آموزش به شیوه یادگیری سیار و تأثیر آن بر یادگیری، یادداری و انگیزه پیشرفت
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
فرشته علیخانی
1
(کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، آموزش و پرورش استان کردستان، کامیاران، ایران)
پرستو علیخانی
2
(دانشجوی دکتری فناوری اطلاع رسانی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران)
مریم اسلام پناه
3
(استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران)
کلید واژه: آموزش, یادگیری, یادداری, انگیزه پیشرفت, یادگیری سیار,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر، مطالعه ای است که هدف آن بررسی تأثیر آموزش به شیوه یادگیری سیار بر سه مؤلفه یادگیری، یادداری و انگیزه پیشرفت و مقایسه آن با روش سنتی است. از نظر روش شناسی، پژوهش حاضر، از نوع شبه‎آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان رشته مهندسی آب در درس خاک شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه است که تعداد آنها 74 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 38 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. قبل از اجرا، پیش آزمون یادگیری (محقق ساخته) و انگیزه پیشرفت هرمنس بر روی هر دو گروه در شرایط یکسان بهعمل آمد. برای گروه گواه از روش سنتی و برای گروه آزمایش از روش آموزش به شیوه یادگیری سیار، استفاده شد. پس از پایان سه هفته آموزش، پس آزمون یادگیری و انگیزه پیشرفت برای هر دو گروه اجرا شد و پس از گذشت یک ماه، آزمون یادداری از گروه ها بهعمل آمد. دادههای این پژوهش با استفاده از آزمون t گروههای مستقل، در نرم افزار SPSS تحلیل شد.یافته ها نشان داد که میزان یادگیری و یادداری در میان افراد آموزشدیده با روش یادگیری سیار، بیشتر از روش سنتی است؛ اما، در روش آموزش بهشیوه سنتی، انگیزه پیشرفت بیشتر از یادگیری سیار بود.
The present study investigated the effect of education via M-learning on learning, retention and progress motivation comparing it with traditional methods. This study was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population included students of hydrology engineering at agriculture faculty of Kermanshah Branch, Islamic Azad University (N= 74). Through Cochran formula, 38 of the participants were selected as the study sample. Before conducting the test, the learning pre-test and Herman's questionnaire were used for both groups in similar conditions. After three weeks, the post-test for learning and progress motivation were administered and after one month, the retention test was administered to both groups. The findings were analyzed using descriptive statistics and independent t-test. Data were analyzed using SPSS software. The results of this study showed a high level of learning and retention in M-learning than traditional methods. But, the motivation for progress in traditional methods was higher than M-learning.