طراحی مدل سرمایه اجتماعی و ارزیابی آن در حوزه بازاریابی بانکهای ملی و ملت
محورهای موضوعی : بازاریابیفرشید نمامیان 1 , علی میر 2 , فخرالدین معروفی 3 , علیرضا مرادی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
4 - استادیار گروه اقتصاد، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, بازاریابی, پدیدارشناسی, بانک ملت, بانک ملی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدلی برای توسعه سرمایه اجتماعی در بخش بازاریابی بانکهای ملی و ملت با یک روش کیفی انجام شد. پژوهش از جهت هدف به صورت کاربردی و از نظر روش به صورت تحلیلی و اکتشافی و از نوع کیفی پدیدارشناسی است. شناسایی ابعاد و شاخصهای سرمایه اجتماعی با روش پدیدارشناسی از طریق مصاحبه نیمهساختارمند به صورت ثبت تجارب زیسته 12 نفر از مدیران بخشهای بازاریابی و تبلیغات بانکهای ملی و ملت با استفاده از نمونهگیری تا رسیدن به کفایت نظری به دست آمد. آزمون معناداری مدل نیز با روش معادلات ساختاری انجام گرفت. مدل نهایی شامل سه بعد (ساختاری- اداری، شناختی- آموزشی، رفتاری- ارتباطی) و 10 مقوله اصلی با عناوینی از قبیل استقرار بانکداری اجتماعی، توانمندسازی کارکنان بانک، ساختارسازی مناسب، بینش و شناخت لازم، تعامل و شبکهسازی، پیشگامی، حمایت نهادی، روابط درون سازمانی، مشارکت اجتماعی، روابط اجتماعی) و مشتمل بر 36 مقوله فرعی (شاخص) بود.
The aim of this study was to design and test a model for the development of social capital in the marketing department of MELLI and MELLAT banks with a qualitative method. The research is applied in terms of purpose, analytical and exploratory in terms of method, and qualitatively phenomenological. Identification of dimensions and indicators of social capital by phenomenological method was obtained through semi-structured interviews in the form of recording the lived experiences of 12 managers of marketing and advertising departments of MELLI and MELLAT banks using sampling to achieve theoretical adequacy. The significance test of the model was performed by structural equation method. The final model includes three dimensions (structural and administrative, cognitive and educational, behavioral and communication) and 10 main categories (social banking, employee empowerment, social structuring, insight and knowledge, interaction and networking, pioneering, institutional support, intra-organizational relations, participation Social, social relations) and 36 sub-categories (indicators) was found.
آبلو، لاچین و طالبزاده نوبریان، محسن (1400). رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی با نقش میانجی برنامهریزی درسی. فصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی، دوره اول، شماره 1، پیاپی2، ص 261- 237.
اعتصامی، منصور و فاضلی کبریا، حامد (1393). تدوین الگوی پیشنهادی مؤلفههای مدیریتی سرمایه اجتماعی با نگاهی به مفاهیم نهجالبلاغه. مجله علمی پژوهشی سیاستگذاری اقتصادی، دوره ششم، شماره 12، ص 45- 25.
اکبری، محمدعلی (1393). رویکردی تاریخی بر شکلگیری و تحول نظریه سرمایه اجتماعی. جامعهشناسی تاریخی، دوره هفتم، شماره 1، ص 86- 59.
الوانی، سیدمهدی و رحمانی، محمود و محمدنژاد عالیزمینی، ابوالقاسم (1391). طراحی الگوی بهبود سرمایه اجتماعی شهروندان در عصر جهانی شدن. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره سوم، شماره 6، ص 30-1.
امینی، علیرضا و دولتشاه، پیمان و فتاحی، حمیدرضا (1396). سرمایه اجتماعی، بازاریابی کارآفرینانه و نقش میانجی تسهیم دانش. فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره چهارم، شماره 4، ص 569- 547.
باورصاد، بلقیس و رحیمی، فرج اله و سلیمیفرد، عادله و قلمبر، محمدحسین (1396). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد بانکهای مهر اقتصاد استان خوزستان از دیدگاه کارکنان. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه اجتماعی، دوره یازدهم، شماره 3، ص 242- 211.
بوردیو، پیر (1393). نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی. ترجمه مرتضی مردیها، چاپ پنجم، تهران: انتشارات نقش و نگار.
پاکنهاد، فاطمه و تقیپوریان، محمدجواد و فرخسرشت، بهزاد و سلیمیان، معصومعلی (1400). مفهومپردازی مؤلفههای سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی. فصلنامه علوم اجتماعی، دوره پانزدهم، شماره 2، پیاپی 53، ص 20 -1.
جندقی، غلامرضا و قریشی، سیدمهدی و احدیشعار، سیدمجید (1396). بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی و رابطه آن با بازاریابی اخلاقی (مورد مطالعه: شعب بانک سپه استان قم). فصلنامه مدیریت دوره چهارم، شماره 3، ص 332- 309.
حقی، علی (1381). مرور مراحل سهگانه پدیدارشناسی هوسرل. فصلنامه فلسفه دانشگاه تهران، شماره 4 و5، ص 212- 197.
دلاور، علی (1383). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. چاپ شانزدهم، تهران: نشر ویرایش.
زارع، مرضیه و پارسانیا، حمید (1398). بازتعریف سرمایه اجتماعی در میدان مجازی. فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، دوره هفتم، شماره 2، پیاپی 26، ص 125- 114.
سرسنگی، هاجر و مدرسی، آسیهالسادات و حاجیمردادی، فاطمه (1400). نقش سرمایه اجتماعی در توسعه جامعه. نهمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، https://civilica.com/doc/1375820
طالقانی، غلامرضا و نرگسیان، عباس و گودرزی، مصطفی(1390). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر مسئولیت اجتماعی سازمانها: مطالعهی موردی اداره کل مالیات منطقه غرب تهران. دوماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار، دوره هیجدهم، شماره 1، ص 242- 229.
عربی، علی و دالوند، فرانک (1400). سمنها، سرمایه اجتماعی و مدارا (مورد مطالعه: سمنهای فعال جوانان سطح شهر شیراز 1398-1397). فصلنامه علمی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 53، ص 47- 33.
غفوری، محمد و جعفری، روحالله (1385). سرمایه اجتماعی، جامعه مدنی و دموکراسی، رابطه متقابل یا یک سویه. پژوهشنامه علوم سیاسی، دوره اول، شماره 4، ص 228- 210.
غلامی، پریسا و بلندهمتان، کیوان (1399). پژوهش کیفی سرمایه اجتماعی میان اعضای هیأت علمی با راهبرد همنویسندگی. فصلنامه علوم اجتماعی، دوره هفدهم، شماره 1، پیاپی 35، ص 325- 291.
کهون، لارنس (1388)، از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
محمدی، سیدموسی و غلامی جمکرانی، رضا و فلاح شمس، میرفیض و افلاطونی، عباس (1398). سرمایه اجتماعی مدیران و عملکرد مالی بانکها. دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره چهارم، شماره 7، ص 401- 381.
مصطفیزاده، معصومه و صادقی، محمدرضا (1393). طراحی مدل سرمایه اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره اول، شماره 2، ص 182- 161.
موسوی، سیدسیامک و محمدی، حجت (1397). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر قابلیتهای بازاریابی شرکتهای بیمه ایران استان آذربایجان غربی، چهارمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری ایران، تهران، https://civilica.com/doc/849563.
یاراحمدی، فتانه و وحیدیفر، صفورا (1400). بررسی تأثیرگذاری ویژگیهای شبکههای اجتماعی بر وفاداری مشتریان و تبلیغات دهان به دهان با رویکرد سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: اینستاگرام شرکت خدمات گردشگری علیبابا). نشریه علمی مدیریت برند، دوره هشتم، شماره 1، ص 188-149.
Bullen, P. and Onyx, J. (2005). Measuring social capital in five communities in NSW. 2nd ed. Australia: Management Alternatives, P: 13-24.
Bourdieu, P. (1996). Raisons pratiques: sur la theorie de l'action. Seuil: Points essais edition.
Cahoone, L. (2003). From modernism to post modernism: an antholohy. Massachusetts: Blackwell Publishing Ltd.
Chronopoulos, D. K., Sobiech, A. L. and Wilson, J. S. (2021). Social capital and the business models of financial cooperatives: Evidence from Japanese Shinkin banks. Financial accountability and management, V 37, N 4, P: 460- 480.
Coleman, J. S. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge: Harvard University Press. Farr, James (2006). Social Capital: A Conceptual History. Political Theory. V 32, N 1, P: 6-33.
Haniffa, R., Hudaib, M. and Nawaz, T. (2022). The Value of Social Capital for the Success of SPAC IPOs. International Journal of Financial Studies, V 10, N 31, P: 1- 15.
Nayebyazdi, A. (2019). Social capital and banking system profitability: A survey of European Union countries. European Journal of Government and Economics (EJGE), V 8, N 1, P: 48-62.
Patel, M. (2002). Phenomenology, history, its methodological assumptions and application. Johannesburg: Rand Affrikaans University.
Poortinga, W. (2006). Social relations or social capital? Individual and community health effects of bonding social capital, social science and medicine, N 63, P: 255- 270.
Putnam, R. and Goss, K. (2002). "Introduction" In Democracies in Flux: The Evaluation of Social Capital in Contemporary Socially. New York: Oxford University Press.
Streubert, H. and Carpenter, D. R. (1999). Qualitative Research in Nursing: Advancing the Humanistic Imperative. Philadelphia: Lippincott, P: 152-154.
Vu, C. N., Lai, C. and Mai, Ph. (2021). Social Capital of Bank Leaders and Activities of Commercial Banks. International Journal of Financial Research, V 12, N 2, P: 115- 123.
_||_