بررسی نقش طرح تابستانه ی کتابخوانی در ایجاد تعمیق فرهنگ کتابخوانی در دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی ناحیه ۴ کرج مطالعه موردی : رسانه ی آموزش دانش آموزی شاد
محورهای موضوعی : آموزش پیش دبستانی و دبستانیسمیه صفرپور 1 , فاطمه پرسته قمبوانی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی کرج
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران
کلید واژه: واژگان کلیدی: کتابخوانی, طرح تابستانه کتابخوانی, فرهنگ کتابخوانی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش طرح تابستانه کتابخوانی در ایجاد تعمیق فرهنگ کتابخوانی در دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدائی ناحیه ۴ کرج(مطالعه موردی: رسانه ی آموزش دانش آموزی ( شاد ) بوده است. که از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع توصیفی از نوع نیمه آزمایشی با پس آزمون با دو گروه آزمایشی و کنترل می باشد. جامعه آماری شامل ۲۰۰۰ دانش آموز مدارس غیرانتفاعی ناحیه ۴ کرج مشغول به تحصیل بود . همچنین دو گروه 40 نفره دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب و بصورت تصادفی ساده به گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند.گروه آزمایشی پکیج آموزشی طرح کتابخوانی ( نمونه ی کوچک شده ی طرح تابستانه ی کتابخوانی آموزش و پرورش ) را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پکیج آموزشی و همچنین پرسشنامه محقق ساخته بود. که روایی ان بر اساس ضریب CVRبالاتر از 8/0 بدست آمده و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه ۸۱/0 بدست آمد. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد ، طرح تابستانه کتابخوانی باعث مطالعه دقیق ، یادگیری عمیق ، ارتقاء سرانه مطالعه و توسعه فرهنگ کتابخوانی ، دسترسی آسان به تازه های نشر در دانش آموزان می شود. بنابراین توصیه می شود با اجرای برنامه های کتابخوانی در میان دانش آموزان آنها را در مسیر افزایش سرانه مطالعه و استفاده از فواید آن هدایت نمود.
The purpose of this research is to investigate the role of the summer book reading program in deepening the reading culture among female students of the 4th grade of elementary school in the 4th district of Karaj (case study: student education media (Shad), which is practical in terms of purpose and descriptive in terms of type) It is semi-experimental with post-test with two experimental and control groups. The statistical population included 2000 students of non-profit schools in the 4th district of Karaj. Also, two groups of 40 students were selected as a statistical sample and randomly assigned to the experimental group and The control group was divided. The experimental group received the educational package of the book reading plan (a reduced sample of the summer book reading plan of education and education). The research tool includes the educational package and also a researcher-made questionnaire, the validity of which is higher than 0.8 based on the CVR coefficient. obtained and the reliability was obtained using Cronbach's alpha test for the entire questionnaire was 0.81. After collecting the data, it was analyzed using SPSS24 software. The results showed that the summer book reading plan led to careful study, learning Deep, per capita promotion of reading and development of reading culture, easy access to new publications among students. Therefore, it is recommended to guide students in the direction of increasing reading per capita by implementing book reading programs and using its benefits.
-عباسی، رضوانه ؛ صالحی کارونیان، علیرضا(1401) . ترویج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه در بین دانش آموزان در جهت پیشبرد یادگیری هر چه بیشتر آنها، هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش،محمودآباد،https://civilica.com/doc/1619700.
- استیگر، رالف سی: راههای تشویق مطالعه؛ ترجمه پروانه سپرده؛ تهران: دبیرخانه هیأت امنای کتابخانههای عمومی، 1370ش.
-فدایی، مهدی: کتاب و مطالعه در سبک زندگی اسلامی- ایرانی؛ تهران: مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، 1385ش.
-کاربخش راوری، ماشالله: چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه علاقهمند کنیم؟ راهنمای عملی برای والدین و مربیان؛ تهران: نشر مدرسه، 1382ش.
-غررالحکم
نقیبی، رسول؛ «سرگذشتهایی ویژه از زندگی استاد مطهری»؛ ماهنامه طوبی؛ شماره 17، اردیبهشت 1386، ص 100- 94.
- همایی، مهدی ؛ اشرفی ریزی، حسین: «بررسی راه کارهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی»؛ ماهنامه علمی تخصصی رادیو؛ سال یازدهم، شماره 69، ص 54-42.
- باشگاه خبرنگاران؛ «سرانه مطالعه در ایران 13 دقیقه است»؛ 30/05/1398، کد خبر: 7044435.
-جهانتاب، مهدی: «راههای ترویج فرهنگ مطالعه»؛ پایگاه فرهنگی اطلاعرسانی تبیان؛ 21/08/1385.
-کاربخش راوری، ماشاءالله : چگونه کودکان و نوجوانان را به کتابخوانی علاقمند کنیم؟؛ ص 8.
-فدایی، مهدی : کتاب و مطالعه در سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی؛ ص109.
-فدایی، مهدی : کتاب و مطالعه در سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی؛ ص 32-29.
-پیام به مناسبت آغاز هفته کتاب؛ 04/10/1372.
-رالف سی استیگر: راههای تشویق مطالعه؛ ترجمه پروانه سپرده؛ ص 42.
- روزنامه خراسان؛ «14 فایده منحصر به فرد کتابخوانی»؛ 21/02/1396، شماره 19532.
-محمد بن یعقوب کلینی: الکافی؛ ج 1، ص 52.
-روزنامه خراسان: «14 فایده منحصر به فرد کتاب خوانی»؛ 21/02/1396، شماره 19532.
-باشگاه خبرنگاران؛ «سرانه مطالعه در ايران 13 دقيقه است»؛ 30/05/1398.
-مؤسسه فرهنگی اطلاعرسانی تبیان؛ «مطالعه با کتاب خوان الکترونیک».
-شیرافکن، ناهید : «تاثیر جایگاه علمی والدین در نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در فرزندان»؛ پورتال پژوهشهای معنوی.
-همایی، مهدی ؛ اشرفی ریزی، حسین : «بررسی راه کارهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی»؛ ماهنامه علمی تخصصی رادیو؛ سال یازدهم، شماره69، ص54-42.
-پل، پاملا؛ روسو، ماریا(1399). چگونه یک فرزند کتابخوان تربیت کنیم؟. مترجمان: سمیه اصلاحی و مصطفی جوکار. تهران: کوله پشتی، .
-ميرزامحمدي، محمد حسين(1379). فرهنگ مطالعه، سخنراني ارائه شده در برنامهي درگذر لحظهها، شبكه سوم سيماي جمهوري اسلامي ايران، خرداد.
-بررسي راه كارهاي علمي ترويج فرهنگ مطالعه و كتاب خواني غير درسي در ميان دانش آموزان نظام جديد، آموزش و پرورش متوسط شهر تهران.1380.
-جهانتاب، مهدی(1389). راه های ترویج فرهنگ مطالعه ، (دسترسی در 10/10/1389).
-حري، عباس(1351). جامعه شناسي مطالعه نوجوانان، پاياننامه كارشناسي ارشد، رشته كتابداري.
-فخرايي، سيروس(1375). بررسي روش هاي موثر در افزايش ميزان مطالعه دانشآموزان دورهي متوسطه در شهر تبريز، شوراي تحقيقات آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي.
-ميرزامحمدي، محمد حسين(1379). فرهنگ مطالعه، سخنراني ارائه شده در برنامهي درگذر لحظهها، شبكه سوم سيماي جمهوري اسلامي ايران، خرداد.
-نوري، حسن(1383). راه هاي جذب دانشآموزان دوره متوسطه به مطالعه و تحقيق در شهرستان اسدآباد، پاياننامه كارشناسي رشته كتابداري.
-خینفر، حسی؛ طاهری ، فاطمه ؛ سیار ، ابوالقاسم (1393). بررسی راه کارهای اجرایی ارتقا فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان استان قم با تاکید بر کتاب خوان . فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات ، ۲۵ (۲ ) ۸۶-۱۰۵ .
-عوامل موثر بر علاقه مندی دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی تاریخ انتشار : ۱۳۹۸پیوند» تابستان ۱۳۹۴ -
جان بزرگی، مسعود (1383) مهارتهای مطالعه در دانشگاه، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
-سيف علي اكبر (1382). روش هاي يادگيري مطالعه، نشر دوران ، چاپ چهار م.
سیف، علی اکبر (1375). روان شناسی تربیتی، تهران: انتشارات پیام نور.
-ادریسی ، نعمت الله (1377). بررسی راه های برانگیختنن دانش آموزان به مطالعه و تکوین عادت مطالعه در فراگیران دوره راهنمایی شهرستان یزد ، فهرست طرح ها و پایان نامه های مرکز تحقیقات قم.
-آفتابی آرانی، فاطمه؛ بتولی، زهرا (1386). بررسی میزان مطالعه غیردرسی دانش آموزان متوسطه و شناسایی عوامل موثر بر آن در شهرستان آران و بیدگل، مجله الکترونیک پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره هفتم- شماره سوم.
-ریاضی ، عبدالمهدی (1385). تجربه سایر کشورها در زمینه ترویج مطالعه و کتاب خوانی ، مورد مطالعه کشور کانادا ، مقاله ارائه شده در سومین همایش راه های ترویج مطالعه و کتاب خوانی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی.
-عصاره ، فریده ؛ گلچوبی ، نقی(1386). شناسایی و معرفی عوامل ترغیب کننده و باز دارنده ی مطالعه آزاد دانش آموزان دوره متوسطه استان مازندران ، مجله علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره سوم ، سال سیزدهم ، شماره ، ۴، ۱۲۶-۱۰۳ .
-فخرایی ، سیروس (1376). بررسی روش های موثر بر افزایش میزان مطالعه دانش آموزان دوره متوسطه در شهر تبریز ، کارنامه شورای تحقیقات اداره کل اموزش و پرورش آذربایجان شرقی.
منابع انگلیسی
- Hassan T, Alam MM, Wahab A, Hawlader MD. (2020). Prevalence and associated factors of internet addiction among young adults in Bangladesh. Journal Egypt Public Health Assoc, 95(1): 3.
- province, Journal: Management and Accounting Studies; 3(4): 95-107. (persian).
Ghaffari S. (2018). Strategies to promote the culture of reading among women members of public libraries in.
- Farhat B, Qibla Gh, Sobhani A. (2017). Analysis of the structure of the development of reading culture in Bushehr.
- Basari N. (2016). Book Reading Promotion Programs in Bushehr, Farhang Quarterly; first round. (persian).
- Ahmadi S, Afshari R. (2016). Study of the role of schools in promoting the culture of books and reading among
students, Regional Meeting of the Culture of Reading and Reading Pathology and Strategies, Zanjan, General.
- Beig Mohammadi H. (2015). Study of free study of students in Arak, thesis. Payame Noor University of Tehran -
Faculty of Humanities, M.Sc. (persian).
Malayer, Journal of Women and Culture; Article 8, 10(36): 117-126. (persian).
- Hashemzadeh M. (2015). The role of public libraries in Kerman city in developing the culture of reading users.
- Samaras D, Kotsidou S, Iliadis C, Iakovidis D, Prodromidis K, et al.
(2015) Use of entertainment as a mean of treatment. Int J Health
Adm Educ Cong.
- Karagiannis K (2015) The creation of new leisure facilities and their
contribution to the quality of life: the case of Kozani (Bachelor's
thesis). Polytechnic School, Department of Physical Planning, Urban
Planning and Regional Development, University of Thessaly, Volos.
- Trusell,J.W., Easterbrooks S.R. (2013 ).The effect of enhanced story book Interaction on signing deaf children’s vocabulary,Journal of deaf Studies and Deaf Education.
- Konstantopoulou M (2013) Lifestyle and its relation to the behavior
of young people (Postgraduate Diploma Thesis). Postgraduate
Studies Program (MBA), Department of Business Administration,
University of Patra, Patra.
- Dafner A (2013) Planning for leisure time in the city. Teaching Notes.
University of Thessaly, Volos.
- Psatha E, Dafner A (2012) Urban planning in the light of the quality of
urban life. Proceedings of the 3rd Panhellenic Conference on Urban
Planning, Regional Planning and Regional Development, University
Press of Thessaly, Volos.
- Lee,J,Q،,McInerney,D,M،,Liem,G,A,D،,& Ortiga,Y,P،(2010)، The relationship between future goals and achievement goal orientations: An intrinsic–extrinsic motivation perspective، Journal of Contemporary Educational Psychology,30, 1-16.
- Koroneos A (2006) Educating outside school. Athens: Metechmio
Publishing.
- Kassotakis M, Flouris G (2006) Learning and teaching. Heraklion
Crete: Irida publications.
- Papathanassopoulos S (2005) Television in the 21st century. Athens:
Kastaniotis Publications.
- Bandura , A، (2004)، Social cognitive theory: and ognatic perspective, Annual Review of Psychology, 52, 1-26.
- Lindley, L، D،, & Borgen, F، H، (2002)، Generalized self- Efficacy, Holland theme self-efficacy, and academic performance،Journal of Career Assessment, 10, 301-314.
- Maddux, J، E، (2002)، The power of believing you can، Hand book of positive psychology Oxford University Press.