رابطه انسجام خانوادگی، استقلال عاطفی و سازگاری با خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر مقطع سوم راهنمایی شهر اهواز
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمرضیه میدانی 1 , دکتر علیرضا حیدری 2 , دکتر سعید بختیار پور 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
کلید واژه: سازگاری, انسجام خانوادگی, استقلال عاطفی, خودناتوان سازی تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام خانوادگی، استقلال عاطفی و سازگاری با خود ناتوان سازی تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر مقطع سوم راهنمایی شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل330 دانشآموز (173 دختر و157 پسر) بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها از مقیاس خود ناتوان سازی تحصیلی، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، مقیاس استقلال عاطفی و مقیاس همبستگی خانوادگی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده گردید. نتایج در سطح ( p<0/001) نشان داد که بین انسجام خانوادگی (و مولفههای مختلف آن) با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه منفی معنی دار وجود دارد. بین استقلال عاطفی (و مولفههای مختلف آن) با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد بین سازگاری (و مولفههای مختلف آن) با خود ناتوانسازی تحصیلی نیز رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که بین انسجام خانوادگی، سازگاری و استقلال عاطفی با خود ناتوانسازی تحصیلی رابطه چند گانه معنیدار وجود دارد.
The aim of the Present study was to investigate the relationship of family cohesion, emotional autonomy and adjustment with academic self- handicapping in girl and boy students of third grade guidance school in Ahvaz city. The sample consisted of 330 subjects (173 girls and 157 boys) who were selected through multi-stage clustering sampling method. The instruments used for this study were Academic Self- Handicapping Scale; Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS); Emotional Autonomy Scale and Family Cohesion Scale. In order to analyze data Pearson correlation coefficient and multi-variable regression analysis was used. The results in level (p<0/001) showed that there is a significant negative correlation between family cohesion (and its sub scale) with academic self- handicapping. There is a significant positive correlation between emotional Autonomy (and its sub scale) with academic self- handicapping. Also there is a significant positive correlation between adjustment (and its sub scale) with academic self- handicapping .In addition, the results of regression analysis also indicated that multiple relationship among family cohesion, emotional autonomy and adjustment with academic self- handicapping in students was statistically significant.