تاثیر مدیریت فناوری بر تجاری سازی دانش در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسمانه شیرزاد 1 , محمد صالحی 2 , کیومرث خطیرپاشا 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: تجاری سازی دانش, مدیریت فناوری, دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران,
چکیده مقاله :
عصر حاضر، عصر تحولات شگرف و اساسی درنوآوری ها و فناوری هاست و عامل مهم و حیاتی برای سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار است. هدف کلی پژوهش، تأثیر مدیریت فناوری بر تجاری سازی دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی به تعداد20 نفر خبره در زمینه موضوع پژوهش و در بخش کمی، اعضای هیات علمی دانشگا ه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1537 نفر تشکیل دادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 308 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته مدیریت فناوری با 41 سوال، و پرسش نامه تجاری سازی دانش با 30 سوال مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تاییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیر مکنون برون زای مدیریت فناوری با متغیر مکنون درونزای تجاری سازی دانش براساس ضرایب مسیر بارعاملی 458/0 برقرار است، همچنین با توجه به مقدار t-value برای این رابطه (976/10) که در خارج بازه (58/2 و 58/2-) قرار دارد در سطح اطمینان %99 تاثیر مدیریت فناوری بر تجاری سازی دانش معنی دار شده است، لذا میتوان نتیجه گرفت که مدیریت فناوری بر تجاری سازی دانش تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The present age is the age of dramatic and fundamental changes in innovations and technologies and is an important and vital factor for organizations in order to create sustainable value and competitive advantage. The overall purpose of this study was the effect of technology management on knowledge commercialization in Islamic Azad universities of Mazandaran province. In terms of purpose, this research is an application that was conducted with a mixed approach (qualitative and quantitative) with an exploratory design. The statistical population in the qualitative section was 20 experts in the field of research and in the quantitative section, the faculty members of the Islamic Azad University of Mazandaran Province amounted to 1537 people. 10 people and in the quantitative part according to Cochran's formula, 308 people were selected stratified random sampling method. A researcher-made technology management questionnaire with 41 questions and a knowledge commercialization questionnaire with 30 questions were used. Confirmatory test using SPSS and PLS software was used to analyze the data. The results showed that there is a relationship between the exogenous variable of technology management and the latent variable of endogenous knowledge commercialization based on the path load coefficients of factor 0.458, also considering the t-value for this relationship (10.976) which is out of range (58 / 2 and 58 / 2-) is at 99% confidence level The impact of technology management on knowledge commercialization has become significant, so it can be concluded that technology management has a positive and significant effect on knowledge commercialization.
_||_