ارزیابی تاثیر گردشگری هوشمند بر تجربه گردشگران (مطالعه موردی: پارک ائل گلی تبریز)
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
سعید امانپور
1
,
مجید گودرزی
2
*
,
زهرا سلطانی
3
,
ابتسام آل بوبالدی
4
1 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
4 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کلید واژه: گردشگری هوشمند, تجربه گردشگران, پارک ائلی گلی تبریز , مدل ISM و ANP.,
چکیده مقاله :
امروزه توسعه سریع فناوری، هوشمندی را به همه سازمانها و جوامع معرفی کرده است. مفهوم گردشگری هوشمند تلفیقی از فناوری اطلاعات و ارتباطات با صنعت گردشگری برای پاسخگویی به نیازها و خواستههای فردی گردشگران قبل، حین و بعد از سفر است که میتواند، سطح رقابتپذیری مقصدها را افزایش دهد. گردشگری هوشمند، بهبود کارایی مدیریت منابع، به حداکثر رساندن رقابت و افزایش پایداری از طریق استفاده از نوآوریها و روشهای فناور است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر گردشگری هوشمند بر تجربه گردشگران (پارک ائلی گلی تبریز) میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش انجام، توصیفی– تحلیلی میباشد. در این پژوهش از مدل ISM و ANP برای تحلیل پژوهش استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد. با استفاده از مدلهای ISM و ANP، عوامل کلیدی مؤثر بر تجربه گردشگری هوشمند، از جمله دسترسی به اطلاعات، امکانات دیجیتال، خدمات شخصیسازی شده و زیرساختهای هوشمند، شناسایی و اولویتبندی شدهاند. نتایج نشان میدهد که وجود زیرساختهای هوشمند و دسترسی به اطلاعات بهصورت آنلاین، نقش کلیدی در ارتقای تجربه گردشگران دارند. این پژوهش با ارائه یک مدل عملیاتی، راهکارهایی برای بهبود تجربه گردشگری در پارک ائل گلی و سایر فضاهای مشابه ارائه میدهد و نشان میدهد که چگونه گردشگری هوشمند میتواند تجربه گردشگران را بهبود بخشد. مطالعه موردی پارک ائل گلی، نمونهای از پیادهسازی فناوریهای نوین در حوزه گردشگری است.
The rapid advancement of technology has introduced the concept of “smartness” to organizations and communities worldwide. Smart tourism represents the integration of information and communication technologies (ICT) with the tourism industry to address the individual needs and preferences of tourists before, during, and after their trips. This integration enhances destination competitiveness by improving resource management, maximizing efficiency, and promoting sustainability through technology-driven innovation. This study aims to evaluate the impact of smart tourism on tourist experiences, using El Goli Park in Tabriz as a case study. The research is applied in purpose and descriptive–analytical in method. Data were analyzed using Interpretive Structural Modeling (ISM) and the Analytic Network Process (ANP). Findings reveal that access to information, digital facilities, personalized services, and smart infrastructure are key factors influencing smart tourism experiences. The presence of smart infrastructure and online access to information play a pivotal role in enhancing tourists’ experiences. By presenting an operational model, the study provides practical strategies for improving the tourism experience in El Goli Park and similar destinations, demonstrating how smart technologies can significantly enrich visitors’ overall experiences.