مدیریت جذب گردشگر در بافتهای تاریخی با تکیه بر وجوه کالبدی محیط شهری (نمونه موردی: حدفاصل امامزاده حسن تا کاروانسرای شاهعباسی شهر کرج)
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
حسنا ورمقانی
1
(
استادیار گروه معماری،دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
)
کلید واژه: مدیریت جذب گردشگر, مسیرهای پیاده گردشگری, بافت تاریخی گردشگری, شهر کرج. ,
چکیده مقاله :
بافت تاریخی شهرها مجموعه متنوعی از قابلیتهای گردشگری را در خود جای داده اند که در صورت توجه و هدایت مناسب می توانند به ارتقای گردشگری و درنتیجه توسعه شهری بینجامند. در مقاله حاضر بهکمک روش تحقیق توصیفی تحلیلی و از طریق تمرکز بر مفهوم پیاده راه گردشگری و تعریف مؤلفه های اثرگذار بر آن، مدل نظری تحقیق تدوین شده و سپس کاربرد آن در محدوده بافت تاریخی مطالعه مورد آزمون تجربی قرار میگیرد. هدف تحقیق دریافت و آزمون راهبرد مؤثر در مدیریت جذب گردشگر و ارتقای تعاملات اجتماعی شهروندان در محدوده بافت تاریخی شهر کرج و تعمیم نتایج به پیشنهادهای مدیریت انسانی پایدار در محدودههای بافتهای تاریخی شهرهاست. یافتهها شامل تدوین برنامه راهبردی و ملاحظات طراحی بر روی نقشه طرح تفصیلی شهر است. عوامل سرزندگی و جذابیت محیط بنابر فرصتهای بالقوه کالبدی، محیطی و طبیعی درون محور مطالعاتی قابلیت بیشتری در جذب گردشگر دارند. نفوذپذیری و خوانایی بهعلت خصوصیات کالبدی، نشانهها و پیکربندی فضایی محدوده در میان شاخصها وضعیت بهتری را داراست. همچنین شاخصهای سلامت عمومی/ آموزش و برابری/ پایداری محیطی به دلیل قابلیتهای ویژه بافت، عوامل عمده در جذب گردشگران شهری به این منطقه به شمار میآید.
The historical context of cities has a diverse set of tourism capabilities that, if properly addressed and guided, can promote tourism and thus lead to urban development.In the present article, using a descriptive-analytical method focusing on the tourism sidewalk concept and defining the components affecting it, a theoretical model of research has been developed, and then its application in the historical context of the study has been experimentally tested.The purpose of the study is to examine and find an effective strategy for managing tourist attractions and promoting social interactions among citizens in the historical context and to generalize the results to the proposals of sustainable human management in the historical context of cities.The findings include the development of a strategic plan and design considerations on a detailed city plan map. It was shown that the factors of vitality and attractiveness of the environment have a greater potential to attract tourists due to the physical, environmental and natural opportunities within the study domain.
_||_