بررسی اثربخشی آموزشهای فراشناخت و ذهن آگاهی بر رفتارشهروندی سازمانی معلمان شهرستان بجنورد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمجید صفاری نیا 1 , احمد علیپور 2 , علیرضا آقایوسفی 3 , عبدالله مفاخری 4
1 - دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
2 - - استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
3 - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
4 - دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: ذهن آگاهی, فراشناخت, رفتارشهروندی سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی اثر آموزش فراشناخت و ذهن اگاهی بر رفتار شهروندی سازمانی است. روش تحقیق نیمه آزمایشی است. جامعه آماری کلیه معلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی (شهربجنورد) در سال تحصیلی 93-1392 می باشند که تعداد کل آنها 540 نفراست. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای سه کلاس به تعداد 90 نفرانتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(60نفر) و یک گروه کنترل(30نفر) قرار گرفتند. به یکی از گروه های آزمایش فراشناخت و به دیگری ذهن آگاهی آموزش داده شد. برای اندازه گیری رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه پودساکف وهمکاران (1990)استفاده شد. تجزیه تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس و مانکوا انجام شد. یافته ها نشان دادکه رفتار شهروندی سازمانی در معلمانی که درگروه های تحت آموزش فراشناخت وذهن آگاهی قرارداشتند از معلمانی که درگروه کنترل بودند به طور معناداری بیشتر بود.
The purpose of this study was to evaluate the effect of metacognition and mindfulness training on Organizational citizenship Behavior (OCB). Semi-experimental research method was used. The population of all teachers studying at the Farhangian University of North Khorasan (Bojnoord) 93-1392 academic year are the total number of 540 student. Using cluster random sampling three classes of 90 students were selected randomly In the experimental group (60 cases) and control group (30 cases). To one of the experimental groups were taught mindfulness and metacognition to others group. Questionnaire to measure Organizational citizenship Behavior Podskoff and colleagues (1990) were used. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance. Results showed that OCB in metacognition and mindfulness training teachers Groups Were significantly higher than the control group teachers.