بررسی نقش توسعه آموزشهای تعلیمات عمومی در اجرای برنامه های تنظیم خانواده
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمد جعفر قاسمی فر 1 , دکتر محمد جواد لیاقت دار 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز
2 - استادیار دانشگاه اصفهان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش برسی تأثیر تحصیلات دوره تعلیمات عمومی بر تنظیم خانواده در شهرستان الیگودرز بوده است که در این پژوهش ضمن مقایسه تعداد فرزندان در خانواده ها و با توجه به سطوح تحصیلی والدین آنان اثربخشی تحصیلات در حد تعلیمات عمومی در کاهش بعد خانواده مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی است. جم عآوری داده های مورد بررسی از طریق بررسی اسناد و مدارک موجود و با مراجعه به پرونده های تربیتی دانش آموزان مقطع متوسطه استخراج گردید. جامعه آماری در این پژوهش والدین دانش آموزان مقطع متوسطه و نمونه مورد بررسی بصورت تصادفی از بین آنان انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. بین تعداد فرزندان در خانواده هایی که والدین با یکی از آنها حداقل از تحصیلات دوره تعلیمات عمومی برخوردار بوده اند مقایسه صورت گرفته و در این مقایسه در مواردی اثر افزایش تحصیلات (تعلیمات عمومی و بالاتر) نیز مورد بررسی قرار گرفته است بررسی های بعمل آمده توسط آزمونهای t و مجذور خی دو (x2) با نر مافزار SPSS نتایج پژوهش را به شرح زیر مشخص نموده است. تحصیلات والدین در حد تعلیمات عمومی و یا بالاتر در کاهش تعداد فرزندان مؤثر بوده است و هر چه بر میزان تحصیلات افزوده شده بر میزان تأثیر افزوده شده است. به علاوه تحصیلات مادر در حد تعلیمات عمومی و یا بالاتر در کاهش تعداد فرزندان تأثیر بیشتری نسبت به پدر داشته است.
In this research the general education improvement in successful performance of birth control in ALIGODARZ has been studied. Comparing the number of children in families with their parent’s educational level, the effectiveness of general education in birth control among families has been studied. The research method is descriptive. The information have been collected through the present evidence and studying the high school students’ educational files. Statistical population includes high school students’ parents who were selected randomly. A comparison was made between the number of children in families with parents or one of them possessing general education and families with under general education. In some cases the effect of higher general education was also studied. O and X2 tests were used through SPSS software. The results showed that: Parents’ general education and higher general education have been effective in reducing the number of children. The higher the general education is, the more effective the results are. In addition, mothers’ general education in comparison with fathers’ is more effective in reducing the number of children.