بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر تعالی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفاطمه صغری سینا 1 , ابوالقاسم بریمانی 2 , رشید ظاهری 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران
2 - عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، واحدنکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران
3 - دانش آموخته رشته مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, تعالی سازمانی, بعد ارتباطی, بعد شناختی, بعد ساختاری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر تعالی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بوده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع زمینه یابی میباشد. جامعه آماری را کلیه 259 تن کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تشکیل داده اند. نمونه آماری از طریق جدول کرجسی و مورگان تعداد 170 نفرکارمند به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. در این پژوهش جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 88/0 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داده است که هر سه بعد سرمایه اجتماعی شامل ابعاد ساختاری، ارتباطی و شناختی بر تعالی سازمانی تاثیر مثبت دارند. بعد شناختی بیشترین تاثیر را بر تعالی سازمانی دارد و ابعاد ساختاری و ارتباطی در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
This study examined the impact of social capital on organizational excellence of staffs at Islamic Azad University of Sari. The study adopted an applied descriptive survey as its methodology. The statistical sample of the study comprised all employees at Islamic Azad University of Sari summing up to 259 subjects. Using Kerjecie and Morgan table, 170 employees were selected through stratified random sampling based on gender. a researcher–made questionnaire was used to collect data the face and content validity of which were determined by experts and certified professionals in the field and the reliability was estimated to be 0/88 using Cronbach's alpha. To analyze the data, descriptive and inferential statistics were used. The results of the study showed that all three dimensions of social capital including structural, cognitive and communication aspects had a positive impact on organizational excellence and the cognitive aspect had the greatest impact on organizational excellence and structural and communication aspects were placed next, respectively.