بررسی شاخصهای روان سنجی پرسشنامه دلبستگی به مدرسه
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی پژوهنده 1 , ولی االله فرزاد 2 , پروین کدیور 3
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی-دانشگاه تربیت معلم
2 - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم
3 - استاد گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم
کلید واژه: پایایی, دلبستگی به مدرسه, روایی عاملی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه دلبسـتگی بـهمدرسه است. به همین منظور به طور تصادفی 380دانشآموز دختـر و پسـر از بـیندبیرستانهای سطح شهر مشهد، انتخاب شـدند. بـرای بررسـی پایـایی پرسشـنامه ازضریب آلفای کرانبـاخ و بـرای تعیـین روایـی عـاملی آن از تحلیـل عـاملی اکتشـافی وتأییدی استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش موتون و همکاران ) (1996مطالعه حاضرنشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضـرایبآلفای کرانباخ در زیر مقیاسهای آن بین 0/80تـا 0/83اسـت. همچنـین نتـایج تحلیـلعاملی اکتشافی و تاییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابـل قبـولی بـادادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تایید مـیکننـد. بنـابراین، ایـنپرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیـابی دلبسـتگی دانـشآمـوزان بـه مدرسـهباشد
This study has investigated the validity and reliability of the SchoolAttachment Questionnaire (SAQ). 380 high school students inMashhad were completed the SAQ. Using Cronbach's Alpha forreliability and exploratory and confirmatory factor analysis, resultsshowed that, the SAQ has appropriate internal consistency and a rangeof Alpha for the subscales in 0/80 to 0/83. Also, the results ofexploratory and confirmatory factor analysis and the Goodness offitness Indexes, demonstrate the structure of SAQ. So, this instrumentis a good questionnaire for evaluating the student's attachment toschool.
_||_