ارزیابی آمادگی مدارس برای استقرار مدیریت مشارکتی (مورد مطالعه: مدارس راهنمایی شهر همدان)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
حاجیه رجبی فرجاد
1
,
سیروس اقبال پور
2
*
1 - استادیار گروه مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم انتظامی امین
2 - دانشجوی کارشنارسی ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
کلید واژه: سبک رهبری مدیران, ساختار سازمانی, نظام آموزش و پرورش, عوامل اقتصادی, آموزش کارکنان, عوامل فرهنگی و عوامل فردی, میزان استقرار مدیریت مشارکتی,
چکیده مقاله :
زمینه: مشارکت، مفهوم کهن و قابل بررسی است که هر چند پژوهشهای زیادی در رابطه با آن انجام شده است، باز هم جای کنکاش بیشتر در آن وجود دارد. هدف از این پژوهش ارزیابی آمادگی مدارس برای استقرار مدیریت مشارکتی میباشد. روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف کاربردی میباشد و از نظر روش توصیفی-پیمایشی بوده است.جامعه آماری این پژوهش کلیهی معلمان مرد مدارس متوسطه پسرانه ناحیه دو شهر همدان که در مدارس راهنمایی مشغول به تدریس میباشند که تعداد آنها271 نفر میباشد. براساس فرمول کوکران تعداد حجم نمونهی تحقیق برابر با 159 نفر برآورد شده است. روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته میباشد. با توجه به تائید اساتید و متخصصان روایی پرسشنامه محتوایی میباشد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ9776/0 می باشد. یافتهها: روش تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون تی میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سبک رهبری مدیران، ساختار سازمانی، نظام آموزش و پرورش، عوامل اقتصادی، آموزش کارکنان، عوامل فرهنگی و عوامل فردی بر میزان استقرار مدیریت مشارکتی تاثیر دارد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق با توجه به یافتهها نشان داد که به ترتیب سبکهای رهبری، ساختار سازمانی، نظام آموزش و پرورش، عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی، آموزش کارکنان و در نهایت عوامل فردی بر میزان استقرار مدیریت مشارکتی موثر است.
Fields: participation, studied ancient concept that although much research has been done about it, rather than explore more in there again. The aim of this study was to evaluate the readiness of schools for Is the establishment of participatory management. Methods: This study is cross-functional and the method was survey. The target population included all high school male teachers in middle schools in Hamadan two area boys are taught that their number is 271 people. According to Cochran formula, the sample size was estimated at 159 people. The method is simple random sampling. The questionnaire is self-made. According to professors and specialists confirmed the content validity and reliability through Cronbach's alpha 9776/0 is. Results: The data analysis is by t-test. Research findings indicate that leadership style, organizational structure, education system, economic factors, training, cultural factors and personal factors affect the establishment of participatory management.