ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن وﯾﮋﮔﯽ ھﺎی ھﻨﺮﻣﻨﺪان ﺣﺎﺿﺮ در ﺣﺮاج ﺗﮭﺮان ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ آﺛﺎر اﯾﺸﺎن در اﯾﻦ روﯾﺪاد(در ﺧﻼل ﺳﺎل ھﺎی1391 ﺗﺎ1397)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیشریف رضوی 1 * , فاطمه براتلو 2 , عطاءالله ابطحی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
2 - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
3 - استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
کلید واژه: اﻗﺘﺼﺎد ھﻨﺮ, ﻗﯿﻤﺖ ﮔﺬاری آﺛﺎر ھﻨﺮی, اﻗﺘﺼﺎد ﻓﺮھﻨﮓ, ﮐﻠﯿﺪواژه ھﺎ ﺣﺮاج ﺗﮭﺮان, ﻗﯿﻤﺖ آﺛﺎر ھﻨﺮﻣﻨﺪان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: اقتصاد هنر به عنوان زیر مجموعهای از اقتصاد فرهنگ از حوزههای نوظهورِ مرتبط با فرهنگ است. حراج تهران از مهمترین و اثرگذارترین رویدادهای مرتبط با اقتصاد هنر در ایران است. در این پژوهش تلاش شده تا رابطه میان برخی عوامل فرازیبائی شناسانه بر قیمت فروش آثار در این رویداد با استفاده از نظریات آرتور دانتو و جورج دیکی تبیین گردد. روش پژوهش: به لحاظ نوع و هدف پژوهش، توصیفی اکتشافی، از نظر نحوه گردآوری دادهها اسنادی و از نظر نوع داده کمی است. جامعه آماری شامل هشتصد و سی هفت اثر فروخته شده در نه دوره حراج تهران از دویست و هفتاد و هفت هنرمند است که با گردآوری و دستهبندی دادهها از سایت حراج تهران و استفاده از نظریات دانتو و دیکی به عنوان مبنای نظری، تحلیل دادهها و آزمون فرضیات در دو سطح توصیفی و استنباطی پژوهش با نرمافزار SPSS21 بررسی شدند. یافتهها: ناهمگن بودن دادههای مربوط به آثار فروش و چولگی شدید به سمت راست نشان داد که بخش اعظم عواید حراج تهران نصیب تعداد کمی از هنرمندان حاضر میشود. همچنین ناهمخوانی قیمت فروش آثار با نرخ تخمین بیانگر آن بود که عوامل فرازیبائی شناسانه در قیمت فروش آثار تأثیر دارد. از سوی دیگر متغیرهای مربوط به خصوصیات هنرمند (سن، در قید حیات بودن یا نبودن)، مِدیای اثر و تعداد ادوار حضور در حراج تهران ارتباط معناداری با قیمت آثار داشتند. نتیجهگیری: حراج تهران در بازاری انحصاری و با استفاده از بخش کوچکی از هنرمندان بر نرخ آثار در بازارِ هنر ایران تأثیرگذار است. این رویداد از یک سو به افزایش مبادلات در اقتصاد هنر ایران کمک نموده و از سوی دیگر باعث افزایش انحصار در این بازار شده است. براساس یافتههای پژوهش بخش دولتی برای کمک به حفظ تعادلِ بازارِ آثار هنری بهتر است روی بخشهایی از بازارِ هنر تمرکز کند که اکثریت هنرمندان امکان دسترسی به آنرا ندارند. همچنین هنرمندان حاضر در این رویداد با تمرکز روی استمرار حضور در رویداد میتوانند به بهبود قیمت آثارشان امیدوار بوده و سرمایهگذاران آثار هنری بهتر است روی هنرمندانی سرمایهگذاری کنند که سن بالاتری دارند، مدیای آثار آنها ماندگارتر است و استمرار بیشتری در ارائه اثر به حراج تهران دارند.
The Art economy as a subset of the cultural economy is one of the relatively emerging issues in the field of culture. The Tehran auction event, which began its work in 2011, is one of the most significant and most influential events in the art industry. In this research, the attempt to explain the relationship between some important factors on the price of sales of works in this event is explained using Arthur Danto and George Dickey's theories. Descriptive method has been used in this research. Therefore, in terms of the type and purpose of the research, descriptive-exploratory is used. The present study is based on the way data collection is documentary and in terms of data type is quantitative.The statistical population of this research is eighty-seven seven works sold in Tehran's nine auction period of two hundred and seventy-seven male and female artists.Using descriptive and inferential statistics, SPSS21 software was used to analyze the data of the statistical community from the Tehran auction site and use of Arthur Danto and George Dicky's editions as theoretical basis. The data were analyzed using descriptive and inferential methods. The research hypotheses were tested.
_||_