رویکردی نوین به شناسایی مؤلفه ها و ابعاد پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینسیده نیلوفر شامرادی 1 , مجتبی معظمی 2 , فاطمه احمدبیگی 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, دانشگاه آزاد اسلامی, نظام آموزش عالی,
چکیده مقاله :
چکیدهدر پژوهش حاضر، پژوهشگر به دنبال آن است که بتواند، به شناسایی مؤلفه ها و ابعاد پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی (واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران) بپردازد. پژوهش حاضر بر اساس نتایج، در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد و بر مبنای نوع دادهها، کیفی، و بر مبنای هدف جزء پژوهش های توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی براساس دیدگاه اشتراوس و کوربین، جامعه باید بین 10 تا 25 نفر باشد که از 10 نفر آغاز کرده ایم و در نفر 23 به اشباع نظری رسیدیم که آن هم با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات به دو صورت کتابخانه ای و میدانی انجام شده است و ابزار لازم برای انجام این پژوهش عبارت است از، مصاحبه نیمه ساختاریافته که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و پایایی بخش مصاحبه از نوع درون کدگذار (91 %) و میان کدگذار (85 %)، در بهش دلفی فازی از نرخ ناسازگاری استفاده شده است که در نهایت پایایی ابزار مورد تأیید قرار گرفته است. شاخص ها، مؤلفه ها و ابعاد پیاده سازی مدیریت دانش با استفاده از تحلیل مضمون و با کمک نرمافزار MAXQDA مشخص شدند که در نهایت به شناسایی 175 شاخص، 66 مؤلفه و 22 بعد منجر شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده شاخص ها، مؤلفه ها و ابعادی هستند که در پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی اثرگذار هستند.