire (quantitative section) were used to collect data. In order to evaluate the validity of the questionnaire, face validity, content and construct were used. To calculate its reliability, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used. Results indicated that the validity and reliability of the researcher's questionnaire were made. In order to analyze the data, according to the research questions, descriptive statistics and inferential and using Spss software And Lisrel were used. The results showed that the individual and educational components of improving the quality of education were in a desirable situation, but the organizational component was not favorable.
_||_