اثر بخشی آموزش ارتباط مؤثر بر رضایت زناشویی در مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
کلید واژه: رضایت زناشویی, ارتباط موثر,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی، آموزشهای ارتباط مؤثر بر رضایت زناشویی مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان خرم آباد بود. در این تحقیق 80 نفر از مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به 4 گروه 20 نفره دو گروه گواه و دوگروه کنترل تقسیم شدند، ابزار اندازه گیری پرسشنامه رضایت زناشویی انریج بود که پس از اجرای پیش آزمون بر چهار گروه، و پس از مداخله آموزشی 9 جلسهای، ارتباط موثر در گروهها، پس آزمون برای چهار گروه انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره ای مانوا (MANAOVA)) و از سطح معنی داری با آلفای 5p<. /. استفاده شد نتایج نشان میدهد که آموزشهای ارتباط موثر باعث افزایش رضایت زناشویی شده است ولی با توجه به خرده مقیاس ها فرضیههای فرعی مربوط به مسائل شخصیتی، ارتباط زناشویی، مدیریت مالی، اوقات فراغت، روابط خانوادگی و دوستان و جهت گیری مذهبی تایید شدند و فرضیههای مربوط به روابط جنسی و حل تعارض رد شدند
communication training on marital satisfaction among mothers of elementary students in Khorramabad. In the study 80 mothers of elementary students were selected through random sampling. They were assigned to four groups: two experimental groups and two control groups. The measurement tool was the Enrich marital satisfaction questionnaire. After pre-testing the groups, nine sessions of effective communication training were carried out. Post-test was administered. MANOVA was applied to analyze the data(P<0.05). The results showed that effective communication training increased marital satisfaction. Based on sub-scales, the other hypotheses regarding personality, marital relationships, financial management, leisure time, family relationships, friends, and religious orientation were confirmed. Hypotheses regarding sexual relationships and conflict solution were rejected.