شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک در شهر یزد
محورهای موضوعی : بازاریابی
1 - فوق لیسانس مدیریت جهانگردی- بازریابی جهانگردی، گروه مدیریت، دانشگاه علم و هنر، واحد یزد، یزد، ایران
کلید واژه: تحلیل سلسله مراتبی, صنعت گردشگری, شهر یزد, گردشگری خوراک,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر مطابق ویژگی و روش، یک پژوهش توصیفی – پیمایشی است. جمعآوری دادهها مطابق ادبیات پژوهش، نظرات خبرگان و استفاده از پرسشنامه انجام شد. در گام اول، با 16 نفر از خبرگان صنعت گردشگری به منظور استخراج و تأیید عوامل با استفاده از روش دلفی مصاحبه شد. پس از تأیید شدن عوامل در گام دوم، پرسشنامه تهیه و در اختیار 58 نفر از مدیران رستورانها، هتلها ، تورها و مراکز تفریحی اقامتی شهر یزد قرار گرفت. یافتههای پژوهش عمدهترین عوامل به ترتیب اوزان را مشخص کرد که عبارتند از: تهیه غذای سالم ( وزن=0.7264) ، آداب و رسوم مردم محلی در پذیرایی از گردشگران ( 0.0534)، رعایت اصول بهداشتی (0.0445)، نیروی انسانی مناسب و آموزشدیده (0.025)، برگزاری جشنوارة غذا در فصول مناسب (0.0233)، تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب ( 0.0173)، تنوع غذاها (0.0172)، کیفیت و سبک ارائه غذا (0.0172)، ایجاد تور غذا در طبیعت (0.017)، خاطره انگیز نمودن خدمات سرو غذا (0.0168)، دانش و مهارت کافی سرآشپزها (0.0156)، ادراک مشتریان و تفسیر عاطفی و منطقی از غذاهای بومی (0.0144) ، ارائه تخفیف و قیمت مناسب (0.012)، کیفیت و نوع مکان سرو غذا (0.0098) و سلایق گردشگران و عوامل روانشناختی (0.0075) میباشد. نظر به یافته های پژوهش، برنامهریزان گردشگری و صنایع وابسته باید همت خود را معطوف به سازماندهی مناسب صنعت گردشگری، رفع نیازهای مشتریان، تقویت اقتصاد محلی و ایجاد چارچوبی درست و دقیق برای ادارة منابع مواد غذایی محلی و منطقهای کنند.
The current work is descriptive-survey research according to the characteristics and methods. The data was collected based on the research literature, experts' opinions and the use of questionnaire. In the first step, 16 tourism industry experts were interviwed in order to extract and verification of the factors using Delphi method. After the confirmation of the factors in the second step, a questionnaire was prepared and given to 58 managers of restaurants, hotels, tours and recreational centers in Yazd city. Findings of the research identified the most important factors in the order of weights, which are: preparation of healthy food (weight=0.7264), customs and traditions of local people in welcoming tourists (W=0.0534), observance the health principles (W=0.0445), appropriate and trained manpower (W=0.025), holding food festivals in appropriate seasons (W=0.0233), appropriate advertising and information (W=0.0173), variety of foods (W=0.025), quality and style of food presentation (0.0172), creating a food tour in nature (0.017), making food service memorable (0.0168), chefs' sufficient knowledge and skills (0.0156), customers' perception and emotional and logical interpretation of local foods (0.0144), providing discounts and reasonable prices (0.012), quality and type of food serving place (0.0098) and tourists' tastes and psychological factors (0.0 075). Considering research findings, tourism planners and related industries should focus their efforts on proper organization of the tourism industry, meeting the customers' needs, strengthening the local economy, as well as creating a correct and accurate framework for managing local and regional food resources.
_||_