تأثیر بازیهای رایانه ای خشن و راهبردی بر زمان واکنش انتخابی و پاسخ تکانشی دانش آموزان دبیرستانی
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعاتاحمد علی جدیدیان 1 * , حسن پاشاشریفی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور
2 - دانشیار دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: بازی های رایانه ای, زمان واکنش انتخابی, پاسخ تکانشی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای رایانهای خشن و راهبردی بر زمان واکنش دیداری و شنیداری انتخابی و پاسخهای تکانشی دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری متشکل از کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر همدان (دامنه سنی 13 تا 18 سال) در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش نمونهگیری، غیرتصادفی داوطلبانه و هدفمند برای ممکن کردن همتاسازی گروهها بود. دو گروه مطالعه (بازیهای رایانهای خشن و بازیهای راهبردی) با گروه مقایسه که تجربه هیچ نوع بازی رایانهای را نداشتند، همتا شدند. زمان واکنش و تکانشگری در پاسخ با نرم افزار زمان سنج واکنش پیشرفته اندازهگیری شد. دادهها با روشهای آماری تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس یکراهه مستقل تحلیل و بررسی شد. نتایج نشان داد که هر دو نوع زمان واکنش در گروههای مطالعه سریعتر از گروه مقایسه است. دو نوع زمان واکنش در گروه بازیهای خشن سریعتر از گروه بازیهای راهبردی است و تعداد پاسخ تکانشی در گروه بازیهای رایانهای (گروههای مطالعه) کمتر از گروه مقایسه است.
The present study was conducted to examine the effect of action and strategic computer games on visual and audio selective reaction times and impulsive responses in school pupils. The research method was causal-comparative. The statistical population included all 13-18-year-old boy school pupils in Hamedan. The sampling method was non-random voluntary and purposeful sampling to match the procedure into groups. Two test groups (action computer games and strategic computer games) were matched in a targeted manner with a control group that lacked any experience of computer games. The selective reaction time and impulsive responses of subjects were measured by advanced reaction time software. The data were analyzed by MANOVA and ANOVA. The results revealed that both reaction times in test groups were faster than in control group. The two reaction times in action games group were faster than in strategic games group, and the impulsive responses in computer games groups (test groups) were fewer than in control group.