تدوین راهبرد کسب و کاری بنگاههای صنعت مهماننوازی با رویکرد SWOT : (مورد مطالعه: هتلهای زنجیرهای مهر)
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
محمدرضا صالحی پور
1
1 - دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1397/04/12
تاریخ پذیرش : 1397/04/12
تاریخ انتشار : 1397/03/01
کلید واژه:
برنامهریزی راهبردی,
تکنیک SWOT,
صنعت میهماننوازی,
زنجیره هتلهای مهر,
چکیده مقاله :
در فضای بسیار رقابتی عصر حاضر، حفظ موقعیت مناسب کسب وکارهای حوزه میهمان نوازی، نیازمند اتخاذ راهبردهایی است که علاوه بر هم افزایی فعالیت ها، قدرت آنها را در استفاده از فرصت ها و مقابله با تهدیدات محیط پیرامونی افزایش میدهد. در این جهت، پژوهش حاضر به تحلیل جایگاه راهبردی هتلهای زنجیرهای مهر استان یزد، در محیط کسبوکاری خود پرداخته است. پژوهش حاضر برحسب هدف، توصیفی- پیمایشی و برحسب مخاطب مدنظر، کاربردی است. روششناسی تحقیق بر اساس چارچوب جامع تدوین راهبرد و جامعه آماری تحقیق نیز مدیران گروه هتلهای زنجیرهای مهر بودهاند. نمونهگیری در دو مرحله انجام پذیرفته که مرحله اول به صورت تمام شماری جامعه تحقیق، با استفاده ابزار پرسشنامه بوده و مرحله دوم نیز به روش قضاوتی هدفمند انجام پذیرفته است. نتایج نشان داد که با توجه به وجود نقاط ضعف قابلتوجه در هتلهای زنجیرهای مهر و وجود فرصت های فراوان در محیط پیرامونی، اتخاذ راهبرد محافظهکارانه میتواند جایگاه راهبردی این زنجیره هتل را در بازار بهبود ببخشد. راهبردی که جهت کارآمدی در این زنجیره هتل، بهتر است بر بهبود ساختار سازمانی، توجه به نیروی انسانی، بهبود فناوریهای مورد استفاده و لزوم توجه به بحث تحقیق و توسعه متمرکز شود.
چکیده انگلیسی:
In Today’s highly competitive era, maintaining a suitable position for hospitality businesses needs to adopt strategies that besides synergy of activities, enhances their ability to use opportunities and cope with peripheral environmental threats. In this regard, the present research has been carried out to analyze the strategic position of the Yazd’s Mehr chain of hotels in its business environment. This study according to its objective is a survey one and applied as far as its audience are concerned. The methodology is based on a comprehensive framework for strategy formulation. The research population consisted of the managers of Mehr chain hotels. Sampling was carried out in two steps: in the first step, a questionnaire as data gathering tool was distributed among the whole research population and in the second step, purposeful selection of skillful and experienced managers, as a part of sampling, helped to prioritize coefficients and rank the factors. The obtained results showed considerable inside weaknesses and outside opportunities. Because of these facts, a conservative strategy can improve strategic position of Mehr chain hotels in the market. In this way, organizational structure improvement, more attention to human resources, enhancing functional technologies and considering research and development can all help to implement this strategy more efficiently.
منابع و مأخذ:
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (1396). جایگاه ایران در شاخص رقابتپذیری سفر و گردشگری سال 2017 میلادی. بازیابی در تاریخ 14/9/1396. قابل دسترسی در tccim.ir/TCCIMPapers.aspx?bizreportfile=TCCIMirBizReport_370.pdf
اعرابی، سید محمد (1389). دستنامه برنامهریزی استراتژیک، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
امینی، محمدتقی و خباز باویل، صمد ( 1388). تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی، مطالعه موردی: شرکت سهند خودرو تبریز، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 2، 17-32.
خاکی، غلامرضا (1390). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: نشر بازتاب.
دیوید، فرد آر (1382). مدیریت استراتژیک (ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی)، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
شریعتی، امیرحسین و عاطفه عامری سیانکی (۱۳۸۹). ارائه راهبرد رقابتی براساس ماتریس SWOT، مطالعه موردی: هتل آسمان اصفهان، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران: گروه ناب
علی احمدی، علیرضا، فتح الله، مهدی و تاج الدین، ایرج (1385). نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک: رویکردها، پارادایمها، مکاتب، فرایندها، مدلها، تکنیکها و ابزار. تهران: تولید دانش.
کشتهگر, عبدالعلی؛ منور پارسا و لیدا مؤدی (۱۳۹۲). تدوین راهبرد رقابتی بر اساس برنامهریزی استراتژیک مطالعه موردی: هتل درویشی مشهد. دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران: انجمن مدیریت راهبردی ایران.
مینتزبرگ، هنری؛ آلستراند، بروس؛ لمپل، ژوزف (1388). جنگل استراتژی (کارآفرینی در قالب یک مکتب). ترجمه محمود احمدپور داریانی. تهران: نشر جاجرمی.
هادیانی، زهره و همکاران (1391). برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری بر اساس تحلیل SWOT ، مطالعه موردی: شهر شیراز. جغرافیا و برنامهریزی محیطی، سال 23 ، شماره 3 : 111-132.
Aldehayyat, J and Al Khattab, a (2013). Strategic Planning and Organisational Effectiveness in Jordanian Hotels. International Journal of Business and Management, Vol. 8, No. 1: 11-25.
Aldehayyat, J. S (2011). Organisational characteristics and the practice of strategic planning in Jordanian hotels. International Journal of Hospitality Management. 30, No.1: 192–199
Arif, T. M. H and Hossin, Z (2016). A comparative analysis of internal and external environments between Hotel Hyatt, UK and Hotel the Cox Today, Cox’s Bazar, Bangladesh. Journal of Humanities and Social Science, Vol. 21, No. 6:13-22
Berg, G. V. D and Pietersma, P (2015). 25 Need to Know Management Models. UK: FT Press.
Bordean, O-N and Borza, a (2014). STRATEGIC MANAGEMENT PRACTICES WITHIN THE ROMANIAN HOTEL INDUSTRY. Contemporary Approaches and Challenges of Tourism Sustainability, Vol. XVI, No. 8: 1238-1252
Bryson, J (1995). Strategic planning for public and nonprofit organizations, US: Jossey-Bass Wiley.
Chung-Herrera, B.G., Enz, C.A., Lankau, M.J (2003) Grooming future hospitality leaders: a competencies model. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 44 (3): 17–25.
Cortes. E.C, Moliner. J. P, Azorın. J. F..M (2009). Strategic groups and performance in the Spanish hotel sector. Journal of Service Industries, Vol. 29, No. 7: 943–961
Delery, J and Gupta, N (2016). Human resource management practices and organizational effectiveness: internal fit matters. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 3, No. 2: 139-163
Dyson, R. G. (2004). Strategic development and SWOT analysis at the University of Warwick. European Journal of Operational Research, 152(3): 631–640.
Eurostat (2016). Tourism statistics at regional level, Retrieved (25/3/2017) from http://ec.europa.eu/ eurostat/ statistics- explained /index.php/ Tourism_ statistics_at_ regional _ level # Number_ of_overnight _stays
Evans, N., Campbell, D., Stonehouse, G (2006). Strategic Management for Travel and Tourism, Oxford: Butterworth-Heineman.
Gkliatis, I. P and Koufopoulos, D. N (2013). Strategic planning practices in the Greek hospitality industry. European Business Review, Vol. 25, No. 6: 571-587
Gorondutsea, A. H and Gawunab, M. S (2017). COST LEADERSHIP STRATEGY AND PERFORMANCE OF HOTELS IN NIGERIAN CONTEXT. Journal of Applied Structural Equation Modeling, 1(1): 1-12.
Harrison, J. S (2003). Strategic Analysis for the Hospitality Industry. Cornell hotel and restaurant administration quarterly, Cornell University
Hospitalitynet (2016). The Global Hotel Industry and Trends for 2016, Retrieved (10/3/2017) from http://www.hospitalitynet.org/ news/4073336.html
Litteljohn, D (1997). Internationalization in hotels: current aspects and developments. International Journal of Contemporary Hospitality Management 9 (5/6): 187–198.
Lo, Y-H (2012). Back to Hotel Strategic Management: An examination of hotels’ implementation of Porter’s generic strategy in China. The Journal of International Management Studies, Vol. 7, No. 1: 56-69
Lu. Z and Chiang. D (2003). Strategic issues facedly Ontario hotels. Journal of Contemporary Hospitality Management, vol. 15, No.6: 343–345.
Mehr chain hotels (2017). Introduction. Retrieved (25/3/2017) from http://www.mehrchainhotels.com/php? l=EN
MUNYAKA, C. M (2016). APPLICATION OF PORTER’S GENERIC STRATEGIES IN KENYA’S HOSPITALITY INDUSTRY: A Case Study of the Lukenya Getaway Limited. Published dissertation in Organizational Development. Master of Science: UNITED STATES INTERNATIONAL UNIVERSITY of AFRICA.
Pechlaner, H. and Sauerwein, E. (2002). Strategy implementation in the Alpine tourism International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 14, No. 4: 157-68.
Phillips, P. A and Moutinho, L (1999). Measuring strategic planning effectiveness in hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 11, No. 7: 349-358
Phillips, P.A (1996). Strategic Planning and Business Performance in the Quoted UK Hotel Sector: Results of an Exploratory Study. International Journal of Hospitality Management, 15(4): 347-362.
Pickton, D. W and Wright, S (1998). What’s SWOT in strategic analysis. Strategic Change, 7(2): 101–109
Piercy, N and Giles, W (1989). Making SWOT analysis work. Marketing Intelligence & Planning, 7(5–6): 5–7
Rumelt, R., Schendel, D., Teece, D (1994). Fundamental issues in strategy. In R. Rumelt, D.Schendel, & D. Teece (Eds.), Fundamental issues in strategy: A research agenda (pp. 9–47). Boston: Harvard Business School Press.
Shabbir, M. Sh (2017). Organizational Structure and Employee’s Performance: A Study of Brewing Firms in Nigeria. American Research Journal of Business and Management, Vol. 3, No. 1: 1-16.
Sharma, A and Upneja, A (2005). Factors influencing financial performance of small hotels in Tanzania. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17, (6/7): 504–515.
UNWTO (2016). Tourism Highlights, Retrieved (25/12/2017) from http://www.e-unwto.org/ doi/book/ 10.18111/ 9789284419029
Walter Steiss, a(2003). Strategic management for public and nonprofit organizations. US: Marcel Dekker publication
Yego, S. Ch (2015). Strategic Factors Influencing Growth of Hotels in Kenya: A Survey of Selected Hotels in Mombasa County. The International Journal of Business & Management, Vol. 3, No. 10: 409- 425.
Zaitseva, A. N et al (2017). Methodological basis for the strategic analysis of development of international hotel chains in Russia. Journal of Advanced Research in Law and Economics, Vol. 8, No. 2(24): 689 –696.
_||_