ارائه الگوی وضعیت موجود و مطلوب کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و اعتباربخشی آن
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفریده صادق زاده 1 , مجتبی معظمی 2 , امینه احمدی 3 , حسینعلی جاهد 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - استادیار، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کیفیت خدمات آموزشی, سیستم آموزش مجازی, وضعیت موجود و مطلوب,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای این پژوهش ارائه الگوی وضعیت موجود و مطلوب کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و اعتباربخشی آن بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر داده ها آمیخته و ماهیت توصیفی تحلیلی و پیمایشی و روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس بود. جهت جمعآوری دادهها در بخش کیفی از روش مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دارای مدرک دکترا و داشتن حداقل 10 سال سابقه در زمینه آموزش آنلاین و در بخش کمی 10000 نفر از کاربران سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد بود. یافته ها نشان داد که میانگین همه ابعاد و مؤلفههای الزامات آموزشی، تعامل با سایر گروههای آموزشی مجازی، اختصاص ساعات بیشتر آموزش آنلاین، انعطافپذیری، الزامات زیباشناختی، عوامل تکنولوژیکی، قابلیتهای کاهش محدودیت آنلاین، الزامات محتوایی، سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی، محتوای دروس متناسب، الزامات مشارکت برونسازمانی، زیرساخت های سیستم آموزش مجازی، کیفیت سیستم ارائه خدمات، کیفیت پشتیبانی ادراکشده، الزامات فرآیندی، کیفیت رفتار متولیان آموزش مجازی و به کارگیری استانداردهای آموزش مجازی بالاتر از حد متوسط مورد سنجش قرار گرفته است؛ به عبارتی وضعیت موجود کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد در وضع مطلوب می باشد. جهت سنجش اعتباربخشی یافته ها 9 نفر از خبرگان اثربخشی الگو را تأیید کردهاند. نتیجهگیری کلی پژوهش نشان می دهد که بهترین شیوه جهت تضمین وضعیت موجود و مطلوب کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از استانداردهای آموزش مجازی است.
The purpose of this research was to provide a model of the current and desired quality of educational services in the virtual education system of the Islamic Azad University of Bushehr province and its accreditation. The current research was applied in terms of purpose and mixed in terms of data, descriptive, analytical and survey in nature and targeted and accessible sampling method. In order to collect data, in the qualitative part, the interview method with experts was used, and in the quantitative part, a questionnaire was used. The statistical population in the qualitative section included experts with a doctorate degree and having at least 10 years of experience in the field of online education, and in the quantitative section, 10,000 users of the virtual education system of Azad University. The findings showed that the average of all dimensions and components of educational requirements, interaction with other virtual educational groups, devoting more hours to online education, flexibility, aesthetic requirements, technological factors, capabilities to reduce online restrictions, content requirements, e-learning management system, appropriate course content , the requirements of extra-organizational participation, the infrastructure of the virtual education system, the quality of the service delivery system, the perceived support quality, the process requirements, the quality of the behavior of the virtual education supervisors and the application of the virtual education standards have been measured above the average; In other words, the current status of the quality of educational services in the virtual education system of Azad University is favorable.
_||_