پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری در دانشآموزان دختر شهر مشهد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسمانه سادات طباطبایی 1 , تکتم سادات طباطبایی 2 , آرزو نجیبزادگان 3
1 - استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی تحصیلی, ویژگیهای شخصیتی, سبکهای یادگیری,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدفپیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری در دانشآموزان دختر انجام شد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999)، ویژگیهای شخصیتی (کاستا و مککری، 1992) و سبکهای یادگیری (کلب، 1985) پاسخ دادند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان به کمکبا نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبکهای یادگیری همگرا، واگرا، جذبکننده و انطباقیابنده، برونگرایی و وظیفهشناسی با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر رابطه مثبت و معنادار و روانرنجورخویی با خودکارآمدی تحصیلی آنان رابطه منفی و معنادار داشت. متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری توانستند 8/37 درصد از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر را پیشبینی نمایند (05/0p < ). بر اساس نتایج، برای افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر میتوان به کمک کارگاههای آموزشی سبکهای یادگیری، برونگرایی و وظیفهشناسی آنان را افزایش و روانرنجورخویی آنان را کاهش استفاده کرد.
Academic self-efficacy plays an important role in academic success, so this study aimed to predict the academic self-efficacy based on personality characteristics and learning styles in girl students. The research method was descriptive-analytical from type of correlation and research statistical population was high school second grade girl students of Mashhad city in academic years of 2018-19. The research sample was 400 people who were selected by multistep cluster sampling method and answered to the questionnaire of academic self-efficacy (Jinks & Morgan, 1999), personality characteristics (Costa & McCrae, 1992) and learning styles (Kolb, 1985). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression with enter model with using SPSS-21 software. The results showed that learning styles of converge, diverge, assimilator and accommodator, extroversion and conscientiousness have a positive and significant relationship with academic self-efficacy of girl students and neuroticism have a negative and significant relationship with their academic self-efficacy. The variables of personality characteristics and learning styles could predict 37/8 percent of variance of academic self-efficacy of girl students (p < 0/05). Based on the results, to increase the academic self-efficacy of girl students can use with assistant workshop increase their learning styles, extroversion and conscientiousness and decrease their neuroticism.
_||_