پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و معنویت سازمانی با فرسودگی شغلی با نقش میانجی یادگیری سازمانی شکلگرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد است که با استفاده از فرمول کوکران 110 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. این پژوهش از نظر چکیده کامل
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و معنویت سازمانی با فرسودگی شغلی با نقش میانجی یادگیری سازمانی شکلگرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد است که با استفاده از فرمول کوکران 110 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی – همبستگی است. برای گردآوری دادها از چهار پرسشنامه استاندارد استفاده گردید؛ بدین صورت که برای سنجش رهبری اخلاقی از پرسشنامه استاندارد کالشون و همکاران (2011)، برای سنجش معنویت سازمانی از پرسشنامه میلیمن و همکاران (2003)، برای آزمودن فرسودگی شغلی از پرسشنامه مسلچ (1981) و برای سنجش یادگیری سازمانی از پرسشنامه نیفه (2001) استفاده شد. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوا و سازه مورد بررسی و تأیید قرار گرفتند. پایایی پرسشنامهها با روش ضریب آلفای کرونباخ برآورد و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل آماری اطلاعات جمعآوری شده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS4 بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری اخلاقی و وجود معنویت در محیط کار اثر معکوس و معناداری بر فرسودگی شغلی کارکنان دارد و یادگیری سازمانی نیز تقویت کننده اثر این دو پدیده بر فرسودگی شغلی کارکنان بوده و این رابطه را میانجیگری میکند با توجه به تأیید تمامی فرضیههای تحقیق، پیشنهادهایی در خصوص نحوه انتخاب و آموزش مدیران مدارس، ایجاد محیط همدلانه، کاهش و رفع فرسودگی کارکنان و اعتلای اهداف سازمانی مدارس ارائه شده است
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف شناسايي و اولویتبندی عناصر برنامهدرسی پایدار برای رشتههای مدیریت با رویکرد زیستمحیطی در دانشگاه آزاد انجام شد.هدف پژوهش کاربردی و نوع داده¬ها، آمیخته از نوع اکتشافی در بخش کیفی فراترکیب و تحلیل متون مصاحبه و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی بود. جامعة مورد چکیده کامل
این پژوهش با هدف شناسايي و اولویتبندی عناصر برنامهدرسی پایدار برای رشتههای مدیریت با رویکرد زیستمحیطی در دانشگاه آزاد انجام شد.هدف پژوهش کاربردی و نوع داده¬ها، آمیخته از نوع اکتشافی در بخش کیفی فراترکیب و تحلیل متون مصاحبه و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی بود. جامعة مورد مطالعه در بخش کیفی شامل مبانی نظری و پیشینه مرتبط پایگاه¬های داده داخلی و خارجی و برای بخش مصاحبه جامعه خبرگان بود.حجم نمونه در بخش کیفی نمونه¬گیری غير تصادفی هدفمند و در بخش کمی حجم نمونه بر اساس محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری با روش نمونه گیری تصادفی خوشه¬ای مرحله ای انتخاب شد. ابزارگردآوری در بخش کیفی مرور سيستماتيک ادبيات و مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود.روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کيفي تحلیل مضمون و در بخش کمّی آمار توصیفی و استنباطی بود. یافته¬ها نشان داد که عناصر شناسایی شده برنامه درسی پایدار برای رشته های مدیریت با رویکرد زیست محیطی در دانشگاه آزاد شامل 5 عنصربوده که به ترتیب اولویت عبارتند: هدف (مولفه های آشنایی با مفاهیم،مدیریت وحفاظت از محیط زیست، رابطه با جامعه و..)، محتوا (مولفه های مفاهیم و اصول مدیریت، ابزارها و روشها، حقوق و تنظیمات، استراتژیها و سیاستها، اقتصاد سبز و مدیریت منابع زیست محیطی، اخلاق و مسئولیت اجتماعی، نوآوری)روش های یادگیری (روشهای تعاملی، عملی و تجربی، مبتنی بر پروژه )روش های ارزشیابی (عملکرد،محتوا و درسها،محیط آموزشی،تأثیر اجتماعی)منابع (استفاده از مواد پایدار،چرخه عمر محصولات،توانمندیها در ارزیابی مواد) که هر کدام از این مولفه ها خود شامل چند شاخص بودند.
پرونده مقاله
زبان یکی از موضوعات مهم فرهنگی است که در فرهنگهای مختلف دیدگاههای مختلفی نسبت به آن وجود دارد. بررسی شباهتها و تفاوتهای بین فرهنگی میتواند به شناخت بهتر فرهنگها کمک کند. نهادهای آموزشی در جوامع نیز بهعنوان ارکان تأثیرگذار در فرهنگ، بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از ا چکیده کامل
زبان یکی از موضوعات مهم فرهنگی است که در فرهنگهای مختلف دیدگاههای مختلفی نسبت به آن وجود دارد. بررسی شباهتها و تفاوتهای بین فرهنگی میتواند به شناخت بهتر فرهنگها کمک کند. نهادهای آموزشی در جوامع نیز بهعنوان ارکان تأثیرگذار در فرهنگ، بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از این مسئله تأثیر میپذیرند. هدف مقاله حاضر شناسایی و مقایسه شباهتها و تفاوتهای آموزش دوزبانه در کشور ایران با کشورهای امریکا و استرالیا بود. این پژوهش از نوع مطالعه اسنادی با رویکرد تحلیلی- تطبیقی مبتنی بر تجزیهوتحلیل مقایسهای بر اساس روش بردی بوده است. دادههای پژوهش از طریق پایگاههای اطلاعرسانی رسمی، اسناد و مدارک کتابخانهای، گزارشهای تحقیقی و جستوجو در وبسایتهای وزارت آموزشوپرورش کشورهای موردمطالعه جمعآوریشده است. جامعه پژوهش فعالیتهای آموزش دوزبانه در کشورهای منتخب بوده است. در این مطالعه کشورهای بهصورت هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که آموزش دوزبانه بهصورت کموبیش در هر سه کشور وجود دارد ولی کشور امریکا زودتر از استرالیا و ایران به آموزش دوزبانهها بهصورت رسمی پرداخته است. یافتهها همچنین نشان داد همه کشورهای موردمطالعه برنامههای در خصوص آموزش دوزبانه دارند ولی تفاوتی که باهم دارند در این است که بعضی کشورها نظیر امریکا و استرالیا چندین برنامه (انتقالی، غوطهوری و دوسویه) برای آموزش دوزبانهها دارند ولی کشور ایران تنها از غوطهوری ساختارمند استفاده میکند.
پرونده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و تبیین ضرورت برنامه درسی آموزش مجازی ریاضیات دوره ابتدایی بود. روش پژوهش تحلیل مضمون و جامعه آماری شامل پژوهشها و اسنادی بوده که با ملاکهای پژوهش حاضر هماهنگی داشته است. نمونه مورد مطالعه تعداد 36 مقاله بوده که با استفاده از روش نمونهگ چکیده کامل
هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و تبیین ضرورت برنامه درسی آموزش مجازی ریاضیات دوره ابتدایی بود. روش پژوهش تحلیل مضمون و جامعه آماری شامل پژوهشها و اسنادی بوده که با ملاکهای پژوهش حاضر هماهنگی داشته است. نمونه مورد مطالعه تعداد 36 مقاله بوده که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی تلاش شده تحلیل دادهها با توجه به روش تحلیل مضمون در قالب مضامین پایه، مضامین سازماندهنده و مضامین فراگیر نمایش داده شود؛ به این صورت که همه نکات کلیدی و ایدههای مهم مرتبط با برنامه درسی آموزش مجازی ریاضی دوره ابتدایی در سه حوزه مهم؛ فناوری، معلم و دانشآموز، به عنوان مضامین پایه شناسایی شدند، سپس با تجزیه و تحلیل دادههای اولیه، کدهای همگروه با مفاهیم مشابه ترکیب گردید و مضامین سازماندهنده آشکار شد. در مرحله بعد این مضامین در چهار مؤلفه؛ هدف، محتوا، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی به عنوان مضامین فراگیر برنامه درسی آموزش مجازی ریاضیات ابتدایی شناسایی و مشخص گردیدند. در نهایت تلاش شد بر مبنای مضامین سازماندهنده و مضامین فراگیر شناساییشده، شبکه مضامین در ارتباط با موضوع آموزش مجازی ریاضی رسم گردد. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، توجه و تمرکز بر شبکه مضامین ترسیم شده، کمک مهمی در شناسایی عوامل مؤثر در برنامه درسی آموزش مجازی ریاضی و راهگشای ابعاد مجهول آن میباشد و میتواند پایه مطالعاتی در زمینه بسیاری از پژوهشها و تحقیقات در این حوزه قرار بگیرد.
پرونده مقاله
پیشرفت مثبت در دوران نوجوانی پیامدهای مادامالعمر دارد؛ یکی از دغدغههای اصلی نظامهای آموزشی، تلاش برای جستجوی راههایی برای ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشآموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایههای تحولی درونی و بیرونی در پیشبینی عملکرد تحصیلی درس کاروفناوری و م چکیده کامل
پیشرفت مثبت در دوران نوجوانی پیامدهای مادامالعمر دارد؛ یکی از دغدغههای اصلی نظامهای آموزشی، تلاش برای جستجوی راههایی برای ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشآموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایههای تحولی درونی و بیرونی در پیشبینی عملکرد تحصیلی درس کاروفناوری و مطالعات اجتماعی دانشآموزان پایه نهم انجام شد. ابعاد سرمایههای تحولی درونی شامل تعهد به یادگیری، ارزشهای مثبت، شایستگی های اجتماعی و هویت مثبت و ابعاد سرمایه های تحولی بیرونی شامل حمایت، توانمندسازی، محدودهها وانتظارات و استفاده سازنده از زمان است. این پژوهش، از نوع پیمایشی و از لحاظ روش تحلیل داده، از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان پایه نهم استان قزوین بودند. از طریق نمونهگیری خوشهای، پرسشنامهها در بستر شاد در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. به منظور تعیین سهم متغیرهای مستقل در پیشبینی متغیر وابسته از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که همبستگی بین متغیر سرمایه تحولی و خردهمقیاسهای آن با عملکرد دانشآموزان در دروس کاروفناوری و مطالعات اجتماعی معنیدار می باشد که با افزایش نمره سرمایههای تحولی دانشآموزان، عملکرد تحصیلی آنان نیز ارتقاء مییابد.
پرونده مقاله
چکیده
مقدمه: دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دارای مشکلات شناختی میباشند که جهت کاهش آن نیاز به مداخلات آموزشی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله رایانهیار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود. چکیده کامل
چکیده
مقدمه: دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دارای مشکلات شناختی میباشند که جهت کاهش آن نیاز به مداخلات آموزشی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله رایانهیار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش و گواه است. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه پنجم دارای اختلال ریاضی شهرستان کرمان که در سال تحصیلی 1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت تصادفی خوشه-ای چند مرحلهای 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه آزمون ماتریسهای پیش رونده ریون (1938)، آزمون ریاضی کیمت (1985)، مقیاس اضطراب ریاضی (2009)، آزمون حافظه فعال back-N (1985) و آزمون عملکرد ریاضی پایه پنجم (1398) بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش مداخله رایانهیار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه پنجم در سطح 01/0P< تاثیر معنادار دارد.
نتیجهگیری: نتیجه میشود که آموزش مداخله رایانهیار حافظه فعال موجب کاهش اضطراب ریاضی، افزایش حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه پنجم شد.
پرونده مقاله
بر اساس پژوهشهای گوناگون، دانشآموزان در زمان تحصیل، استرس زیادی را متحمل میشوند. استرس تحصیلی اگر شدت یابد یا ادامه پیدا کند، در زمینه سلامت روانی و بهزیستی، مشکلاتی را ایجاد میکند. لذا لازم است عوامل مؤثر بر استرس تحصیلی بررسی شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تبیین چکیده کامل
بر اساس پژوهشهای گوناگون، دانشآموزان در زمان تحصیل، استرس زیادی را متحمل میشوند. استرس تحصیلی اگر شدت یابد یا ادامه پیدا کند، در زمینه سلامت روانی و بهزیستی، مشکلاتی را ایجاد میکند. لذا لازم است عوامل مؤثر بر استرس تحصیلی بررسی شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تبیین استرس تحصیلی بر اساس کمال گرایی و صفات شخصیت با میانجیگری اشتیاق تحصیلی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان به تعداد 6470 نفر بودند. 400 دانش آموز ( 200 پسر و 200 دختر) با روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا (SLSI) ، پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی فراست (MPS) ، پرسشنامه ویژگی های شخصیت نئو (NEO-FFI) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (AES) پاسخ دادند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد، الگوی پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین، نتایج نشان داد که، بین کمال گرایی، صفات شخصیت و اشتیاق تحصیلی با استرس تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحلیل مسیر نشان داد که، اشتیاق تحصیلی در رابطه بین کمالگرایی و باز بودن به تجربه با استرس تحصیلی نقش میانجی دارد. یافته های پژوهش حاضر دارای تلویحات کاربردی برای روانشناسان تربیتی و مشاوران مدرسه جهت مداخله های آموزشی پیشگیرانه برای کنترل و پیشگیری از استرس تحصیلی دانش آموزان است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش برسی عوامل موثر بر یادگیری الکترونیک است ؛ روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع سنتز پژوهی است جامعه آماری ، پژوهش های متعددی که در مقاله های داخلی و خارجی انجام شده می باشد و پایگاه اطلاعات در بازه زمانی (1389-1402ش) و (2010-2023م) به تعداد 162مقاله بود . تمام چکیده کامل
هدف پژوهش برسی عوامل موثر بر یادگیری الکترونیک است ؛ روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع سنتز پژوهی است جامعه آماری ، پژوهش های متعددی که در مقاله های داخلی و خارجی انجام شده می باشد و پایگاه اطلاعات در بازه زمانی (1389-1402ش) و (2010-2023م) به تعداد 162مقاله بود . تمامی مقالات دریافت شده طی واکاوی محتوایی ، دسته بندی و غلبالگری شدند و تعداد 73 مقاله (23منبع خارجی و 50منبع داخلی) که واجد شرایط مد نظر پژوهش بودند مورد برسی قرار گرفتند و در نهایت مقاله ها برای خواندن مجدد ، کد گذاری شاخص ها و مفاهیم شان استخراج شد و با نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد برسی قرار گرفت . به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از چک لیست محقق ساخته جهت گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش اولیه که از طریق جستجو با واژگان کلیدی متفاوت و مرتبط با هدف پژوهش ها گرد آوری شدند ، استفاده شد . جهت تحلیل یافته شده از الگوی 6 مرحله ای سنتز پژوهی روبرتس استفاده شد و در بررسی اعتماد داده چارچوب ارائه شده ، از 4 معیار ؛ باورپذیری ، انتقال پذیری ، اطمینان پذیری و تایید پذیری استفاده گردید و حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات ، استخراج چهارچوب مفهومی در حوزه ی فناوری محوری ، انگیزش محوری ، محتوا محوری ، سازمان محوری ، خدمات محوری ، طراحی محوری ، اجتماع محوری می باشد .
پرونده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی غنی سازی فرایند یاددهی–یادگیری آنلاین بر اساس مطالعات نظری و تجربه زیسته متخصصان و کنشگران فرایند یاددهی و یادگیری آنلاین انجام شد. روش پژوهش بصورت آمیخته ( ابتدا کیفی و سپس کمی) بود. در گام نخست با روش کیفی فرا ترکیب مولفههای چکیده کامل
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی غنی سازی فرایند یاددهی–یادگیری آنلاین بر اساس مطالعات نظری و تجربه زیسته متخصصان و کنشگران فرایند یاددهی و یادگیری آنلاین انجام شد. روش پژوهش بصورت آمیخته ( ابتدا کیفی و سپس کمی) بود. در گام نخست با روش کیفی فرا ترکیب مولفههای مربوط به غنی سازی فرایند یاددهی-یادگیری آنلاین از پیشینه نظری و پژوهشی با کمک نرم افزار مکس کیودای 2018 استخراج گردید و در گام دوم با روش پدیدار شناسی وان منن(2016) مولفههای مربوطه از تجربه زیسته متخصصان و کنشگران فرایند آموزش آنلاین بدست آمد و در گام سوم با تطبیق مولفههای به دستآمده الگوی اولیه تدوین شد. پیش از تدوین الگوی نهایی، پرسشنامه ای با 59 گویه که شامل مؤلفههای استخراجی از فاز کیفی بودند تنظیم شد و در اختیار 25 نفر از متخصصان و کنشگران فرایند آموزش آنلاین آموزش عالی قرار گرفت.روایی محتوایی CVR مؤلفه های الگو محاسبه شد و بعضی از مؤلفه ها حذف شدند و 48 مؤلفه باقی ماند. در اعتبار بخشی مدل نهایی بدست آمده نیز پرسشنامه ای با 48 مؤلفه در بین 25 نفر نمونه توزیع شد و اعتبار مؤلفه ها با میانگین و انحراف معبار و آزمون تی مورد تایید قرار گرفت و الگوی نهایی غنی سازی فرایند یاددهی-یادگیری آنلاین بر اساس چهار مضمون قابلیت سیستم آموزشی، شایستگی های یاددهنده، شایستگی های یادگیرنده و ساختار خانواده تدوین شد.
پرونده مقاله