مقایسه اثربخشی مشاوره انگیزشی نظاممند و درمان شناختی – رفتاری در تغییر نگرش معتادین به مواد مخدر (افیون)
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمود جاجرمی 1 , قدسی احقر 2 , دکتر عبدالله شفیعآبادی 3 , دکتر رحمتا.. نورانی پور 4
1 - دانشآموخته دکتری رشته مشاور از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، برگرفته از پایان نامه دکتری
2 - استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - استاد دانشگاه علامه طباطبائی تهران
4 - استاد دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: نگرش, مشاوره انگیزشی نظاممند, درمان شناختی رفتاری, مواد مخدر (افیونی),
چکیده مقاله :
در تحقیق حاضر به اثر بخشی مشاوره انگیزشی نظاممند و درمان شناختی – رفتاری در تغییر نگرش معتادین به مواد مخدر (افیونی) در مراجعهکنندگان به کلینیکهای ترک اعتیاد شهرستان بجنورد پرداخته شده است. حجم نمونه شامل 45 نفر از مراجعهکنندگان به کلینیکهای ترک اعتیاد در شهرستان بجنورد است که به صورت تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. تعداد گروه آزمایشی مشاوره انگیزشی نظاممند در جریان مراحل درمان به 13 نفر و تعداد گروه آزمایشی درمان شناختی رفتاری به 14 نفر تقلیل پیدا کرد. تحقیق حاضر از نوع پیشآزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه نگرش سنج به مواد مخدر استفاده شده است. از تجزیه و تحلیل توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، نمودار و ...) برای تحلیل دادهها و از آمار استنباطی (آزمون t گروههای مستقل، آزمون t گروههای همبسته، آزمون فریدمن، آزمون تحلیل واریانس و آزمون شفه) برای آزمون فرضیههای پژوهشی استفاده شده است. نتایج نشان داد که: درمان شناختی رفتاری در ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد افیونی مؤثر بوده است و مشاوره انگیزشی نظاممند نیز در ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد افیونی مؤثر بوده است و نهایتاً انگیزه درمان شناختی رفتاری در ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد افیونی مؤثر بوده است.
This study investigates the effectiveness of systematic motivational consulting and cognitive_behavioral therapy in changing attitude of addicted clients to narcotics in addiction treatment centers in Bojnord. The sample included 45 clients, randomly selected and randomly designated to three groups (two experimental groups and one control group). During the course of the experiment the sample size reduced to 13 and that of control group to 14. The present experiment is of pre-test, post-test, control group kind. To gather data questionnaires measuring attitude to addiction were applied. Descriptive statistics (frequency, percentage, mean, chart, …) and inferential statistics (independent and dependent groups t-test, Friedman’s test, ANOVA, and Scheffe test) were used to test the research hypotheses. The results showed that both cognitive–behavioral therapy and systematic motivational consulting were effective in creating negative attitude towards narcotics.