بررسی ویژگیهای بنیادین کارآفرینی در دانش آموزان دوره متوسطه خراسان شمالی و ارائه راهکار جهت تقویت این ویژگیها
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمیترا مرادی 1 , حسینعلی کوهستانی 2 , حسینعلی بهرام زاده 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
2 - استاد دانشگاه فردوسی مشهد
3 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
کلید واژه: خلاقیت, کار آفرینی, کارآفرین, توفیق طلبی, استقلال طلبی, ریسک پذیری, عزم و اراده,
چکیده مقاله :
زیر بنای هر گونه حرکت بسوی رشد و توسعه در یک نظام، شناخت دقیق وضعیت موجود، تشخیص صحیح نقاط قوت و ضعف و سپس طرح برنامه هایی سنجیده برای اصلاح جریان خواهد بود. هدف اصلی این پژوهش نیز بررسی وضعیت ویژگیهای بنیادین کارآفرینی (توفیق طلبی، استقلال طلبی، خلاقیت، ریسک پذیری و عزم و اراده) در دانش آموزان دوره متوسطه خراسان شمالی و ارائه راهکار جهت پرورش این ویژگیها می باشد. پژوهش کاربردی است و از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دبیرستانهای دولتی و غیر دولتی خراسان شمالی که در سال تحصیلی 87 ـ 86 در شهر و روستا مشغول به تحصیل بوده اند تشکیل می دهد. روش نمونه برداری مطابق با روش طبقه بندی متناسب با حجم است. به منظور گرد آوری داده ها از پرسشنامه تست جامع کارآفرینی به صورت بسته ـ پاسخ استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون ریچارد ـ سن و نظر اساتید و متخصصان رشته مدیریت حاصل شده است. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون ریچارد ـ سن 25/85 درصد برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانه، درصد فراوانی و…) و آمار استنباطی (آزمون تی ـ استودنت، آزمون آنالیز واریانس و …) از طریق نرم افزار spss انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که دانش آموزان دوره متوسطه خراسان شمالی در وضعیت نامطلوبی از نظر قابلیت های بنیادین کارآفرینی به سر می برند. و چهار ویژگی توفیق طلبی، استقلال طلبی، خلاقیت و ریسک پذیری در آنها از حد متوسط پایین تر است، اما میانگین نمرات عزم و اراده در حد متوسط نمره معیار آن مطابق با تست جامع کارآفرینی می باشد
The cornerstone of every movement towards growth and development in a system is the precise understanding of the existing conditions, proper realization of strengths and weaknesses, and subsequently devising well-calculated plans to reform the current situation. The main purpose of the study is to investigate the fundamental characteristics of entrepreneurship (need for achievement, need for independence, tendency toward creativity, risk taking and drive and determination) in high school students in Northern Khorasan and presentation techniques to nurture these characteristics. This is an applied study and has employed the survey-descriptive method. The statistical population includes all the students in public and private schools in the town and villages studying in 1386-1387 academic year. The sampling was carried out through stratified method , which is in accord with the content. General entrepreneurship closed-ended questionnaire was used to gather data. To establish the validity and reliability of the questionnaire, Richardson’s test was employed, and some professors’ opinions in the field were sought. The reliability coefficient of the questionnaire was estimated to be 0.85. The data analysis was done in two levels, descriptive statistics(Frequency distribution, median, relative frequency, percentile, etc.), and inferential statistics(t-test, ANOVA, etc.). The SPSS was used to do the analysis. Results showed that high school students in Northern Khorasan are not in good conditions in respect to the fundamental capabilities on entrepreneurship, and the four characteristics: need for achievement, need for independence, tendency towards creativity, and risk taking are lower than the average among the students, but drive and determination are close to the average